• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172294
+
-

به روش کی‌روش!

روند آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی از امروز وارد فاز تازه‌ای می‌شود

شاید نخستین سؤال مهم درباره جدال دوستانه تیم ملی با اروگوئه، این باشد که چرا ایران روبه‌روی حریفی قرار می‌گیرد که در نگاه اول شبیه به هیچ‌کدام از تیم‌های هم‌گروهی‌اش نیست؟ پاسخ‌دادن به این سؤال اما بدون توجه به معادله‌های خاص فوتبال ایران، منطقی به‌نظر نمی‌رسد. بعد از ماجراهای منجر به لغو اردوی کانادا، داستان‌های اردوی فاجعه‌بار قطر، ناتوانی در یافتن رقبای دوستانه و خالی‌شدن برنامه تیم ملی، چاره‌ای به جز بازی با در دسترس‌ترین رقبا برای ایران وجود نداشت. از یاد نبریم که تیم‌های اروپایی درگیر لیگ ملت‌ها هستند و برنامه بسیاری از کشورها نیز از قبل پر شده است. در چنین شرایطی روبه‌رو شدن با حریفی مثل اروگوئه، تجربه مهمی برای تیم ملی خواهد بود. این یکی از بزرگ‌ترین دیدارهای دوستانه ایران در چند سال اخیر به شمار می‌رود و سلسته نیز با همه ستاره‌ها روبه‌روی ایران قرار خواهد گرفت. بازیکنان تیم ملی درست قبل از جام جهانی، به چنین مسابقه‌ای نیاز داشتند تا هم شخصیت تیمی‌‌شان را نشان بدهند و هم اعتماد‌به‌نفس بیشتری به‌دست بیاورند. بدون تردید این مسابقه کمک بزرگی برای کارلوس کی‌روش خواهد بود تا خودباوری لازم را در اردوی تیم ملی ایجاد کند. البته که مثل همه نبردهای دوستانه دیگر، «نتیجه» کلیدی‌ترین بخش از این مسابقه نیست اما شاید تیم ملی با یک نتیجه خوب در این بازی، به لحاظ روحی در بهترین موقعیت برای رفتن به جام جهانی قرار بگیرد.
ایران در حالی به مصاف اروگوئه می‌رود که این تیم در سال‌2022 فرم کاملا متفاوتی داشته است. اروگوئه در این سال نتایج بسیار خوبی به‌دست آورده است. آنها در این سال 7بازی برگزار کرده‌اند و در این نبردها به 6برد و یک تساوی رسیده‌اند. این سال میلادی برای آبی‌ها با شکست‌دادن پاراگوئه شروع شد و با 3برد خوب روبه‌روی ونزوئلا، پرو و شیلی ادامه پیدا کرد. در حقیقت اروگوئه هر 4نبرد پایانی‌اش در مقدماتی جام جهانی را پیروز شد. درست در همان فیفادی قبلی که تیم ملی ایران نمی‌توانست رقیب دوستانه‌ای برای خودش پیدا کند و نهایتا یک بازی با الجزایر انجام داد، اروگوئه ابتدا به آمریکا سفر کرد و اردویی در این کشور داشت و سپس به خاک خودش برگشت و نبرد دوستانه دیگری را نیز پشت سر گذاشت. اروگوئه در طول 9روز، 3بازی تدارکاتی برگزار کرد و در این بازی‌ها، توانست 3گل به مکزیک و 5گل به پاناما بزند. آنها روبه‌روی تیم ملی آمریکا نیز به تساوی بدون گل رضایت دادند و حالا روبه‌روی یکی از هم‌گروه‌های آمریکا در جام جهانی قرار می‌گیرند. فرم اروگوئه قبل از برخورد با ایران، درخشان به‌نظر می‌رسد. تیم ملی ایران اما این اواخر فرم خوبی نداشته است. تیمی که در 5بازی‌اش در سال‌2022، 3بار برنده شده و 2بار هم شکست خورده است. ایران در این سال‌، عراق، امارات و لبنان را برده اما در 2بازی سخت‌تر روبه‌روی کره‌جنوبی و الجزایر بازنده بوده است. باختن به الجزایر، عملا به شام آخر سرمربی سابق تیم ملی تبدیل شد.
 در روزهای گذشته زمزمه‌هایی در مورد مصدومیت لوئیس سوارز و احتمال غیبت او روبه‌روی تیم ملی به‌دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه دست به گوش رسیده اما تصاویری که به‌تازگی در صفحه توییتر رسمی تیم ملی اروگوئه قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد او کاملا آماده این بازی است و بدون مشکل خاصی با هم‌تیمی‌ها تمرین می‌کند. سوارز فصل را در کشور خودش شروع کرده اما ظاهرا تصمیم دارد در تعطیلات زمستانی به فوتبال اروپا برگردد. شاید لیگ انگلیس، مقصد بعدی این بازیکن باشد؛ جایی که داروین نونیز در آن حضور دارد. داروین یکی دیگر از ستاره‌های مهم تیم ملی اروگوئه است؛ بازیکنی که در شروع این فصل یک رقابت جدی را با هالند کلید زد اما حالا دیگر همه این رقابت را از یاد برده‌اند؛ چرا‌که هالند گل‌های زیادی برای سیتی زده و نونیز بعد از یک محرومیت نسبتا طولانی در 6مسابقه فقط 2گل برای لیورپول به ثمر رسانده است. با این حال، او برخلاف ارلینگ هالند، بخشی از رقابت‌های جام جهانی خواهد بود. در خط میانی اروگوئه، باید در انتظار مثلث جذاب بنتانکور، والورده و یک نفر از بین توریرا یا وسینو باشیم. والورده این روزها در اوج آمادگی به سر می‌برد. فده این فصل 8بار برای تیم کارلتو به زمین رفته و 4گل و 2پاس گل را پشت سر گذاشته است. در خط دفاعی نیز به‌نظر می‌رسد آرائوخو در سمت راست به‌کار گرفته خواهد شد؛ ستاره‌‌ای که می‌تواند در همه پست‌های تدافعی ظاهر شود. او این فصل 7بار در ترکیب تیم ژاوی قرار گرفته است.
 آنچه این بازی را به یک نبرد خاص تبدیل می‌کند، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن 2تیم است. اروگوئه این اواخر بارها روش بازی‌اش را تغییر داده و سیستم‌های سه و چهار‌دفاعه را آزمایش کرده است. تیم ملی هم سرمربی‌اش را تغییر داده و حالا روش متفاوتی خواهد داشت. شاید دقایق اول این بازی برای هر دو تیم غافلگیرکننده باشد. شاید انتظار می‌رود که همانند همه نبردهای دوستانه دیگر، این بازی یک ساعت جدی و 30دقیقه معمولی‌تر با ورود ذخیره‌های پرشمار داشته باشد اما علاقه هر دو مربی به نتیجه‌گرفتن، ممکن است این روند را تغییر بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید