• سه شنبه 18 دی 1403
  • الثُّلاثَاء 7 رجب 1446
  • 2025 Jan 07
دو شنبه 17 دی 1403
کد مطلب : 245461
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DRX4n
+
-

آموزش‌های شهروندی با رویکرد کودک‌محوری


سحر زمانی‌نژاد-مدیر اداره آموزش‌های شهروندی منطقه1
آموزش‌های شهروندی مجموعه‌ای از دانش، مهارت و ارزش‌هایی است که با هدف ایجاد احساس تعلق فرد به جامعه ارائه می‌شود. درواقع، جامعه شهری درمراحل مختلف زندگی خود نیازمند آموزش‌های شهروندی هستند تا با استفاده از آن ضمن انتقال دانش وجهت‌گیری درست مهارت‌های رفتاری، با ارائه الگوهای مشارکت جمعی، شهروندانی متعالی تربیت شوند؛ شهروندانی که رفتارهای مسئولانه و متعهدانه ازنظر جامعه مدنی و اخلاقی را دارا باشند. رسالت اداره کل آموزش‌های شهروندی نیز بر بسترسازی، فرهنگسازی و ارائه آموزش‌های نظام‌مند و یکپارچه برای شهروندان وتوانمندسازی آنان برای مشارکت فعال و مسئولانه در امور اجتماعی و زندگی شهری و ایفای نقش برای تحقق تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام استوار است. در این میان، کودکان از مخاطبان مهم آموزش‌های شهروندی به شمارمی‌روند. کودکان، آینده‌سازان جامعه هستند و با توجه به حساسیت‌های خاص آنان و ضرورت حضور فراگیرشان درمحیط شهری، به صورت ویژه در آموزش‌های شهروندی مورد توجه هستند. بر این اساس، اداره کل آموزش‌های شهروندی با رویکردی آینده‌نگر برای کودکان تلاش می‌کند ضمن ایجاد محیط شهری شاد، سرزنده و سازگار با کودک، آموزش‌های اثربخشی برای تربیت شهروندان متعالی ارائه دهد. تحقق شهروند متعالی،‌ محور اصلی برنامه‌های اداره کل محسوب می‌شود. تربیت شهروندانی پایبند به حقوق انسانی و تکالیف اخلاقی و دینی نیازبه عوامل نظارتی برای انجام فعالیت‌ها و رعایت قوانین ندارد. براین اساس اداره کل آموزش‌های شهروندی با حمایت شهرداری مناطق نسبت به اجرای طرح‌های کودک‌محور اقدام کرده است. در این راستا اجرای دو طرح بزرگ درمنطقه یک شامل احداث اولین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان با عنوان کتابخانه توران میرهادی در فضایی به مساحت 90 مترمربع با بیش از ۴ هزار جلد کتاب مطرح در حوزه کودک دریکی ازمحله‌های کم‌برخوردار منطقه و نیز اجرای طرح مطالعاتی تهران آینده ازنگاه کودکان دربازنگری برنامه جامع شهر تهران و مشارکت کودکان و آگاهی آنان از روند چشم‌اندازسازی و برنامه‌ریزی شهری از جمله اقدامات انجام شده در۳سال گذشته در این منطقه درحوزه آموزش‌های شهروندی بوده است. با اجرای این طرح‌ها علاوه برترویج احساس تعلق وحس شهروندی کودکان، حضور ومشارکت باکیفیت‌تر کودکان دربرنامه‌های شهری محقق شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید