• سه شنبه 19 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 2 محرم 1446
  • 2024 Jul 09
شنبه 16 تیر 1403
کد مطلب : 229204
+
-

رهبر انقلاب: مشارکت بیشتر، خرسندکننده است

چشم دشمن کور

رشد چشمگیر حضور مردم در دور دوم انتخابات؛ برنده جمهوری اسلامی ایران است

گزارش
چشم دشمن کور

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه، 15تیرماه در شرایطی برگزار شد که بررسی‌های میدانی از ثبت مشارکتی فراتر از مرحله نخست انتخابات خبر می‌دهد؛ مشارکتی که ثمره آن روی‌کار آمدن دولتی با پشتوانه مردمی و اقتدار بین‌المللی جمهوری‌اسلامی ایران خواهد بود. مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی از ساعت 8صبح 15تیرماه آغاز شد که بیش‌از 58هزارو600شعبه در داخل کشور و 344شعبه در خارج از کشور برای دریافت آرای ایرانیان مهیا شده بودند. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش، آمار نهایی و دقیقی از میزان مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر نشده‌است، اما بررسی‌های میدانی و اظهارات دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، نشان‌دهنده افزایش میزان مشارکت در انتخابات است. از سوی دیگر، از شعبه‌های اخذ رأی خارج از کشور خبر می‌رسد با وجود تلاش‌ها و اقدامات عوامل معاند و ضدانقلاب به‌منظور ایجاد اخلال در حضور رأی‌دهندگان در شعبه‌های رأی‌گیری، مانند آنچه در روز جمعه گذشته شاهد آن بودیم، ایرانیان در نقاط مختلف جهان، با حضوری معنادار پای صندو‌ق‌های رأی، در انتخابات مشارکت کردند.

«نه» بزرگ به هتاکان
یکی از جلوه‌های مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور دوباره ایرانیان پای صندوق‌های رأی در نقاط مختلف جهان بود؛ اقدامی که یک «نه» بزرگ به فحاشان و هتاکانی به‌حساب می‌آید که در جریان رأی‌گیری مرحله نخست، با ایجاد مزاحمت برای رأی‌دهندگان و فحاشی و هتاکی به ایرانیان، سعی کردند مانع حضور آنان پای صندوق‌های رأی شوند. با وجود این اما، گزارش‌ها از نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد ایرانیان بار دیگر با وجود استمرار هتاکی‌ها و مزاحمت‌ها در برخی نقاط، برای انداختن رأی خود به صندوق، به مراکز پیش‌بینی شده مراجعه کرده‌اند.

افزایش رأی‌دهندگان خارج از کشور
تلاش ضدانقلاب و معاندان برای بازداشتن ایرانیان از حضور در پای صندوق‌های رأی درحالی بود که برخی گزارش‌های رسیده از نمایندگی‌های ایران، از افزایش تعداد رأی‌دهندگان حکایت دارد. در شرایطی که براساس آمارها، در مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری 97هزارو967نفر از ایرانیان خارج از کشور رأی خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند، بررسی‌های اولیه و اظهارات مقام‌های مسئول، نشان‌دهنده افزایش مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات است. در چنین شرایطی هم بود که علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امورخارجه اعلام کرد که براساس آمارها، مشارکت ایرانیان خارج از کشور نسبت به مرحله نخست افزایش داشته است.

پرترافیک‌ترین شعبه‌های رأی‌گیری
بررسی‌های میدانی انجام شده در نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد در جریان رأی‌گیری روز جمعه، حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه جزو شلوغ‌ترین شعبه‌های رأی‌گیری در سطح کشور بوده‌اند. حرم مطهر رضوی در مشهد، حرم حضرت شاهچراغ در شیراز و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران روز 15تیرماه روز شلوغی را پشت‌سر گذاشتند و تعداد زیادی از رأی‌دهندگان ترجیح داده بودند پس از زیارت این اماکن متبرکه، رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند. علاوه‌براین، برخی بقاع متبرکه در سطح کشور که پذیرای صندوق‌های رأی‌گیری بودند نیز میزبان جمع زیادی از رأی‌دهندگان بودند.

برنامه 2کاندیدا در روز رأی‌گیری
حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، به‌عنوان 2کاندیدای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از موضوع‌هایی بود که روز جمعه در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. پزشکیان با همراهی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه پیشین ایران و از اصلی‌ترین مشاوران وی در رقابت‌های انتخاباتی، شهر قدس را برای رأی دادن انتخاب کرد و با حضور در مدرسه عاشورای این شهر، رأی خود را به صندوق انداخت. پزشکیان و ظریف پس از انداختن رأی خود به صندوق، در میان رأی‌دهندگان حاضر در این شعبه رأی‌گیری حضور یافتند. سعید جلیلی، دیگر کاندیدای انتخابات نیز با همراهی محسن منصوری، رئیس ستاد انتخاباتی خود، در مسجد جامع قرچک حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت. جلیلی پس از رأی دادن، با حضور در گلزار شهدا، به مقام شامخ شهیدان دوران 8سال دفاع‌مقدس و انقلاب‌اسلامی ادای احترام کرد.

چهره‌های سیاسی کجا رأی دادند؟
یکی از موضوع‌های مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی در جریان برگزاری انتخابات روز جمعه، حضور مسئولان و چهره‌های سیاسی، از طیف‌ها و جریان‌های مختلف در شعبه‌های مختلف رأی‌گیری بود.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در مسجد لرزاده تهران.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دوازدهم در حرم مطهر رضوی(ع).
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مسجد میرزاعیسی.
علی لاریجانی در روستای لوت بلخ از توابع آمل.
مصطفی پورمحمدی در مصلای مهرشهر کرج.
محسن رضایی در مسجد لرزاده.
محمد خاتمی، حسن خمینی، عبدالناصر همتی، مجید انصاری، محمدرضا عارف، محمدجواد آذری‌جهرمی، معصومه ابتکار، محسن مهرعلیزاده و مصطفی کواکبیان در حسینیه جماران
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علی مطهری، حسین دهقان، علی‌اکبر ناطق‌نوری، اسحاق جهانگیری و سیدهادی خامنه‌ای در حسینیه ارشاد.

حضور جامعه ورزش پای صندوق‌های رأی
مجموعه ورزشی شهیدشیرودی نیز از دیگر شعبه‌های رأی‌گیری در شهر تهران بود که روز بسیار شلوغی را پشت‌سر گذاشت؛ شعبه‌ای که به‌صورت اختصاصی برای جامعه ورزشی کشور درنظر گرفته شده بود. صندوق سیار اخذ رأی روز جمعه درحالی از ساعت ۹ تا ١٢ در مجموعه ورزشی شهیدشیرودی مستقر بود که ورزشکاران، قهرمانان و مسئولان رشته‌های مختلف ورزشی آمده بودند تا در تعیین ‌سرنوشت کشور طی 4سال آینده مشارکت کنند.

مهمانان ویژه تالار وحدت چه کسانی بودند؟
تالار وحدت تهران روز جمعه پذیرای جمع زیادی از هنرمندان کشور در عرصه‌های مختلف بود که آمده بودند در این شعبه، رأی خود را به صندوق بیندازند. داریوش ارجمند، قاسم افشار، علیرضا قزوه، محسن افشانی، جهانگیر الماسی، امید جهان، بهاره رهنما، جمال شورجه، محمد گلریز و... ازجمله هنرمندانی بودند که در کنار برخی مسئولان حوزه فرهنگ و هنر، ازجمله محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تالار وحدت حضور یافتند تا رأی خود را به صندوق بیندازند. بشیر بی‌آزار، هنرمند مستقلی که به‌تازگی از بازداشت دولت فرانسه آزاد شده است نیز با حضور در تالار وحدت، رأی خود را به صندوق ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انداخت.

سلامت و امنیت انتخابات
با توجه به تمهیدهای اندیشیده شده ازسوی مسئولان مربوط، سلامت و امنیت حداکثری بر فرایند رأی‌گیری مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری حاکم بود. در حوزه امنیت، آخرین گزارش‌ها از شهرهای مختلف کشور از برقراری امنیتی مطلوب در شعبه‌های اخذ رأی و عدم‌وقوع حادثه سوءامنیتی حکایت دارد. ازسوی دیگر در حوزه سلامت انتخابات نیز مقام‌های دادستانی کل کشور تأکید کردند تعداد گزارش‌های تخلفات انتخاباتی که منجر به تشکیل پرونده شده، کم بوده‌است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید