• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23061
+
-

در جست و جوی ردپای پارازیت در شهر

همشهری شیوه کارکرد نمایشگرهای سنجش فرکانس‌های مزاحم را که قرار شده در بعضی شهرها نصب شوند بررسی کرده است

در جست و جوی ردپای پارازیت در شهر


اشکان خسروپور/ خبرنگار
هرچند فرکانس‌های مزاحم و مخرب دامنه گسترده‌ای را در بر می‌گیرند اما عموم جامعه «پارازیت‌های ماهواره‌ای» را به‌عنوان اصلی‌ترین منبع امواج مخرب می‌شناسند. موج‌هایی که سال‌هاست با هدف‌هایی مشابه در شهرهای بزرگ و کوچک کشور ارسال می‌شوند و کارشناسان و حتی مسئولان در دولت‌های گوناگون درباره مضر بودن‌شان هشدار داده‌اند.  این‌بار اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در تازه‌ترین واکنش به این معضل قدیمی، ‌از نصب پنل‌هایی در بعضی شهرها خبر داده که قرار است میزان فرکانس‌های تجمعی مزاحم را اندازه‌ گرفته و در نمایشگرهای بزرگی که در سطح شهر نصب می‌شود، به مردم نشان دهد.

وزیر ارتباطات گفته: نمایشگرهای فرکانس‌سنج مانند سایت‌های نمایش آلودگی هوا اثر تشعشع‌های تجمعی فرکانس‌های رادیویی را به‌صورت زنده اندازه‌گیری می‌کنند. مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره جزئیات این طرح و اطلاعاتی که قرار است نمایشگرها به مردم نشان بدهند، با همشهری گفت‌وگو کرده است
.




چه داده‌هایی نشان داده می‌شود؟
نمایشگرهایی که در شهرها نصب می‌شوند، قرار است، تشعشع‌های تجمعی را اندازه بگیرند. این امواج شامل گستره وسیعی از جمله امواج ارسالی از فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، امواج ماهواره‌ای، ارتباطات تلفنی، پارازیت‌ها و... می‌شود. آنچه اندازه‌گیری می‌شود، «توان فرکانس» است که هرچه بیشتر باشد، ضرر آن برای موجودات زنده و محیط بیشتر خواهد بود. این داده‌ها به‌صورت نمودارهایی به نمایش درمی‌آیند که برای همه قابل فهم باشد.


نمایشگرها در چه شهرهایی نصب می‌شوند؟
فعلا این نمایشگرها در 2 شهر تهران و شیراز نصب می‌شوند اما قابلیت نصب در نقاط دیگر کشور هم وجود دارد. این دستگاه‌های نمایشگر و حسگر در بخش‌هایی از شهر نصب می‌شوند که افراد آسیب‌پذیری بیشتری در آن حضور یا رفت‌وآمد دارند؛ مدارس، بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و... از محل‌هایی هستند که این دستگاه‌ها در آنجا نصب می‌شوند تا میزان تشعشع به آگاهی مردم برسد. حسگرها در مناطقی که از نظر فنی فرکانس بیشتری را جذب می‌کند - مثل پشت‌بام‌ها - نصب می‌شود تا حداکثر تشعشع مضر را در هر منطقه اندازه بگیرد.


اطلاعات قدیمی با ظاهری جدید
به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات اطلاعاتی که این نمایشگرها قرار است در معرض دید عموم بگذارند، تازگی ندارد. سال‌ها همین اطلاعات از طریق شبکه‌های ارتباطی به سازمان‌های مسئول فرستاده می‌شد و برای سنجش و کارشناسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. همان داده‌ها اکنون در معرض دید دیگران قرار می‌گیرند تا همه آن‌ها را ببینند و نگرانی‌شان درباره شایعه پارازیت‌ها برطرف شود.


اگر به مرز هشدار رسیدیم چه کنیم؟
این‌طور که مجید حقی می‌گوید، سنجش‌ها نشان می‌دهند، توان فرکانس‌ها از سطح استاندارد هم پایین‌تر بوده و بی‌ضرر است. این نمایشگرها نیز صرفا با هدف روشن شدن این موضوع برای عموم مردم نصب می‌شوند. قرار نیست وضع بدی پیش بیاید یا احتیاج به تمهیدات ویژه‌ای از سوی مردم باشد.


سنجش قدرت امواج در کشورهای دیگر
اندازه‌گیری امواج در کشورهای دیگر نیز سابقه دارد. ایتالیا، اسپانیا، ‌ترکیه و یونان کشورهایی هستند که امواج رادیویی در آنها توسط مسئولان شهری اندازه‌گیری شده، برای برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ثبت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید