• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224883
+
-

نقطه جوش؛ متهم حادثه خودرویی

مالکان خودروی ایکس55 پرو باید در زمان بازرسی فنی در خدمات پس از فروش، بر رفع عیب نقطه جوش محور عقب خودرو تمرکز کنند

گزارش
نقطه جوش؛ متهم حادثه خودرویی

بهرنگ آزاد- روزنامه‌نگار

در شرایطی که شماره‌گذاری خودروی ایکس55 پرو مدیران‌خودرو به‌دلیل ایراد‌های فنی به دستور سازمان استاندارد متوقف شده است، اکنون این پرسش مطرح است که مشتریان چه باید بکنند؟ سازمان ملی استاندارد می‌گوید: شرکت خودرو‌ساز باید از طریق فراخوان همه ایرادها را رفع کند. مدیران‌خودرو هم در این زمینه فراخوان منتشر کرد و از مالکان خواست به خدمات پس از فروش مراجعه کنند. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز می‌گوید: این خودرو‌ها یا باید جمع‌آوری و جایگزین شوند یا از طریق فراخوان رفع اشکال شوند؛ درغیراین صورت در این کارخانه باید بسته شود.

دومین فراخوان گسترده خودرو
به گزارش همشهری، اواخر هفته قبل فیلمی در فضای مجازی از لحظه شکسته‌شدن اکسل خودروی ام‌وی‌ام ایکس۵۵ پرو و واژگونی آن در اتوبان کاشان-قم منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت. این موضوع بار دیگر صنعت خودرو‌سازی‌ را که نزدیک به 10درصد ارز واردات را صرف خود می‌کند، در مظان اتهام قرار داد؛ به‌ویژه مونتاژکارانی که سنگ خودروهای چینی را به سینه می‌زنند و همزمان بخش قابل توجهی از ارز اختصاص داده‌شده به خودرو در کشور را می‌بلعند.  در چنین شرایطی سازمان ملی استاندارد بلافاصله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌علت وجود نقص فنی در برخی از خودروهای مدل ایکس۵۵ پرو تولیدی شرکت مدیران‌خودرو، تا اطلاع ثانوی شماره‌گذاری این خودرو متوقف می‌شود. البته مدیران‌خودرو در پی این حادثه، از یک سو اقدام به صدور فراخوان عمومی و سراسری کرده و از سوی دیگر خط تولید این خودرو را متوقف کرده است. همچنین این شرکت اعلام کرده که به‌صورت فراگیر و در سطحی ملی، تمام خودروهای ایکس۵۵ پرو را در سراسر کشور مورد بررسی فنی، تخصصی و دقیق قرار می‌دهد. طبق این فراخوان همه دارندگان خودرو‌های ایکس55 پرو می‌توانند تا 6خرداد به نمایندگی‌های فروش یا خدمات پس‌ازفروش شرکت ام‌وی‌ام و فونیکس مراجعه کنند تا بررسی‌های فنی روی خودرو انجام شود. فراخوانی که بعد از فراخوان ایران‌خودرو برای پ‍ژوهای 405، دومین مورد نادر از این جنس است. با وجود این فراخوان هنوز بسیاری از کاربران و دارندگان این خودرو نگران‌اند و به‌نظر می‌رسد مشتریان به‌طور کامل اعتماد خود را به این خودرو از دست داده‌اند.

باید در آن کارخانه را می‌بستند
اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، در پاسخ به این پرسش که واکنش‌های نظارتی در زمان وقوع چنین رویداد‌هایی چه باید باشد، می‌گوید: اگر چنین مشکلی در سایر کشور‌ها به‌وجود آمده بود مسئولان ذیربط در آن کارخانه را می‌بستند. در مورد این خودرو نیز باید اینگونه باشد؛ چون ممکن است همین مشکل برای یک خانواده دیگر به‌وجود بیاید.
به‌گفته او کارخانه خودرو‌ساز باید ابتدا فراخوان منتشر کند و سپس تمام خودرو‌های ایکس55 پرو را جمع‌آوری کند و خودروی دیگری به مشتریان تحویل بدهد.
کرمی تصریح می‌کند: حتی صرف‌نظر از تعهدات تجاری، از نظر مسئولیت اجتماعی و حتی اخلاقی این کارخانه وظیفه دارد اقدامات لازم را برای رفع نامطمئن‌بودن این خودروها انجام دهد. درواقع این خودرو‌ها یا باید جمع‌آوری شوند، یا جایگزین شوند، یا از طریق فراخوان به کارخانه بازگردند و رفع اشکال شوند تا مردم بتوانند با خیـــال راحــت از آنها استفاده کنند.

خریداران باید  به چه نکاتی توجه کنند؟
از زمان وقوع حادثه برای خودرو ایکس55 پرو مدیران‌خودرو این پرسش در میان مردم به‌وجود آمده است که هنگام خرید خودرو، به چه نکاتی باید توجه کنند؟
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به همشهری می‌گوید: خریداران حتی اگر اطلاعات فنی داشته باشند، نمی‌توانند در زمان خرید متوجه ایراد‌های خودرو از نظر کیفی شوند. درواقع ما نمی‌توانیم حدس بزنیم که آن کارخانه در زمان تولید چگونه استاندارد‌های کیفی را رعایت کرده و آیا نظارت‌های کافی روی کیفیت داشته است یا خیر؟
 اسد کرمی می‌افزاید: وقتی شرکت در حال تولید یک محصول است به‌طور قطع باید تست‌های فنی و کیفی آن محصول را انجام دهد و ایرادات را رفع کند.  او تاکید کرد: به‌نظر نمی‌رسد که نظارت روی خودرو‌های مونتاژی مشابه خودروسازان داخلی باشد.او تأکید می‌کند: این نظارت‌ها باید از سوی سازمان ملی استاندارد جدی‌تر و سخت‌تر از گذشته شود. سازمان ملی استاندارد نمی‌تواند دراین‌باره بی‌تفاوت باشد و باید پیگیری بیشتری انجام شود.

مشکل: فرایند جوش در محور عقب
برخی مالکان این خودرو با اظهارنظر در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند دیگر اطمینان لازم برای سوارشدن به این خودرو را ندارند؛ اما مشکل اصلی از کجاست؟
آخرین خبر‌ها نشان می‌دهد ایراد فنی خودرو ایکس55 پرو در داخل خط تولید شرکت مدیران‌خودرو به‌وجود آمده و همین عامل ازجمله دلایل واژگونی خودرو ایکس55 پرو بوده است. درواقع طبق بررسی‌ها فرایند جوش در محور عقب در خط تولید این خودرو به‌درستی انجام نشده و این موضوعی است که سازمان ملی استاندارد نیز آن را تأیید کرده است؛ همان نکته‌ای که مشتریان باید به آن توجه کنند و در مراجعه به خدمات پس‌ازفروش خواستار بررسی و رفع عیب آن شوند.
مدیرکل دفتر ارزیابی انطباق صنایع و حمل‌ونقل سازمان ملی استاندارد دراین‌باره می‌گوید: سازمان ملی استاندارد با استناد به تکالیف قانونی خود موضوع را قویا بررسی و از خط تولید این خودرو در کارخانه بازرسی کرد.
مهدی انگورج توضیح می‌دهد: در مراحل بازرسی مشخص شد یک عیب فرایند جوش در محور عقب این خودرو وجود دارد که متوجه شدیم از کوتاهی تولید‌کننده در کنترل ورودی قطعات مورد استفاده نشأت گرفته و توسط شرکت تامین‌کننده این واحد تولیدی به وقوع پیوسته است.
او ادامه می‌دهد: از آنجا که این عیب، عیب ایمنی است و با توجه به کوتاهی خودرو‌ساز در فراخوان، سازمان ملی استاندارد تأییدیه این خودرو را که از سال1400 صادر شده بود، به‌صورت موقت تعلیق کرد تا خودرو‌ساز براساس الزامات قانونی تمام خودرو‌ها را فراخوان بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید