• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 11 تیر 1403
کد مطلب : 228755
+
-

دوئل انتخاباتی یک داستان هالیوودی

مناظره ترامپ و بایدن شبیه محصولی از صنعت سرگرمی است

گزارش
دوئل انتخاباتی یک داستان هالیوودی

شهاب مهدوی-روزنامه‌نگار

این یک داستان هالیوودی است؛دوئلی بر سر تصدی جایگاه ریاست جمهوری آمریکا که در آن فراز و نشیب‌هایی دراماتیک به چشم می خورد. هالیوود ریپورتر، قسمت اول مناظره ترامپ و بایدن را دراماتیک نامید و منتقدی آن را با فیلمی وسترن مقایسه کرد که در آن دو کابوی به جان هم افتاده‌اند.

مثل کـابوی‌های فیلم‌های وسترن
مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا بسیار مهم است، نه به‌دلیل تأثیری که روی آرای رأی‌دهندگان دارد، چراکه اغلب، طرفداران هر دو جناح دمکرات و جمهوری‌خواه، از مدت‌ها پیش از شروع مناظره‌ها تصمیم‌شان را درباره حمایت از نامزد مورد پسندشان گرفته‌اند. این مناظره‌ها مهم هستند چون از یک طرف برای طرفداران 2حزب اصلی آمریکا جنبه حیثیتی دارند و زمان آشکار شدن قدرت نامزد مطلوب‌شان و ضعف نامزد رقیب است و از طرف دیگر روی افراد مردد یا بی‌میل به رأی دادن تأثیر دارند. موضوع دیگری که باعث اهمیت این مناظره‌ها می‌شود وجه نمایشی و سرگرم‌کنندگی آ‌نهاست. هر رخدادی در جامعه آمریکا که وجه دراماتیک جذابی داشته باشد برای مردم جذاب است و چه چیزی جذاب‌تر از 2مردی که رو‌به‌روی هم می‌ایستند، همدیگر را به هر چیز راست و دروغی متهم می‌کنند و پته هم را روی آب می‌ریزند. این رویارویی دست‌ کمی از مواجهه اسطوره‌ای کابوی‌های فیلم‌های وسترن ندارد که معمولا در نقطه اوج داستان رو‌به‌روی هم قرار می‌گیرند و با هم دوئل می‌کنند.

وجوه دراماتیک
دوئل انتخاباتی ایالات‌متحده امسال با حضور دونالد ترامپ وجه دراماتیک بیشتری پیدا کرده است. اخلاق و رفتار و بیان ترامپ کاملا منحصر به‌خود اوست. ترامپ برای شکست رقیبش از هیچ کار و رفتاری ابایی ندارد؛ اگر لازم باشد تحقیر می‌کند، توهین می‌کند، نسبت‌های ناروا می‌دهد، ادا درمی‌آورد، تمسخر می‌کند و در یک کلام حسابی شلوغ‌بازی درمی‌آورد. ضعف سلامت جسمانی و سستی قوای فکری بایدن هم به ترامپ فرصت می‌دهد که حسابی به او بتازد و بایدن را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری جلوه دهد.

دو روزنامه نگار،فیلمنامه نویسان مناظره
در مناظره پنجشنبه هفته گذشته ترامپ و بایدن به شبکه CNN که مسئول برگزاری مناظره‌های میان این دو است خرده گرفته شد که چرا در طول برگزاری مناظره ادعاهای نامزدها را راستی‌آزمایی نکرده است. CNN در پاسخ این انتقاد اعلام کرد که این شبکه وظیفه دارد از نامزدها سؤالاتی را بپرسد که برای رأی‌دهندگان آمریکایی مهم است و نامزدها را قادر می‌سازد که نظرات‌شان را درباره آن موضوع بیان کنند و همدیگر را به چالش بکشند. این وظیفه نامزدهاست که ادعاهای رقیب را به چالش بکشند. CNN گفته که پس از پایان مناظره و در برنامه تحلیل آن است که راستی‌آزمایی ادعاهای نامزدها انجام می‌شود. «جک تپر» و «دانا بش» 2روزنامه‌نگار کارکشته‌ای هستند که با سؤالات هوشمندانه، بجا و حرفه‌ای‌شان نقش مهمی در گرم شدن تنور مناظره بایدن و ترامپ داشتند و پس از پایان مناظره نیز از سوی هر دو جناح بابت کیفیت کارشان تحسین شدند. تغییر مهمی که در مناظره امسال انتخابات آمریکا رخ داده این است که تماشاگری در استودیوی محل مناظره حضور ندارد و میکروفن نامزدها پس از پایان فرصت‌شان خاموش می‌شود تا نتوانند صحبت‌های رقیب‌شان را قطع کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید