• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229886
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/98ZKZ
+
-

معاون اماکن سازمان ورزش شهرداری تهران از آغاز طراحی ساخت ۵ دهکده ورزشی در پایتخت خبر می‌دهد

بسترسازی برای توسعه ورزش شهروندی

بسترسازی برای توسعه ورزش شهروندی

تعطیل است! پلاکاردی که در سال‌های نه‌چندان دور درمقابل بسیاری از اماکن ورزشی شهرداری تهران نصب شده بود و خبراز غیرفعال بودن مجموعه‌های ورزشی می‌داد. مجموعه‌هایی که با صرف هزاران میلیارد تومان ساخته شده بودند در روزمرگی‌‌های مدیران وقت شهری به محاق تعطیلی رفته و دود این تعطیلی به چشم شهروندان می‌رفت؛ شهروندانی که هزینه‌های بالای مجموعه‌های خصوصی و حتی دولتی سبب شده بود عطای ورزش کردن را به لقای آن ببخشند. دردوره جدید مدیریت شهرداری تهران، این اماکن دوباره بازگشایی شده و در دسترس مردم است. درباره آنچه درحوزه زیرساختی و اماکن ورزشی شهرداری تهران در این مدت به انجام رسیده است با مهدی قربانی، معاون اماکن سازمان ورزش شهرداری تهران گفت و گو کرده‌ایم.

یکی از سؤالاتی که برای مردم وجود دارد این است که چرا شهرداری تهران مجموعه‌ای به نام سازمان ورزش با اماکن ورزشی گسترده دارد؟
یکی از کارکردهای شهرداری‌ها به‌عنوان متولی امورشهر، تامین سرانه‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان است. تامین امکانات ورزشی و پاسخ دادن به نیازهای شهروندان دراین حوزه نیز از وظایفی است که شهرداری‌‌ها باید به آن پاسخ دهند. شهرداری تهران نیز برای سازماندهی امکانات درون شهرداری و خارج از آن، مجموعه سازمان ورزش را شکل داده است تا بتواند با استفاده ازمنابع خود به‌گونه‌ای عمل کند تا ساکنان شهر حداکثر دسترسی و بهره‌مندی به امکانات ورزشی را درمحله و منطقه‌ای که در آن سکونت دارند داشته باشند. برای تحقق این هدف، سازمان ورزش شهرداری با سرمایه‌گذاری در این حوزه و ایجاد تاسیسات و ابنیه‌ ورزشی تلاش کرده این نقش خود را درمدیریت شهری با توسعه ورزش همگانی با قیمت ارزان به خوبی ایفا کند.

برای تحقق این هدف در 3سال گذشته چه امکاناتی به مجموعه‌های ورزشی شهر تهران افزوده شده است و اکنون از نظر سرانه‌های ورزشی در چه وضعیتی قرار داریم؟
شهرداری تهران در سال‌های اخیر توجه جدی به توسعه اماکن ورزشی خود و ایجاد بسترهای مناسب برای انجام فعالیت‌های مرتبط با ورزش خصوصا ورزش همگانی را در دستورکار خود قرار داده است. تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی موجود و ساخت مجموعه‌های جدید ورزشی برای تامین سرانه‌های ورزشی درمناطق ۲۲گانه و افزایش سرانه در این بخش ،ازموضوعات و اقداماتی بوده است که دردوره تحولی شهرداری تهران به انجام رسیده است. شهرداری تهران اکنون توانسته است با سرمایه‌گذاری وسیع درامور زیرساختی حوزه ورزش شهروندی دربسیاری از رشته‌های آبی، توپی، رزمی و باستانی سرانه‌های خود را به استانداردها نزدیک کند  گرچه دراین مسیرهمچنان اقدامات بسیاری باقی مانده است اما توانسته‌ایم در3سال گذشته تحول جدی دراین عرصه رقم بزنیم. امروز به جرأت می‌توان مدعی شد تقریبا هیچ گروه سنی و جمعیتی در پایتخت وجود ندارد که نتواند از خدمات و امکانات ورزشی شهرداری استفاده کند.

مجموعه‌های جدیدی درحال ساخت است؟
دربرنامه‌های بلندمدت شهرداری و سازمان ورزش ایجاد مجموعه‌های جدید ازجمله دهکده‌های ورزش در دستورکار قرار گرفته است. در دهکده‌های ورزشی، مجموعه‌های مختلف ورزشی و فروشگاه‌های ارائه‌کننده خدمات دراین حوزه پیش‌بینی شده است. افراد با ورود به دهکده‌های ورزشی می‌توانند از انواع رشته‌های آبی، توپی، رزمی و... استفاده کنند. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در هر یک از۵ پهنه تهران یک دهکده ورزشی ایجاد خواهد شد.

نگاه شهرداری به موضوع ورزش تا چه اندازه مبتنی بر درآمدزایی بوده است؟
یکی ازویژگی‌های سازمان ورزش شهرداری در دوره اخیر این است که به موضوع ورزش و ایجاد نشاط و شادابی درمردم به شکل اقتصادی نگاه نشده است. همواره تلاش بر این بوده است که خدمات به مردم در بالاترین سطح و کیفیت و ارزانترین قیمت ممکن ارائه شود. از این‌رو، با تأکید شهردارتهران بهای ارائه خدمت به مردم دراماکن ورزشی درمقایسه با اماکن دولتی و خصوصی ۵۰ درصد ارزانتر است. براساس نظرسنجی‌‌هایی که از مردم در این حوزه اخذ شده است، شهروندان از کیفیت بالا و ارزان قیمت مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران‌رضایت دارند.خوشبختانه با تدابیردرنظرگرفته شده مدیران شهری، یارانه ورزشی خوبی در اختیار شهروندان به نفع سلامتی و تندرستی آنان درحال پرداخت است تا شهروندان بیشتری بتوانند در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند وسلامت بمانند.

یکی ازموضوعاتی که سبب نگرانی مردم شده است موضوع واگذاری اماکن ورزشی به پیمانکاران بخش خصوصی و در نتیجه افزایش هزینه استفاده مردم از این اماکن است.آیا در دوره کنونی چنین اقدامی در دستور کار قرار دارد؟
همانطورکه اشاره کردم شهرداری دنبال درآمدزایی از ورزش نیست. اغلب مجموعه‌های ورزشی شهرداری در اختیار سازمان ورزش قرار دارد و پیمانکاران نقشی در اداره آن ندارند.اگرمجموعه‌ای برون‌سپاری شده باشد تمام تعرفه‌های اعمال شده ازسوی پیمانکار براساس تعرفه‌های ابلاغی سازمان ورزش و با نظارت جدی برعملکرد پیمانکار در رعایت قیمت‌ها و کیفیت همراه است. این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که تجربه‌های دوره‌های قبل دردوره کنونی تکرار نخواهد شد.

مجموعه ورزشی تعطیل نداریم

مهدی قربانی، معاون اماکن سازمان ورزش شهرداری تهران می‌گوید:«فعال نگه داشتن مجموعه‌های ورزشی نیازمند تخصیص اعتبار و پایش مستمر وضعیت اماکن است. در دوره‌های گذشته به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبار برای حفظ و نگهداری اماکن ورزشی شهرداری و مستهلک شدن بسیاری تجهیزات موجود در این فضاها، شاهد تعطیلی گسترده فضاهای ورزشی شهرداری تهران بودیم. دردوره کنونی شهرداری و توجه مدیران شهری به اهمیت احیا و توسعه ورزش در جامعه ،منابع و اعتبار خوبی برای بازسازی، نوسازی و احیای اماکن ورزشی در اختیارسازمان ورزش قرار گرفت. همچنین‌درمدت 3 سال گذشته بسیاری از اماکن تعطیل شده ورزشی شهرداری تهران با بهترین تجهیزات مدرن‌سازی و به چرخه ارائه خدمت به شهروندان بازگشته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید