• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227250
+
-

روش‌های سهامداری خرد

چگونه پس‌انداز خرد خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

روش‌های سهامداری خرد

سرمایه‌گذاری در بورس یکی از بهترین راهکارهای حفظ سرمایه دراوضاع تورمی است. با این حال، اغلب افراد بدون یادگیری اصول سرمایه‌گذاری وارد این بازار شد‌ه و گاه با ضررهای سنگینی هم مواجه می‌شوند. این متن را بخوانید تا با نحوه سرمایه‌گذاری در بورس ایران آشنا شوید.

روش مستقیم
در این روش سرمایه‌گذار با اتکا بر دانش، تخصص و تحلیل خود اقدام به سرمایه‌گذاری و ورود به بازار می‌کند و مسئولیت سود یا زیان حاصل از سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم بر عهده شخص سرمایه‌گذار است.
سرمایه‌گذارانی که در این روش به سرمایه‌گذاری می‌پردازند، در یک طبقه‌بندی براساس مدت زمانی که تمایل به نگهداری سرمایه خود دارند به ۴دسته تقسیم می‌شوند:
    سهامی خاص را خریداری می‌کنند و بعد از ۳ یا ۴‌ماه آن را می‌فروشند که به آنها سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت می‌گویند.
    سهام خاصی را خریداری می‌کنند و به‌مدت یک سال آن را نگه می‌دارند و سپس برای فروش تصمیم می‌گیرند که به آنها سرمایه‌گذاران میان‌مدت می‌گویند.
    سهام خاصی را با قصد نگهداری بیش از یک سال خریداری می‌کنند که به آنها سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌گویند.
    سهام خاصی را خریداری می‌کنند و بعد از شناسایی سود اندکی در یک یا 2هفته، آن را می‌فروشند و اقدام به خرید سهام جدید یا همان سهم با قیمت جدید (پایین‌تر) می‌کنند. به این دسته از سرمایه‌گذاران، نوسان‌گیر می‌گویند.
برای سرمایه‌گذاری به روش مستقیم، فرد نیاز به کد بورسی ازطریق یکی از کارگزاری‌های موجود دارد که این کارگزاری‌ها پلی میان سرمایه‌گذار و سازمان بورس هستند. کد معاملاتی نشان‌دهنده هویت شما در بورس تهران است.
کسی که دارای کد بورسی است می‌تواند از طریق نرم‌افزار معاملات آنلاین یا پنل معاملات اینترنتی، نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کند. نام دیگر معاملات آنلاین، معاملات برخط و نام دیگر معاملات اینترنتی، معاملات آفلاین است. هم‌اکنون این امکان وجود دارد که علاقه‌مندان به بورس از 2طریق در بورس ثبت‌نام و کد بورسی دریافت کنند.

نحوه سرمایه‌گذاری در بورس به روش مستقیم
سرمایه‌گذاری به روش مستقیم نیاز به قدرت تحلیل دارد؛ یعنی علاوه‌بر شرایط نموداری سهم (تحلیل تکنیکال) باید به شرایط بنیادی سهم (تحلیل بنیادی) تسلط داشت تا بتوان نتایج و بازده مطلوب‌تری گرفت.

  تحلیل بنیادی (فاندامنتال): در این روش، عوامل بنیادی که روی قیمت سهم یک شرکت تأثیر می‌گذارند، مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. این تحلیل با استفاده از گزارش‌هایی که درصورت‌های مالی اعلام می‌شود به پیش‌بینی و بررسی سهام یک شرکت می‌پردازد و بیشتر برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تحلیل، شرایط اقتصادی کلان، شرایط صنعت مربوطه و پس از آن شرایط شرکت موردنظر بررسی و تحلیل می‌شود.

  تحلیل تکنیکال: در این نوع تحلیل، به جای بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها، به نمودار قیمتی آنها در بازه‌های زمانی مشخص پرداخته می‌شود و از آنچه در گذشته اتفاق افتاد‌ه‌است، رفتار آینده سهم پیش‌بینی می‌شود. این روش تحلیلی برای بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تحلیل تکنیکال اعتقاد بر این است که رفتار و روند قیمتی سهام یک شرکت در دوره‌های زمانی مشخص، تکرار می‌شود.

روش غیرمستقیم
در این روش، بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر، یک مؤسسه مالی به‌عنوان واسط عمل می‌کند. سرمایه‌گذار سرمایه خود را در اختیار این مؤسسات مالی قرار می‌دهد و آنها با به‌کار‌گیری تخصص، دانش و توان بالای تحلیلی و مالی و همچنین تجربه ‌خود در بازار سرمایه، فرآیند سرمایه‌گذاری را به نیابت از سرمایه‌گذار انجام می‌دهند.
به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و با درجه ریسک‌پذیری پایین که فرصت و تجربه کافی برای فعالیت مستقیم در بازار بورس را ندارند، توصیه می‌شود یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را برای فعالیت خود در بازار سرمایه انتخاب کنند.
برای مثال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از روش‌های این نوع سرمایه‌گذاری است با ایفای نقش واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به حالت غیرمستقیم تبدیل می‌کند و مزایایی ازجمله ریسک پایین‌تر و سود مناسب‌تر را برای سرمایه‌گذاران به‌دنبال دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید