• یکشنبه 31 تیر 1403
  • الأحَد 14 محرم 1446
  • 2024 Jul 21
یکشنبه 31 تیر 1403
کد مطلب : 230432
+
-

3 راهکار آگاهی از تداخلات دارویی

تداخلات دارویی اهمیت زیادی دارد، چون می‌تواند اثربخشی دارو را افزایش یا کاهش دهد یا عوارض دیگری داشته باشد. به همین دلیل، اگر ضرورت دارد که چند دارو مصرف کنید اما به پزشک دسترسی ندارید و نگران تداخل دارویی هستید، چند راهکار می‌تواند به شما اطلاعات بیشتری دهد تا آگاهانه دارو مصرف کنید. البته در نظر داشته باشید که تداخلات دارویی یک جنبه حیاتی از دارودرمانی است و حتما باید توسط متخصصان این حوزه بررسی و مطرح شود، اما آگاهی از نحوه مصرف داروها به‌ویژه برای گروه‌های سنی مختلف می‌تواند باعث اثربخشی درمانی بیشتر دارو و بروز کمترین عارضه شود.

ساده‌ترین راهکار
برای اطلاع از تداخلات دارویی، مراکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم(DPIC) سازمان غذا و دارو خدمات مشاوره‌ای در مورد داروها و همچنین کنترل موارد مسمومیت پیش از رسیدن به مراکز درمانی ارائه می‌کنند. برای استفاده از این خدمات با سامانه۱۹۰ تماس بگیرید؛ ابتدا داخلی۳ و بعد کد۲ را شماره‌گیریکنید.

دومین راهکار
برخی وب‌سایت‌های ایرانی حاوی اطلاعات دارویی هستند و با جست‌وجوی سامانه‌های تداخلات دارویی در گوگل می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. این پایگاه‌ها اطلاعاتی ازجمله مشخصات دارو، تداخلات دارویی، نحوه و مقدار مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف و احتیاط را ارائه می‌کنند.

سومین راهکار
راهکار سوم کمی سخت‌تر اما علمی‌تر است؛ مراجعه به وب‌سایت انگلیسی‌زبان drugbank که کلیه اطلاعات دارویی را در خود گنجانده است. در این سامانه با وارد کردن نام دارو تداخلات دارویی و مجاز بودن مصرف آنها به شما اعلام می‌شود و این اطلاعات را می‌توانید با کپی پیست کردن متن در اپلیکیشن‌های مترجم یا گوگل ترنسلیت بهتر بخوانید. برای این کار در همان صفحه اول و مقابل گزینه Drugs نام داروی خود را به انگلیسی وارد و جست‌وجو کنید. روی نام داروی جست‌وجوشده کلیک کنید. کلیه اطلاعات دارویی را در ادامه خواهید دید، اما اگر به‌دنبال اطلاعات دارو و تداخلات آن با داروهای دیگر هستید، گزینه Drug Interactions را پیدا کنید. در این بخش اطلاعات گوناگونی درباره تداخلات دارویی و غذایی در اختیار خواهید داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید