• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22492
+
-

پدیده؛ مدافع فوتبال مشهد

از در اردوگاه تنها نماینده فوتبال شرق کشور در لیگ برتر چه خبر؟

گزارش
پدیده؛ مدافع فوتبال مشهد

 مانوک وارسته| خبرنگار - خراسان جنوبی:

با سقوط مشکی‌پوشان در پایان لیگ هفدهم، حالا شرق کشور تنها یک نماینده در سطح نخست فوتبال دارد. پدیده‌ای‌ها که در لیگ برتر چهاردهم هم تنها نماینده خراسان بزرگ در مسابقات بودند، وضعیتی کاملا متفاوت با آن روزها را تجربه می‌کنند. 


تغییرات در کادرفنی

حضور 3 ساله «رضا مهاجری» در تیم پدیده در پایان لیگ هفدهم به پایان رسید و وی راهی تبریز شد تا به عنوان مدیر تیم‌های پایه و البته دست راست «محمدرضا زنوزی» مالک متمول و جدید تراکتوری‌، فعالیت خود را از سر گیرد، اما در پدیده چه اتفاقی افتاد؟ در شرایطی که خیلی‌ها روی بازگشت «علیرضا مرزبان» مانور می‌کردند و حتی اخباری در این رابطه هم در خبرگزاری‌ها منتشر شده ‌بود، در نهایت مدیران پدیده با انتخابی منطقی، سهمیه لیگ برتری استان را به «یحیی گل‌محمدی» سپردند. گل‌محمدی که سابقه حضور در تیم‌های مختلف کشور را دارد، به جز یک نیم‌فصل ناموفق در تراکتورسازی، کارنامه خوبی دارد. 


 2 جام حذفی و ... 

یحیی از سال 88 رسما وارد عرصه مربیگری شد و در این بازه حدودا 10 ساله، کار در تیم‌های مختلفی را تجربه کرده ‌است. از تربیت یزد و نساجی قائمشهر و صبای قم تا نفت تهران و پرسپولیس و تراکتورسازی و البته ذوب‌آهن.  ذوبی‌ها در کنار یحیی به مهم‌ترین موفقیت‌های سال‌های اخیر خود دست یافتند. کسب 2 مقام قهرمانی در جام حذفی و همچنین فتح سوپرجام ایران در سال 95 از جمله افتخاراتی بود که گل‌محمدی توانست در کارنامه خود رقم بزند. برخلاف ذوب‌آهن اما یحیی در تراکتور و پرسپولیس چندان موفق نبود. هرچند نباید فراموش کنیم که پرسپولیس یحیی گل‌محمدی تنها 2 بار شکست خورد، اما شکست در ضربات پنالتی برابر سپاهان در فینال جام حذفی، سبب شد تا او استعفا دهد؛ استعفایی که با استقبال رویانیان روبه‌رو شد و به گل‌محمدی در خروج را نشان داد. در تراکتورسازی اما شرایط به کل فرق داشت. تیمی که سردار آجرلو با شاهکاری که در دوران مدیریتش رقم زده‌ بود و از فعالیت در پنجره نقل و انتقالات محروم بود، با یحیی استارت زد. مشخص نبود دقیقا تماشاچیان پرشور تبریز بر چه اساسی توقع داشتند تراکتور بتواند موفق عمل کند و پابه‌پای تیم‌هایی همچون پرسپولیس پیش رود! 


آن 20 درصد تفرقه‌افکن

یحیی و تراکتور روزهای آرامی را پشت سر می‌گذاشتند و هرچند خیلی موفق نبودند اما در حال آماده‌سازی خود برای رقابت با استقلال در ورزشگاه آزادی بودند که ناگهان بیانیه‌ای با این محتوا منتشر شد: «پیرو شکست مقابل استقلال خوزستان و کنار رفتن از مسابقات جام حذفی که می‌توانست موجب کسب سهمیه برای تراکتورسازی گردد و همچنین ارائه بازی ضعیف مقابل پرسپولیس در رقابت‌های لیگ برتر و مصاحبه سرمربی باشگاه، ‌قبل و بعد از بازی مقابل پرسپولیس تهران که موجب تحقیر تیم محبوب آذربایجان گردیده 20درصد از مبلغ قرارداد آقای یحیی گل محمدی سرمربی باشگاه کسر می‌گردد.» همین اعلان جنگ ناگهانی کافی بود که همه پیش‌بینی کنند عمر حضور یحیی در تبریز به پایان فصل هم نخواهد رسید که البته همینطور هم شد. در نهایت با عدم موفقیت در هفته نوزدهم و شکست مقابل نفت تهران بود که آجرلو دست به کار شد و با آرای تمامی اعضای هیات ‌مدیره، گل‌محمدی را برکنار کرد و «مجتبی حسینی» و سپس «ارطغرل ساغلام» ترک‌تبار را انتخاب کرد که عملکردی ضعیف‌تر از گل‌محمدی داشتند. 


 عاقبت کار با جوانان 

شرایط مالی پدیده در لیگ برتر هجدهم به شکلی است که از همین امروز، تمامی نگاه‌ها به بازیکنان جوان این تیم معطوف شده است. بازیکنانی که بخشی از آن‌ها در فصول گذشته توسط محمدرضا مهاجری به میدان فرستاده‌ شدند و البته ثابت کردند که با کمی تجربه بیشتر، مهره‌های قابل اعتمادی هستند. نگاهی به لیست پدیده برای لیگ هجدهم نشان می‌دهد که هرچند این تیم به خاطر شرایط مالی خاصش بازیکن اسم و رسم‌داری ندارد، اما تلفیق افراد باتجربه‌ و جوانان جویای نام می‌تواند کار را برای نماینده خراسان آسان‌تر کند. بدون تعارف، پدیده با وضعیت فعلی نهایتا به دنبال حضور در نیمه‌های جدول – رده هشتم تا دوازدهم- است و قطعا اوج رویاپردازی‌اش به مسابقات جام حذفی برمی‌گردد. 


 خریدها چنگی به دل نزدند

خرید «محمد ناصری» گلر سابق مشکی‌پوشان، «یونس شاکری» مهاجمی که سال‌هاست کسی از او بازی خوبی ندیده و البته «مسعود ریگی» بازیکن لیگ یک فجر شهیدسپاسی توسط پدیده باز هم گواهی بر این ادعاست که پدیده امسال با وجود مشکلات مالی فقط به دنبال آبروداری برای فوتبال خراسان است. این بازیکنان در کنار نام‌هایی مثل خلعتبری، مرادمند، قاسمی‌نژاد، ناصحی و صادقی قطعا می‌توانند به چنین اتفاقی دست یابند. فراموش نکنید که امید اصلی پدیده در لیگ هجدهم چهره‌هایی همچون زامهران، مهدیخوانی، مهربان و حتی نعمتی و آقاجانپور خواهند بود. 


میزبان کجاست؟

در حالی‌که پیش از این بارها از سوی وزیر ورزش و جوانان و نماینده‌اشی یعنی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی شنیده‌ بودیم که قرار است چمن ورزشگاه ثامن‌الائمه زیر کشت برود، اما هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده ‌است. اگر مرمت چمن ثامن آغاز می‌شد، بدون شک تمامی مسابقات پدیده در لیگ هجدهم به ورزشگاه امام رضا (ع) منتقل می‌شد، اما الان مشخص نیست که در نهایت دیدارهای خانگی این تیم در ورزشگاه ثامن برگزار خواهد شد یا در ورزشگاه امام رضا (ع)؟ 
نکته دیگر آنکه به لحاظ فنی دیگر نباید بهانه‌ای برای برگزاری مسابقات در ورزشگاه آستان قدس وجود داشته ‌باشد، زیرا با حضور تنها یک نماینده از خراسان در لیگ برتر خود به ‌خود، رقابت‌های خانگی پدیده به فاصله هر 2 هفته یک بار برگزار خواهد شد. دیگر اینکه بعید است مسئولان تربیت‌بدنی آستان قدس، ورزشگاه امام رضا (ع) را به صورت رایگان در اختیار پدیده‌ای‌ها قرار دهند. هزینه حداقل 30 میلیون تومانی برای پدیده در هر بازی خانگی قطعا رقمی سرسام‌آور خواهد بود و حتی شاید سبب شود این تیم قید بازی در ورزشگاه شیک امام رضا (ع) را بزند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید