• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 14 تیر 1403
کد مطلب : 229127
+
-

اجرای طرح‌های خانواده محور در تهران

زینب زینال زاده؛ روزنامه‌نگار

دوازدهمین روز تیرماه در تقویم رسمی کشورمان به نام خانواده نامگذاری شده و  این نشانگر اهمیت این نهاد است. به‌گفته مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران از آنجا که خانواده در حفظ و حراست از ارزش‌های بنیادین فرهنگی جامعه ایرانی ‎- اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، اقدامات و برنامه‌هایی با محوریت خانواده در پایتخت پیش‌بینی و لوایح «شهر خانواده» و شهر «خانواده‌محور» در راستای تکلیف برنامه چهارم توسعه شهر تهران نهایی شده است.

 خانواده مانا:
 رویدادهای ایده‌پردازی خانواده‌محور است که با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و منتخبی از خانواده‌های نخبه برگزار می‌شود تا برای آینده شهر تهران ایده‌های تازه‌ای ارائه شود. برنامه گردهمایی خانواده‌های مؤثر و شاخص مرداد‌ماه برگزار خواهد شد.

 خانواده‌یار:
طرحی است که با اجرای آن خانواده‌های نیازمند در مناطق 22گانه شناسایی و از حمایت‌های مشاوره‌ای رایگان بهره‌مند می‌شوند. سال گذشته طرح خانواده‌یار اجرایی شد که تجربه موفقی بود و امسال هم این رویکرد در دستور کار قرار دارد و با همکاری دانشگاه توانبخشی عملیاتی خواهد شد.

 اتاق‌های خانواده‌یار
در این طرح نیازهای زنان و خانواده در هر منطقه احصا شده و در فاز بعدی در قالب گروه‌درمانی و دوره‌های آموزشی خانواده‌محور مدنظر قرار می‌گیرد. تسهیل دسترسی به نظام خدمات مشاوره‌ای قبل، حین و پس از تشکیل خانواده رویکرد این طرح هستند.

 هم خانواده
 این رویداد اختصاص به برنامه‌های فراغتی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی با محوریت خانواده‌ها در مناطق ۲۲گانه دارد که یک روزه برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها حضور اعضای خانواده سبب تحکیم کانون خانه و خانواده و ایجاد همبستگی بیشتر بین فرزندان و والدین خواهد شد.

 کارتو خونه‌مونه
در این پویش توسعه مشاغل خانگی با برگزاری دوره‌های آموزشی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار توانمندسازی زنان در دستور کار قرار گرفته است. این پویش با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است و از طریق زنان صاحب کسب‌وکارهای خرد و خانگی می‌شوند.

 اردوی تفریحی و فراغتی
این برنامه ویژه دختران نوجوان است. البته گروه هدف دخترانی هستند که مادرانشان سرپرستی خانوار را به‌عهده دارند. با اجرای چنین برنامه‌هایی می‌توان زمینه شکوفایی دختران را فراهم کرد و از سوی دیگر مادران و دختران می‌توانند در رویدادهای متنوع تابستانی ازجمله فعالیت‌های محیط‌زیستی، فناوری، هوش مصنوعی، کارهای هنری و ادبی مشارکت کنند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید