• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22479
+
-

بهانه‌های کوچک برای نجات گردشگری اصفهان

روزهای تابستان، ساماندهی تعطیلات و برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند امیدی برای رونق گردشگری در اصفهان باشد

گردشگری
بهانه‌های کوچک برای نجات گردشگری اصفهان

شیرین شفیعی| اصفهان- خبرنگار:

میان هیاهوی بحران آب، خاموشی و مشکلات اقتصادی، تعطیلات تابستان از راه رسید در حالی که مشکلات زیست‌محیطی اصفهان، مشکلات معیشتی گردشگران داخلی و بازگشت تحریم‌های اقتصادی دورنمای مبهمی از بازار گردشگری به تصویر می‌کشد و بازگشت دوباره گردشگران داخلی به دیار نصف جهان به بهانه‌هایی مانند یک تعطیلات چند روزه یا برگزاری جشنواره و رویدادی خاص گره خورده است. 

صفت نصف جهان برای اصفهان، یادآور روزگار رونق صنعت گردشگری در این دیار، از عهد صفویه تاکنون بوده است. تا همین چند سال قبل یعنی پیش از آن که اضافه‌برداشت از منابع آب، شاهرگ حیاتی اصفهان را خشک کند، اصفهان مقصد نخست گردشگران داخلی و خارجی در کشور بود و وجود مناظر زیبای حاشیه زاینده‌رود و فضای سبز اصفهان کافی بود تا حتی گردشگران عبوری هم برای این که زیر سایه درختان و در کنار رودخانه نفسی تازه کنند، چند روزی در اصفهان بمانند. اکنون یک سال از زمان خشکی زاینده‌رود می‌گذرد و در این مدت بارها فعالان صنعت گردشگری یعنی هتلداران، تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی و مشاغل دیگر از رکود بازار گردشگری گله کرده‌اند. 


چندماه رونق و چند فصل رکود

 «مهدی نریمانی»، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان، با اشاره به رکود و مشکلات اقتصادی کشور در ماه‌های گذشته می‌گوید: به‌جز ماه‌هایی از سال که در صنعت گردشگری به‌عنوان High Season شناخته می‌شود در ماه‌های دیگر، تعداد مسافران ‌اندازه‌ای بود که بسیاری از هتل‌های اصفهان با زیان روبه‌رو شدند. او معتقد است: در این شرایط باید برای توسعه گردشگری خارجی برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تری وجود داشته باشد و توسعه گردشگری داخلی نیز نیازمند حمایت از اقشار مختلف جامعه و برنامه‌ریزی برای تعطیلات آن‌هاست. برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. 


امکانات تفریح شهروندان را فراهم کنیم

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز موضوع کاهش سهم گردشگری و تفریح در سبد زندگی شهروندان به دلیل شرایط اقتصادی کشور را تأیید می‌کند و می‌گوید: در این زمینه مسئولیت و رسالت ویژه داریم و باید امکانات لازم برای مراجعه شهروندان به مراکز تفریحی را فراهم کنیم. 
 «مهدی مقدری» یکی از راهکارهای رونق گردشگری داخلی را فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت بخش خصوصی می‌داند و می‌افزاید: برگزاری برنامه‌های پراکنده و متنوعی همانند آنچه در پارک کوهستانی صفه در دوران جام‌جهانی اتفاق افتاد و همچنین سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در پایان تابستان به این هدف کمک خواهد کرد. 


هنوز برای اظهار نظر زود است

با این همه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در گفت‌وگو با همشهری کاهش آمار گردشگران ورودی به اصفهان و رکود این صنعت در اصفهان را تایید نمی‌کند و می‌گوید: هنوز برای اظهار نظر در این‌باره زود است، با وجود این می‌توان از آمار ورود گردشگران داخلی و خارجی به اصفهان در 3 ماه نخست سال نتیجه بگیریم آمار امسال تفاوت چشمگیر و قابل توجهی با سال گذشته نداشته است. 

 «فریدون اللهیاری» کاهش آمار گردشگران در مقایسه با سال گذشته را بسیار مختصر می‌داند و می‌افزاید: جذب گردشگران داخلی به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از مهم‌ترین آن‌ها شرایط معیشتی و درآمدی مردم است و دیگری وضعیت زیست‌محیطی اصفهان و مشکلات آب و خشکی زاینده‌رود. اما هنوز برای نتیجه‌گیری از این شرایط خیلی زود است، چراکه فصل تابستان چند روزی است که آغاز شده و هنوز فرصت زیادی تا پایان تعطیلات داریم. 


 ادامه تلاش برای ساماندهی تعطیلات

مدیر کل میراث فرهنگی استان، تلاش برای ساماندهی تعطیلات را باعث ایجاد موج‌های کوتاه سفر و در نتیجه نجات صنعت گردشگری اعلام می‌کند و می‌گوید: با توجه به این که در تعطیلات چند روزه عید فطر شاهد ورود موجی از گردشگر داخلی بودیم، می‌توان نتیجه گرفت ساماندهی تعطیلات نقش مؤثری در افزایش تقاضا برای سفر خواهد داشت؛ البته در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور نیز این تعطیلات را پیش رو داریم. 

اللهیاری ساماندهی تعطیلات تابستانی را مهم‌ترین راهکار حل مشکلات صنعت گردشگری و ایجاد مزیت برای تأسیسات گردشگری می‌داند و ادامه می‌دهد: توزیع روزهای تعطیل در طول سال باعث می‌شود خانواده‌ها برای سیر و سفر در این زمان‌ها برنامه‌ریزی کنند، به عبارت دیگر برخلاف مناسبت‌هایی مثل عید نوروز که ورود گردشگران به اصفهان و شهرهای دیگر، تأثیر چندانی بر تأسیسات گردشگری ندارد، می‌توان با ساماندهی تعطیلات این امکان را برای مسافران و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم که بتوانند از سرویس‌ها و مزیت‌های هر منطقه استفاده کنند. 


ظرفیت‌های اقلیمی و تاریخی اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به تنوع اقلیمی شهرستان‌های استان و جاذبه‌های تاریخی آن‌ها می‌گوید: شهرستان‌های ییلاقی جنوب و گرمسیر شمال و شرق استان، هرکدام در فصلی از سال می‌توانند میزبان گردشگران باشند؛ البته پیش از آن باید امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز اقامت و سیاحت مسافران را در این مناطق فراهم کرد. 
او اظهار امیدواری می‌کند در کنار تأیید طرح ساماندهی تعطیلات در دولت و مجلس شورای اسلامی، برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مهم استانی باعث جذب مسافران بیشتر به شهرستان‌های سراسر استان و اصفهان شود. اللهیاری می‌افزاید: امسال نزدیک به 73 رویداد و جشنواره گردشگری در استان برگزار می‌شود که تازه‌ترین آن‌ها جشنواره کباب گلپایگان بود که اواخر خردادبرگزار شد و بیش از 10 هزار نفر را به این شهرستان کشاند. اللهیاری، رونق گردشگری در هر یک از شهرستان‌های استان را موجب حضور مسافران در شهرهای دیگر و به‌خصوص مرکز استان می‌داند و می‌گوید: برای این منظور باید همه مدیران استانی با عزم جدی به میدان بیایند و با ایجاد فضای نشاط و احیای ظرفیت‌های متنوع و جاذبه‌های گردشگری اصفهان به رشد تعداد بازدیدکنندگان از استان کمک کنند. 


شرایط اقتصادی باعث کاهش سفرها شده است

 «عباس شیردل»، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان، از کاهش فروش صنایع‌دستی ایرانی به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر وضعیت گردشگری کشور و وضعیت مالی جامعه بهبود یابد مردم بیشتر خرید می‌کنند و بازار فروش صنایع‌دستی نیز رونق می‌گیرد. از طرف دیگر وقتی یک خانوار وضعیت معیشتی مناسبی داشته باشد آن‌ها علاقه‌مند به خرید صنایع‌دستی به‌عنوان لوازم فاخر می‌شوند در نتیجه شرایط اقتصادی خانواده هنرمندان صنایع‌دستی نیز بهتر می‌شود. او با اشاره به این که صنایع‌دستی این روزها در سبد خرید خانوارها جایی ندارد، یادآور می‌شود: از دست هنرمند هم‌کاری ساخته نیست، چون شرایط اقتصادی باعث کاهش مسافرت‌ها و تعداد گردشگران شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید