• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22494
+
-

«بیسیم» آباد می‌‌شود

ایجاد چهارراهی مناسب در خیابان جمهوری منتهی به ترانس و خیابان شیخ فضل الله‌ نوری یکی از طرح‌های شهرداری برای این منطقه است

عمران
«بیسیم» آباد می‌‌شود

 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

بیسیم یکی از مناطق غیررسمی در شهر زنجان است که از بسیاری خدمات شهری محروم بوده و براساس آمار، کوچه‌های منطقه غیررسمی بیسیم عرض کمتر از 6‌ متر دارند.ریزدانه‌گی، مساحت پایین ملک‌ها و نفوذ ناپذیری معابر، تردد ماشین‌های سنگین در این مناطق را مشکل نمی‌سازد. به گفته رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر زنجان مشکلات بسیاری در این منطقه وجود دارد که اهالی آن بیشتر به دلایل اجرایی نشدن طرح تفصیلی و کمبود سرانه فضای سبز و همچنین مشکلات تقاطع خیابان جمهوری و شیخ فضل الله نوری مراجعه می‌کنند.
«عباس راشاد» با بیان این‌که سرانه فضای سبز در شهر به طور متوازن توزیع نشده است، ادامه داد: در شهر زنجان این سرانه برای هر شهروند در برخی از مناطق حداقل 9 مترمربع و در برخی حداکثر تا 18 مترمربع بوده که به طور متوسط می‌توان، گفت این میزان 5/12 مترمربع است. وی اعلام کرد: سرانه فضای سبز در منطقه بیسیم حداقل ممکن است.


ساماندهی خیابان بیسیم

در منطقه بیسیم، خرید تملکات خیابان جمهوری منتهی به ترانس و خیابان شیخ فضل الله نوری یکی از طرح‌های شهرداری است که قصد دارد در این بخش چهارراهی مناسب ایجاد کند. شهرداری‌های مختلفی این پروژه را از سال‌های دور در دست اجرا داشته‌اند که برای بازگشایی این خیابان برخی از این تملکات را تخریب و سپس به حال خود رها کرده‌اند.  این بخش با شکل ظاهری نا متناسب باعث ایجاد چهره‌ای زشت در شهر و نارضایتی اهالی این منطقه شده و علاوه بر آن اهالی برای تردد با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. 
اهالی این منطقه از بیسیم در انتهای خیابان جمهوری معروف به «ترانس» می‌گویند نه پیاده‌رو مناسبی هست و نه معبر استانداردی که در نتیجه هر روز شاهد درگیری و تصادف هستیم.

رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر زنجان گفت: امسال شهرداری 3 میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح‌های خیابان‌های جمهوری، بیسیم و شهید موسوی در اسلام آباد در نظر گرفته که امیدواریم بخشی از مشکلات این مناطق حل شود.
به گفته راشاد برای بازگشایی انتهای خیابان بیسیم نیاز به خرید و تملک مغازه‌هایی است که در این منطقه وجود دارند و با اعتباری که در بودجه سال جاری معین شده بخشی از این مغازه‌ها از سوی شهرداری تملک خواهد شد.
وی به افتتاح سرای محله در سال جاری در این منطقه اشاره و اظهار کرد: امسال شهرداری منطقه 3 زنجان پروژه‌های متفاوتی برای منطقه بیسیم از قبیل جدول‌گذاری، آسفالت‌‌ریزی و ساماندهی میدان محمدیه در نظر گرفته که امیدواریم عملیاتی شود.

راشاد گفت: یکی از مشکلات محله بیسیم کمبود سرانه فضای سبز و ورزشی و اجرا نشدن درست طرح تفصیلی شهری است که در سال جاری برای همه مناطق شهری زنجان، بودجه شهری به طور عادلانه توزیع شده و امیدواریم با اجرای پروژه‌هایی در این منطقه شاهد کاهش مشکلات شهروندان باشیم.


افزایش سرانه شهروندی در بیسیم
 
راشاد با بیان این‌که با تعیین تکلیف زمین متعلق به بنیاد مستضعفان در ضلع غربی میدان ولی‌عصر(عج) از بار مشکلات منطقه بیسیم کاسته خواهد شد، تصریح کرد: زمینی بین شهرک‌انصاریه و بیسیم قرار دارد که در اختیار بنیاد مستضعفان است و شهرداری برای افزایش فضای سبز در منطقه بیسیم قراردادی با این بنیاد منعقد کرده که 70 درصد از این زمین برای ایجاد فضای سبز و پارک اختصاص یابد.
وی خاطر نشان کرد: این زمین علاوه بر ایجاد چهره نازیبا برای شهر، محلی نا ایمن برای اهالی است، به گونه‌ای که محل تردد معتادین شده و نیاز است آن را ساماندهی کرد. 

وی ادامه داد: با توجه به قرار‌دادی که بین شهرداری زنجان و بنیاد مستضعفان امضا شده 10 هکتار از 18 هکتار این زمین برای ایجاد پارک و تفرجگاه و  همچنین زمین بازی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده که قطعا با عملیاتی شدن آن عمده مشکلات این منطقه از بیسیم به ویژه خیابان جمهوری برطرف می‌شود و سرانه فضای سبزشهروندی در منطقه بیسیم نیز افزایش می‌یابد. رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر زنجان گفت: اگر امسال و سال آینده اعتبار مناسبی در این زمینه هزینه شود در سال‌های آینده شاهد افزایش سرانه شهروندی و کاهش مشکلات ترافیکی محله بیسیم به‌ویژه در منطقه انتهای خیابان جمهوری خواهیم  بود.


افزایش سرانه فضای سبز در غرب بیسیم

شاید بارها با گذر از منطقه بیسیم و دهخدا دیده باشید که چقدر جای خالی فضای سبز و پارک در کنار کوچه‌های تنگ و باریک و خانه‌های کوچک احساس می‌شود که اهالی به‌ویژه زنان این محلات برای رفع دلتنگی‌های خود در کنار در خانه‌های خود اتراق می‌کنند.

«عباس راشاد»رئیس کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر با بیان این‌که در سال‌های گذشته در ضلع غربی بیسیم یک زمین فوتبال وجود داشت که اخیرا هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود، عنوان کرد: علاوه بر تعیین تلکیف زمین بنیاد مستضعفان، شورای شهر زنجان برای افزایش سرانه فضای سبز برای منطقه بیسیم پیگیر این زمین فوتبال است تا شهروندان ساکن در این محلات بتوانند  در چند هفته دیگر دور از آن بهره‌مند شوند.
خبرنگار همشهری برای پیگیری جزئیات این قرارداد در تماس‌های مکرر با بنیاد مستضعفان کل کشور متاسفانه هیچ پاسخی از این نهاد دریافت نکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید