• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23146
+
-

« تئاتر ‌شهر» کرج در انزوا

به گفته مدیر تئاتر شهر، بسیاری از کرجی‌ها نمی‌دانند مرکزی به نام تئاتر شهر وجود دارد

تئاتر
« تئاتر ‌شهر» کرج در انزوا

بهاره دادخواه| البرز - خبرنگار:

بدون شک وجود سالن‌های تخصصی و مجهز تئاتر یکی از فاکتورهای توسعه فرهنگی هر شهری محسوب می‌شود. مجموعه تئاتر کرج هم از لحاظ موقعیت مکانی و هم امکانات و زیرساخت به هیچ وجه با استانداردهای تعیین‌شده همخوانی ندارد و همین باعث شده این مجموعه در انزوا به حیات خود ادامه دهد. هرچند احداث تئاتر شهری درخور از سال‌ها قبل جزو مطالبات خانواده تئاتر استان بوده، مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها باعث شده پیگیری‌ها در این حوزه نتیجه‌بخش نباشد. بدون شک داشتن مکانی مناسب برای روی صحنه بردن نمایش‌های فاخر حق بدیهی هنرمندان تئاتر استان است، ولی ناهماهنگی و کمبود اعتبار باعث شده این خواسته معقول محقق نشود. 


موقعیت نامناسب جغرافیایی تئاتر شهر

مدیر تئاتر شهر کرج با اشاره به موقعیت نامناسب جغرافیایی این مجموعه می‌گوید: تئاتر شهر کرج هم از لحاظ شرایط دسترسی و هم از لحاظ جانمایی در وضعیت نامناسبی قرار دارد. «محمود سرباز» ادامه می‌دهد: بسیاری از البرزنشینان حتی نمی‌دانند کرج تئاتر شهر دارد و همین باعث شده برای دیدن تئاتر به تهران بروند. این مجموعه که قبلا فرهنگسرا بوده، در منطقه‌ای واقع شده که رفت و آمد شهری در آن بسیار کم است. وی توضیح می‌دهد: فضاهای فرهنگی مثل سینما، سالن‌های نمایش و کتابخانه اغلب در مناطق شلوغ شهر ساخته می‌شوند تا در معرض دید عموم قرار داشته باشند، ولی این اتفاق برای تئاتر شهر کرج نیفتاده و باعث شده این مجموعه ناشناخته و غریب روزگار بگذراند.


فعالیت‌کتابخانه در طبقه بالای تئاتر شهر!

سرباز می‌گوید: مشکلات تئاتر شهر کرج صرفا به موقعیت جغرافیایی آن محدود نیست و این مجموعه با مسائل متعددی درگیر است. به عنوان مثال طبقه بالای تئاتر شهر کتابخانه است که هیچ سنخیتی با کار تئاتر ندارد. کتابخانه‌ها نیاز به فضای آرام و کم‌رفت‌وآمد دارند تا اعضا بتوانند در کمال آرامش به مطالعه بپردازند و کار تئاتر هم کار پرسروصدا و پرجنب‌وجوشی است. این اختلاف در ماهیت فعالیت‌ گاه باعث درگیری‌هایی می‌شود که بچه‌های تئاتر و اعضای‌کتابخانه هیچ‌کدام در ایجاد آن مقصر نیستند.
مدیر مجموعه تئاتر شهر کرج در ادامه با گلایه از غیراستاندارد بودن سالن‌های این مجموعه توضیح می‌دهد: از آنجا‌ که این مجموعه تغییر کاربردی داده شده، سالن‌ها و پلاتوهای نمایش آن علی‌رغم بازسازی و اصلاحات برای اجرای تئاتر مناسب نیست. واقعیت این است از لحاظ زیرساختی و فنی نمی‌توان عنوان تئاتر شهر را به این مجموعه داد، ولی خب در حال حاضر تئاتری‌های استان چیزی جز این ندارند.


مردم از وجود تئاتر شهر در کرج خبر ندارند

سرباز با بیان اینکه اقدامات مناسبی برای معرفی تئاتر شهر صورت نگرفته است، ادامه می‌دهد: اگر از کنار مشکلات ساختاری و فنی مجموعه هم بگذریم، حتی برای معرفی و اطلاع‌رسانی در خصوص وجود تئاتر شهر در کرج هم اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته و بخشی از گمنامی این مجموعه به این مسئله بازمی‌گردد. وی اضافه کرد: بارها و بارها با مسئولان برای استفاده از بیلبوردها، تلویزیون‌های شهری و استفاده از تابلوهای هدایت‌کننده به سمت تئاتر شهر رایزنی کرده‌ایم، ولی هیچ یک از این تلاش‌ها نتیجه‌بخش نبوده است.


90 درصد مخاطبان از خانواده تئاتر هستند

سرباز در ادامه با اشاره به اینکه ناشناخته بودن تئاتر شهر کرج به اقتصاد تئاتر استان آسیب وارد کرده توضیح می‌دهد: در تئاتر شهر کرج کارهای خوبی اجرا می‌شود و به جرات می‌توان گفت اکثر آنها قابلیت رقابت با نمایش‌های تهران را دارند، ولی چون تئاتردوستان این مجموعه را نمی‌شناسند، سالن‌ها از مخاطبان عام پر نمی‌شود. در حال حاضر مخاطب 90 درصد نمایش‌هایی که در تئاتر شهر روی صحنه می‌رود خانواده تئاتر استان هستند. مدیر مجموعه تئاتر شهر کرج ادامه می‌دهد: تا زمانی‌که نمایش‌هایی که در تئاتر شهر روی صحنه می‌رود مخاطب عام نداشته باشد، کار تئاتر برای فعالان این رشته درآمدزایی چندانی ندارد و همین امر به بدنه این هنر آسیب می‌رساند. سرباز ابراز می‌کند: درست است که بسیاری از هنرمندان این رشته از سر عشق و علاقه‌ کار تئاتر می‌کنند و چشمداشتی به سود مادی آن ندارند، ولی واقعیت این است درآمد خوب در هر کاری انگیزه برای فعالیت کیفی را افزایش می‌دهد و مصداق عکس این مسئله نیز وجود دارد. تا زمانی‌که تئاتر شغل دوم هنرمندان باشد، نمی‌توان انتظار داشت آثار فاخری تولید و عرضه شود.


غم نان اگر بگذارد

سرباز اظهار می‌کند: هنرمند باید فکر آزادی داشته باشد و خیالش بابت معیشت و هزینه‌های زندگی راحت باشد تا بتواند تمام انرژی خود را برای یک بازی خوب، نوشتن یک نمایشنامه و کارگردانی یک اثر خرج کند. وی با بیان اینکه تصور مسئولان از درآمدزا نبودن فعالیت‌های فرهنگی نادرست است می‌گوید: به جرات می‌گویم اگر تئاتر شهر کرج در مکان مناسبی مثل مرکز شهر واقع شده بود، سالانه بین 150 تا 200 میلیون تومان گردش مالی داشت که در این شرایط پول کمی نیست.


گلایه‌های هنرمندان تئاتر بحق است

سرپرست معاونت هنری - سینمایی البرز می‌گوید: انتقادات و گلایه‌های هنرمندان تئاتر در مورد موقعیت مکانی، امکانات تخصصی و فنی تئاتر شهر کرج بحق است. «شمس‌الزمان‌فولادوند» ادامه می‌دهد: حق طبیعی این هنرمندان است که در یک فضای حرفه‌ای و مناسب هنر خود را به مخاطبان عرضه‌ کنند و نگران مسائلی چون عدم استقبال مردم از کاری که ماه‌ها برای روی صحنه بردنش زحمت کشیده‌اند نباشند.

وی توضیح می‌دهد: طی چند سال اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای زیرساخت‌های حوزه تئاتر استان صورت‌گرفته، ولی این اقدامات کافی نیست و هنوز هم کمبودهای زیادی در این حوزه داریم. این مسئول می‌گوید: ساخت یک تئاتر شهر مناسب از مدت‌ها پیش جزو مطالبات هنرمندان تئاتر استان قرار داشته، ولی تاکنون جامه عمل نپوشیده، چون راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای به اعتبار هنگفتی نیاز دارد. فولادوند ادامه می‌دهد: در چند ماه‌ گذشته شاهد کلنگ‌زنی پردیس تئاتر البرز در مجاورت اداره ‌کل ارشاد استان بودیم که امید است با حمایت مسئولان عملیات عمرانی آن به‌زودی به پایان برسد. وی توضیح می‌دهد: برای پردیس تئاتر البرز چندین پلاتو و سالن نمایش در نظر گرفته شده و بهره‌‌برداری از آن می‌تواند بخشی از دغدغه هنرمندان این حوزه را رفع کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید