• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مرداد 1403
کد مطلب : 230846
+
-

محسن راجی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تکه هفتم پایتخت:

ظرفیت‌های تعطیل‌شده گردشگری فعال شد

ظرفیت‌های تعطیل‌شده گردشگری فعال شد

تکه هفتم پایتخت با وجود کوچک‌بودن آن ازنظر وسعت جغرافیایی، یکی ازمناطق گردشگرپذیر پایتخت است؛‌ چرا که درتعاریف انجام شده درمسیرهای گردشگری، این منطقه نقطه تلاقی چند مسیرمختلف است و درمسیرتورهای گردشگری قراردارد. این موضوع سبب شده است، گردشگرانی که درقالب تورهای مختلف درحال بازدید از اماکن گردشگری و جاذبه‌های آن هستند وارد منطقه شده و از برخی مراکز جاذب گردشگری بازدید کنند. محسن راجی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه براین باوراست که حضور گردشگران و تورهای متنوعی که در این حوزه برگزارشده است منجر به تحولاتی درحوزه گردشگری منطقه شده است؛ تحولاتی که بهانه‌ای شد تا با او درباره ۳ سال گذشته و آنچه برای توسعه گردشگری درمنطقه انجام شده است، هم‌صحبت شویم.

شهرداری در دوره اخیر مدیریتی خود نگاه متفاوتی به موضوع گردشگری داشته است. این تفاوت تا چه اندازه محسوس بوده است؟
یکی ازموضوعاتی که شهرداری به شکل خاص در دوره مدیریتی اخیردنبال کرد، تقویت ساختارهای مدیریتی و تصمیم‌گیری درحوزه گردشگری شهرداری بود؛ موضوعی که می‌توان آن را نقطه عطف فعالیت‌های گردشگری شهرداری تهران دانست ؛چراکه تا پیش از این مدیریت حوزه گردشگری درشهرداری درقالب ستاد گردشگری دنبال می‌شد اما اکنون با ارائه لایحه شهرداری به شورا برای ایجاد سازمان گردشگری پیش‌بینی می‌کنیم با ارتقای ساختارزمینه برای هماهنگی میان ارکان مختلف شهرداری دراین حوزه و حتی بیرون از آن افزایش یابد و بتوان از ظرفیت‌های مغفول مانده گردشگری تهران بیشتر از قبل استفاده کرد.البته نباید تغییردر نگاه بودجه‌ای و برنامه‌ریزی دردوره جدید نسبت به گذشته را فراموش کرد چراکه دوره کنونی دوره رشد کمی وکیفی برنامه‌های گردشگری پایتخت به شمار می‌رود.

از بعد برنامه‌ای در منطقه شما چه رویکردهایی دنبال شد؟
یکی ازویژگی‌های این دوره درحوزه گردشگری این بود که تنها ابلاغیه‌های ستاد گردشگری برای توسعه گردشگری منطقه ملاک عمل قرار نگرفت. دراین دوره علاوه بر ابلاغیه‌ها به مناطق این امکان داده شد تا با استفاده از طرح‌های ابتکاری خود موضوعات گردشگری را بررسی و براساس شرایط هر منطقه ایده‌هایی را که در این حوزه قابلیت پیگیری داشت دنبال کنند. این موضوع امکان اجرای برنامه‌هایی را به مناطق داد که تا پیش از این به‌دلیل پیش‌بینی نشدن آن دردستورالعمل‌های ارسالی ازسوی ستاد گردشگری فرصت و مجوز اجرا نداشتند. اکنون می‌توان مدعی شد هرمنطقه براساس ویژگی‌های خاص خود برنامه‌هایی را تدارک دیده و درحوزه گردشگری برای اقشار جامعه هدف خود را دنبال می‌کند.

برخی جاذبه‌های گردشگری درمنطقه ۷ به‌دلیل فرسودگی نیازمند بازسازی و احیا هستند. در این دوره چه اقداماتی برای حفظ این بناها و جاذبه‌های گردشگری انجام شده است؟
ورود فعالانه به حوزه تعمیرات و احیای بنا‌های تاریخی وگردشگری را می‌توان از رویکردهای ارزشمند دوره اخیر شهرداری دانست. ما درگذشته اعتبارچندانی برای ورود به این حوزه در اختیارنداشتیم اما با حمایت شورای شهر و تصویب اعتباربرای این مهم‌اکنون قادرهستیم به این حوزه ورود جدی‌تر داشته باشیم. دراین راستا، ورود جدی به موضوع تعمیرات و احیای ۲خانه مهم تاریخی شامل خانه افشار و خانه جغرافیا را دردستورکارقراردادیم. خانه افشاردراختیارستاد سمن‌های شهرداری بود و به بهسازی برای ادامه فعالیت نیاز داشت که به شکل جدی بهسازی وتعمیرات آن انجام شد. علاوه براین، خانه پدرعلم جغرافیا که درگذشته به‌عنوان موزه از آن استفاده می‌شد اما به‌دلیل مشکلات ساختمان سال‌ها تعطیل بود نیز با ورود جدی شهرداری به مسئله تعمیرات و بازسازی آن به‌زودی بعد ازمدت‌ها تعطیلی بازگشایی خواهد شد.

اماکنی هم هستند که اهمیت بسزایی برای جامعه فرهنگی و رسانه‌ای کشور دارد. درباره وضعیت این اماکن توضیح بفرمایید.
مجموعه خانه نراقی از اماکنی است که درسال‌های اخیرمورد توجه قرارگرفته است. سال گذشته این ملک به تملک شهرداری درآمد. این مجموعه اکنون درحال بازپیرایی وآماده‌سازی برای بازگشایی به‌عنوان خانه روزنامه‌نگاران ایران است. پیش‌بینی می‌کنیم این مجموعه نیمه‌دوم مردادماه به‌ محلی برای حضور اصحاب رسانه و برگزاری رویدادهای این قشرتبدیل شود. علاوه براین، با تعامل سازنده‌ای که با مدیران مجموعه‌های گردشگری و تاریخی بیرون ازشهرداری داشته‌ایم به موضوع بهسازی این اماکن ورود و موزه‌هایی مانند رضا عباسی وخوشنویسی ایران را بهسازی و ایمن‌سازی کردیم.

گره‌گشایی‌‌ها نیازمند تعامل است
محسن راجی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۷ می‌گوید:«منطقه ما شرایط خاصی ازحیث تنوع مجموعه‌های متولی اماکن تاریخی وگردشگری دارد. وجود چندین پادگان درمنطقه و نیز قرار داشتن ابنیه‌ تاریخی دراختیار دیگر سازمان‌ها سبب شده است که شهرداری با مشکلاتی برای بازگشایی این مجموعه‌هابرای مردم روبه‌رو باشد. به‌عنوان نمونه ۳ عمارت کلاه‌فرنگی درتهران‌است که هر سه مورد درمنطقه ۷ قراردارد. 2عمارت درپادگان‌هاست اما با وجود تلاش بسیار برای متقاعد‌کردن مجموعه‌های نظامی برای بازگشایی مجموعه‌های در اختیار خود به روی مردم تاکنون تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است. ضرورت دارد متولیان این مجموعه‌ها با همکاری بیشتر با شهرداری به‌گونه‌ای عمل کنند که مردم بتوانند از جاذبه‌های مغفول مانده گردشگری منطقه استفاده کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید