• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229480
+
-

فاطمه کاکویی، معاون طرح و برنامه دبیرخانه راهبردی مشارکت‌های محله‌ای شهرتهران شرح می‌دهد

بهره‌گیری حداکثری از نخبگان محلی

بهره‌گیری حداکثری از نخبگان محلی

بسترسازی زیرساخت‌های حقوقی وقانونی افزایش مشارکت ونقش‌آفرینی مردم درمدیریت شهری به مصوبه تشکیل ستاد ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی درمناطق ۲۲ گانه شورای اسلامی شهر تهران مربوط می‌شود. در گفت‌وگوی پیش‌رو فاطمه کاکویی، معاون طرح و برنامه دبیرخانه راهبردی مشارکت‌های محله‌ای شهرتهران ازعملکرد 30ماهه شهرداری تهران در راستای این هم‌افزایی می‌گوید.

کارویژه دبیرخانه مدیریت محله در دوره جدید مدیریت شهری در چه محوری تعریف شده است؟
دبیرخانه راهبردی مشارکت‌های محله‌ای شهرتهران، ذیل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و در راستای راهبردی فرایندهای اجرایی استقرار و فعالیت نظام مدیریت محلات تشکیل شد. بنابراین کارویژه این دبیرخانه تهیه اساسنامه و9دستورالعمل مربوط بوده است. این دستورالعمل‌ها شامل شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات هیأت امنای مدیریت محلات، تشکیل کانون ارزیابی و ارزیابی داوطلبان رکن اجرایی مدیرمحله، تشکیل بانک اطلاعات رکن اجرایی امین اموال و نظارت تخصصی برعملکرد و رسیدگی به تخلفات و شکایات ارکان اجرایی مدیریت محله و نیز تهیه دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی موردنیاز مصوبه، ارائه احکام رکن اجرایی بازرس، شناسایی و معرفی محلات و نهادهای عمومی سرآمد و فعال در زمینه مشارکت برای حمایت مدیریت شهری بوده است.

برای بهره‌گیری از ظرفیت نخبگانی در اداره محلات چه اقداماتی انجام شده است؟
براساس برنامه چهارم طرح تحول و پیشرفت شهر تهران، برمبنای تحقق عدالت درشهر که باید از فاصله سال‌های 1041 تا 3041در قالب و در افق 4041 شهرتهران برآن تأکید شده است، دبیرخانه ستاد مدیریت محله ملزم به تحقق مردم‌سالاری دینی وبهره‌مندی از آرا و نظرات نخبگان ومردمی‌سازی اداره محلات برمحور آنان است. تدوین دستورالعمل مجمع نخبگان و مؤثرین محله‌ای باهدف شناسایی و ایجاد گفتمان عمومی مشترک درمدیریت شهری و افزایش نقش‌آفرینی مؤثر مردمی و دستیابی به مدل کامل حکمرانی مشارکتی درشروع فعالیت دورجدید سرای محلات درنظام جدید مدیریت محلات دردستورکارستاد مدیریت محله قرارگرفته است.

در نظام‌نامه مدیریت محله‌ها کار مجمع عمومی نخبگان چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
شناسایی نخبگان، استعدادها و افراد اثرگذار حقیقی با طراحی نظام شایستگی نخبگان، ارتباط، تعامل، تکریم، تسهیل، فراهم‌کردن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و نیز ایجاد فرصت برای نخبگان در کنار تشکیل کانون‌های ارزیابی وتوسعه برای هدایت، سازماندهی، شبکه‌سازی و جذب نخبگان با هدف توسعه، توانمندسازی، تقویت هویت ملی، امید، مشارکت، الگوسازی و میدان دادن به نخبگان با رویکرد تأثیرگذاری در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، مطالبه‌گری، نظارت و سپردن مدیریت به نخبگان از موضوعاتی است که به‌عنوان یک دغدغه آن را دنبال کرده‌ایم. تحقق این اهداف نیازمند ایجاد ساختاری منسجم در 253 محله پایتخت بود تا نخبگان بتوانند در بستری مناسب با یکدیگر تعامل کرده و بااستفاده از ایده و نظرات خود مشکلات معتنابهی که یک محله با آن روبه‌رو است را برطرف کنند. از این‌رو، تشکیل مجامع نخبگان و معتمدین در 253 محله و با حضور ارکان محلی شامل معتمدین و شهرداران مناطق ۲۲ گانه درقالب قرارگاه مشارکت منطقه برمبنای انتخاب نمایندگان محلات درمنطقه دردستور کار است.

نظرات و رأی شهروندان چگونه در سیاستگذاری و سطوح کلان تصمیم‌گیری اثر داده می‌شود؟
راه‌اندازی شبکه جمع‌سپاری ومشارکت شهروندی شهرتهران از دیگر تکالیف برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران برمبنای تحقق عدالت درشهر در افق 4041 شهر تهران برای دبیرخانه ستاد مدیریت محله بوده است. ایجاد شبکه جمع‌سپاری روش سیاستگذاری و حل مسئله متکی بر خرد نیز در بستر سامانه‌های مجازی است. همچنین دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تهیه شد. برگزاری رویداد ایده محلی (برگزاری رویداد تعاملی با گردآوری ایده‌پردازان باانگیزه و خلاق در حوزه شهری) و حمایت از طرح نوآوری اجتماعی (جمع‌آوری و حمایت از ایده‌های نوین در حل مسائل اجتماعی محله) و تشویق به پژوهش‌های محلی، تعریف فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران نخبه درسامانه پیش‌بینی و زیرساخت آن درنظر گرفته شده است.


معیارهای نظارت و ارزیابی مدیران محله چیست؟
فاطمه کاکویی، معاون طرح وبرنامه دبیرخانه راهبردی مشارکت‌های محله‌ای شهرتهران درپاسخ به این سؤال که معیارهای ارزیابی مدیران محله چیست؟ با برشمردن مهم‌ترین معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران سراهای محله می‌گوید:«ارزیابی ونظارت عملکرد مدیران محله‌ها وسراهای محله با تشکیل کانون ارزیابی داوطلبان احرازمدیریت محله در۹ شایستگی رهبری و کارتیمی، ارتباط مؤثر ومذاکره، تعهدومسئولیت‌پذیری، خلاقیت ونوآوری درحل مسئله، تصمیم‌گیری وتصمیم‌سازی، نظارت وکنترل ومدیریت مالی، عمل‌گرایی درمدیریت شهری، مشتری‌مداری ومردم‌داری، تسهیل‌گری اجتماعی و۶ ابزار (مصاحبه تخصصی، بحث گروهی، ایفای نقش، بازی گروهی، مصاحبه با همکاران و مصاحبه با مراجعان) انجام می‌شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید