• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228347
+
-

چرا ماهی دوست نداریم؟

چرا ماهی دوست نداریم؟

غذاهای دریایی، مخصوصا ماهی، ارزش غذایی بالایی دارند، ولی سرانه مصرف ماهی در کشور بسیار پایین است. اما چرا؟ نکته‌های دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در گفت‌وگو با همشهری در این باره پیش رو دارید.

  سرانه مصرف ماهی‌در‌کشور ما پایین است. یکی از دلایل این امر مربوط به گرانی است.
  مسائل فرهنگی و ذائقه بیشتر از مسئله اقتصادی در پایین بودن سرانه مصرف ماهی نقش دارد.
  ذائقه ما در دوران کودکی و زیر6 سالگی شکل می‌گیرد. متأسفانه به‌دلیل نگرانی و ترس از فرورفتن تیغ ماهی در گلوی بچه، ما از کودکی به فرزندانمان ماهی نمی‌دهیم یا به‌ندرت و کمتر ماهی می‌خوریم.
  مشکلات ما در زمینه پایین بودن سرانه مصرف ماهی در کشور یک علت ندارد که بتوان آن را با یک راهکار درست کرد.
  ماهی به‌دلیل میزان بالای اسید چرب امگا3 بسیار فسادپذیر است و در نتیجه حمل‌ونقل و انتقال آن از کرانه‌های دریا به مناطق مرکزی کشور نیازمند امکانات خاص و کانتینرهای یخچال‌دار و سردخانه‌دار است.
  خیلی‌ها به‌دلیل اینکه فرصت کافی برای پاک‌کردن و طبخ ماهی ندارند به سمت مصرف تن ماهی می‌روند، اما این
فرآورده غذایی هیچ شباهتی به ماهی ندارد.
  اسید چرب موجود در ماهی و غذاهای دریایی به طرز عجیبی روی تکامل جنین، سلامتی انسان و پیشگیری و درمان اکثر بیماری‌ها نقش دارد.
  ما 2نوع اسید چرب داریم: اسیدهای چرب ضروری که باید از بیرون تهیه کنیم و اسیدهای چرب غیرضروری که خود بدن آنها را تولید می‌کند. اسیدهای چرب ضروری شامل امگا3 و امگا6 می‌شود. امگا6 به‌راحتی در دسترس است و منابع آن در اغلب غذاهای ما و انواع دانه‌های روغنی یافت می‌شود. اما مشکل ‌ اسیدهای چرب امگا3 ‌ است. دریافت این اسیدهای چرب در تمام دنیا به‌دلیل تغییر الگوی غذایی دچار اختلال شده است.‌‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید