• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
شنبه 29 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225476
+
-

ساختمان‌های تهران‌سبز‌می‌شود

استاندارد جدید ساختمان‌سازی از مصرف انرژی تا تولید پسماند را کاهش می‌دهد

گزارش
ساختمان‌های تهران‌سبز‌می‌شود

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

ساختمان سبز از صرفه‌جویی در مصرف انرژی شروع می‌شود اما به آن ختم نمی‌شود. ساختمان سبز باید از شیوه ساخت تا روش تخریب نهایی، با اصول محیط‌زیست سازگار باشد؛ اتفاقی که در بیشتر ساختمان‌های کلانشهر‌های ایران نمی‌افتد. اگرچه مقررات ملی ساختمان و اصول جلوگیری از هدررفت انرژی با نظارت و تأکید شهرداری‌ها در ساختمان‌‌های نوساز در حال اجراست، تا نوسازی بافت قدیمی شهر با استاندارد‌های جدید راه درازی در پیش است. یکی از معیار‌های جدید معماری شهری، ساختمان‌ سبز است.

توسعه ساختمان سبز در تهران
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر در این‌باره به همشهری می‌گوید: «مدیریت شهری در سال‌های اخیر همگام با توسعه تکنولوژی در جهت اجرای معماری سبز و پایدار اقدامات خوبی انجام داده و کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در دوره ششم شورا نیز دستیابی به این اصول را در دستور کار‌ خود قرار داده است. ایجاد بستر قانونی و زیرساخت‌های اجرایی نظیر مبحث‌16 و 19 مقررات ملی ساختمان ‌یا تصویب مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار و تدوین دستورالعمل اجرایی آن در سال گذشته یکی از دستاوردهای اساسی در این حوزه به شمار می‌رود.»مهدی پیرهادی می‌افزاید: «مفهوم ساختمان سبز به‌معنای گسترده تنها شامل چند پارامتر محیط‌زیستی نمی‌شود، بلکه مفهوم جامعی از بهره‌مندی‌های ایمنی، سلامتی‌ و رفاهی است. »

شروع کار از ساختمان‌های شهرداری
در سال‌های گذشته چند ساختمان به‌صورت داوطلبانه معیار‌های ساختمان سبز را رعایت کردند اما نظام هماهنگی برای شناسایی و مشخص‌کردن این ساختمان‌ها وجود ندارد. در همین رابطه سرپرست اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ابلاغ دستورالعمل اجرایی نظام مدیریت سبز در ساختمان‌های شهرداری تهران خبر داد: ابتدا سعی داریم روی ساختمان‌های شهرداری کار کنیم. برای ایجاد ساختمان سبز باید درخصوص مصرف انرژی، فضای سبز، پسماند، مسائل ترافیکی و... برنامه‌ریزی کرد. در اذهان اینگونه است که ساختمان سبز، صرفا فضای سبز است درصورتی که اینگونه نیست. اصغر عطایی در ادامه گفت:
« هر سال باید 22 منطقه تهران یک مجموعه را به ساختمان سبز تبدیل کنند. بر این اساس سالانه 22 بنا در تهران سبز می شود.» عطایی با بیان اینکه در شهرداری تهران اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار، مسئولیت نظارت عالیه بر حسن اجرای آیین‌نامه مدیریت سبز در ساختمان‌های تحت تملک شهرداری را برعهده دارد، گفت: «به این دلیل دستورالعمل اجرای مدیریت سبز با هدف شفاف‌سازی‌ در فرایند اجرا و تسهیل روند پیاده‌سازی‌ در ساختمان‌های منتخب اداری شهرداری تدوین شد.» به‌گفته عطایی، در آیین‌نامه مدیریت سبز (مصرف انرژی، مصرف آب، ‌مدیریت پسماند عادی، مصرف سوخت وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و تجهیزات و آموزش فرهنگسازی‌) جهت اجرا به‌صورت بومی در شهرداری تهران تعریف و فرایند اجرایی این نظام ارائه شده است.


نهضت نوپا
ساختمان‌های سبز حتی در شهر‌های توسعه‌یافته هم یک الگوی فراگیر به شمار نمی‌آیند اما قدمی به‌سوی کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط‌زیست هستند. پاریس، سنگاپور، لندن، سیدنی، توکیو، هنگ‌کنگ، نیویورک، دوبی، پکن و شانگهای در سال‌های گذشته بیشترین تعداد ساختمان‌های سبز را داشته‌اند. در سال‌2022 چین یکی از کشور‌هایی بود که تعداد زیادی ساختمان سبز در آن ساخته شده بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید