• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23132
+
-

تراموا در راه رشت

شهردار: بهار امسال بودجه تراموای رشت توسط مجلس به شهرداری ابلاغ شد و راه‌اندازی آن رسمیت یافت

گزارش
تراموا در راه رشت

 مهسا طالبی| رشت -خبرنگار:

زمزمه ایجاد تراموا در رشت سال 91 شروع شد؛ طرحی که با انحلال شورای سوم به فراموشی سپرده شد، اگر چه برای آن مطالعات میدانی صورت گرفت. گفته می‌شود رشت از نخستین شهرهای کشور است که توانسته است با توجه و تمرکز بر تنظیم و تدوین سند بازآفرینی، تاییدیه وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را اخذ کند. در این سند، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز بخش عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد که به گفته شهردار رشت، قطار شهری از جمله این ناوگان است.
تراموا به عنوان یک قطار سبک شهری که به دور از آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی طراحی شده است، برای رشت گزینه قابل توجهی است.  اما این پروژه مهم برای مدیریت ترافیک شهر شلوغی چون رشت که در طول روز بیش از یک میلیون نفر را در خود جای می‌دهد و در طول سال مملو از مسافر است با بافت قدیمی خیابان‌های آن نیازمند هزینه زیادی است. تراموای رشت در صورت تامین منابع مالی در 4 فاز اجرایی می‌شود. طول تقریبی این سیستم حمل و نقل ریلی17 هزار و 60 متر است که از فرودگاه سردارجنگل تا مسکن مهر امتداد می‌یابد.   


نشست با سرمایه‌گذاران چینی

 شهردار رشت هم که تلاش‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار انجام داده است، از برگزاری نشست با سرمایه‌گذار چینی خبر داد و گفت: سالانه ۳۶ میلیون گردشگر در گیلان حضور می‌یابند که این افراد نیاز مبرمی به استفاده از تراموا در رشت دارند. برای ایجاد تراموا از شرکت سی.‌آر.اس.‌سی چین دعوت به عمل آوردیم تا از طرح‌های سرمایه‌گذاری این کشور بهره ببریم. «مسعود نصرتی» بیان کرد: در جلسه‌ای که با این سرمایه‌گذاران داشتیم، پیشنهاد دادیم مکاتباتی بر اساس جلسه تشکیل شده  به همراه تشریح طرحی که قرار است برای رشت انجام شود با شهردار صورت گیرد. شهرداری رشت نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای مطالعه طرح اقدام خواهد کرد. 

در این زمینه تفاهمنامه‌ای بین شهرداری رشت و این شرکت امضا شد. شهردار همچنین گفت: در بهار امسال بودجه تراموای رشت توسط مجلس به شهرداری ابلاغ شد و ایجاد تراموا در رشت رسمیت یافت. بر این اساس ردیف بودجه تراموا به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است. نصرتی افزود: با ابلاغ این مبلغ موضوع تراموا رسمیت یافته و دیگر در حد حرف نیست و بقیه امور آن را از طریق انتشار اوراق مشارکت و جذب منابع پیگیری می‌کنیم.


مشارکت ایران و چین در اجرای پروژه

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت نیز از حضور گروه سرمایه‌گذاری تراموا در این شهر ابراز خرسندی کرد.  «اسماعیل حاجی‌پور» ‌‌با اشاره به وضع اقتصادی موجود و تحریم‌های ظالمانه برخی کشورها گفت: این تحریم‌ها علاوه بر ایران، چین را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. وی افزود: بر این اساس لازم است 2 کشور چین و ایران در برخی پروژه‌ها مشارکت کنند.
این‌ عضو شورا بیان کرد: در جلسه با سرمایه‌گذاران چینی پیرامون فاینانس طرح و قدرت اجرایی پروژه تراموا با مسئولان شرکت سرمایه‌گذاری سی.‌آر.‌اس.‌سی صحبت شد.
نماینده تام‌الاختیار شرکت سرمایه‌گذاری سی. آر. اس. س.ی چین در ایران به تشریح مشخصات و فعالیت‌های این شرکت در کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، استرالیا و سوئیس پرداخت. این شرکت دارای پیشرفته‌ترین سیستم‌های مترو در جهان است و از صفر تا صد تولید تراموا در چین انجام می‌شود. تمام تجهیزات این شرکت سرمایه‌گذاری توسط معتبرترین شرکت‌های اروپایی
آزمایش می‌شوند.

    کمک دولت

 معاون امور حمل و نقل شهرداری رشت در گفت‌و‌گو با همشهری برنامه‌ریزی برای اجرای تراموا را عملی دانست و گفت: اجرای تراموا برای 3 سال آینده مورد نظر شهرداری رشت برای حل معضل ترافیک مرکز استان قرار گرفته است. «فرامرز جمشیدپور» افزود: در ادامه تکمیل خطوط اتوبوس‌های تندرو که در سند بازآفرینی رشت مورد تصویب شورای عالی ترافیک کشور قرار گرفته بود، تراموا یا قطار سبک شهری گام بعدی برای ساماندهی ترافیک و تردد در خیابان‌های رشت است که در حال پیگیری برای اجرای آن هستیم.
به گفته وی قرار است 50 درصد از هزینه ایجاد تراموا در رشت از طرف دولت تامین می‌شود. به عبارت بهتر، دولت نیز موظف است برای توسعه حمل و نقل شهری در شهرهای بزرگ و کلانشهرها نقشی قابل توجهی ایفا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید