• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229529
+
-

عمّ‌کبارم نوحه‌خوانی خاص ابرکوهی‌ها

عمّ‌کبارم نوحه‌خوانی خاص ابرکوهی‌ها

ابرکوهی‌ها با آداب خاص خودشان در ایام محرم و صفر سوگواری می‌کنند. به گزارش همشهری، سبک زنجیرزنی، موسیقی خاص طبل و شیپور، عماری گردانی، شده‌گردانی، آیین عم کبارم و جوش دور، از آداب ‌و رسوم عزاداری ابرکوه در ‌ماه محرم است که در فهرست آثار ملی غیرملموس به ثبت رسیده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حدود یک قرن پیش عالمی به نام «آقا میرزا عبدالغنی» سبک رایج عزاداری در ابرکوه را از نجف عراق وارد این شهرستان کرد.

نوای شیپور
شیپورزن‌ها با دمیدن در شیپور با نوای بلند به کوتاه «بدو بیا، بدو بیا» مردم شهر را برای حضور در هیئت‌های عزاداری فرا می‌خوانند. نوای موسیقی محرم ابرکوه که طبل زنان با ریتم منظم و خاصی در هیئت‌های زنجیرزنی می‌نوازند، به شکل‌های مختلف نواخته می‌شود.

آیین عزاداری عم کبارم
عم کبارم، نوعی عزاداری مختص شب عاشورا در ابرکوه است. در این آیین بعد از پایان مراسم روضه‌خوانی در شب اول محرم، افراد جوش ‌دور می‌زنند. در این جوش ‌دور نوحه‌های مختلفی می‌خوانند که مشهورترین آن «عم کبار عباس» است: «ای شه یارم عباس/‌ای تاج‌دارم عباس/ بنگر سوی سکینه/ عم کبارم عباس/ رفتی که آوری آب/ از بهر طفل بی‌تاب/ مردم، مرا تو دریاب/ عم کبارم عباس/ با ساربان بگویید/ کز گریه سکینه/ تا بر شتر نبندند/ محمل به روز باران/ عم کبارم عباس/‌ای شه یارم عباس/ زینب ز ناله گفتا/ با میر ناقه‌داران/ راه شترسواران/ پرخاک و خون بدیدند/ اجساد تاج‌داران / رفتی که آوری آب/ از بهر طفل بی‌آب/ مردم، مرا تو دریاب/ از بهر طفل بی‌آب»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید