• شنبه 30 تیر 1403
  • السَّبْت 13 محرم 1446
  • 2024 Jul 20
شنبه 30 تیر 1403
کد مطلب : 230409
+
-

مینیاتوری از اتاق موسیقی عالی‌قاپو در گذر زمان

مقرنس‌هایی از جنس طلا حرکت را کند می‌کند و بازدیدکنندگان ناخودآگاه مدت بیشتری در این اتاق می‌مانند

مینیاتوری از اتاق موسیقی عالی‌قاپو در گذر زمان

در همان ورودی موزه زمان ناخودآگاه به اتاقی هدایت می‌شوید که جلوه‌ای خاص دارد و شاه‌نشین عمارت است. این اتاق که به اتاق اصفهانی‌ها هم معروف است شما را مجذوب خودش می‌کند. حسین خداداد با الهام از عمارت عالی قاپو دستور ساخت اتاقی را می‌دهد که مینیاتوری از اتاق موسیقی عالی‌قاپو است. تنگ‌بری‌هایی که در دیوار روبه‌رو از دل گچبری‌ها بیرون آمده‌اند هم وظیفه پژواک صدا را برعهده داشتند و هم محل نگهداری اشیای خاص بودند که به پادشاهان اهدا می‌شده و در این اتاق به زیبایی و در اندازه کوچک‌تری ساخته شده که البته تنها نمادی از آن اتاق موسیقی است و پژواک صدا در آن ایجاد نمی‌شود.
در مرکز و روبه‌روی در اتاق نقش برجسته‌ای با گچبری اجرا شده و طرحی نقش‌برجسته از فرش عیسی بهادری است که هم‌اکنون در موزه فرش نگهداری می‌شود و روایت آفرینش را نشان می‌دهد. مقرنس‌هایی که با لایه‌ای نازک از جنس طلا و مس در قاب بین سقف و دیوار قرار داده شده زمان را کند می‌کند و بازدیدکنندگان ناخودآگاه مدت بیشتری را در این اتاق می‌مانند.

ساعت لاک‌پشتی

سالن اصلی خانه که از سرسرا جدا شده به سمت استخر دید دارد و پر از پنجره‌های قدی است که محل قرار گرفتن انواع و اقسام مجسمه‌هایی است که هر کدام‌شان داستان یا روایت خاصی دارند. داستان‌هایی از خدایان یونانی تا فرشتگان موسیقی که با انواع هنرها ساخته و پرداخته شده‌اند. ساعت خاص و ساده و قهوه‌ای‌رنگی که با برنز تزئین شده و در گوشه‌ای به چشم می‌خورد یکی از باارزش‌ترین ساعت‌های موزه است که از لاک لاک‌پشت ساخته شده است.
تکنیک بول یک روش تزئینی و ویژه است که در ساخت ساعت‌ها و دیگر اشیای هنری استفاده می‌شود. این تکنیک شامل استفاده از معرق‌های نفیس مانند صدف‌ها، موجودات دریایی و لاک‌ لاک‌پشت‌هاست که همراه برنز و چوب در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند. ابتدا سطوح چوب یا سایر مواد با لاک‌ لاک‌پشت با رنگ‌های مختلف پوشیده می‌شوند، سپس الگوها یا نقوش مورد نظر با استفاده از تکنیک‌های خاصی روی آنها نقاشی می‌شود. در نهایت با استفاده از روش برنزکاری‌ زیبایی و درخشندگی بیشتری به آنها می‌بخشند. استفاده از این تکنیک به‌دلیل محدودیت‌های زمانی و حفاظت از محیط‌زیست، در نهایت ممنوع اعلام ‌شد، اما اشیای ساخته‌شده با این روش به‌عنوان اثرهای هنری باارزش مورد توجه قرار ‌گرفتند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید