• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22487
+
-

صرفه‌جویی برق در روزهای داغ شهر

میزان تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی قم ۷۱۴ مگاوات است که از ابتدای تابستان پیک بار مصرفی از 725 مگاوات هم عبور کرده است

شهری
صرفه‌جویی برق در روزهای داغ شهر

زینب حیدری| قم- خبرنگار:

قطعی گسترده برق در محله‌های مختلف موجب نگرانی شهروندان شده است. چه آن‌هایی که زنگ خطر را شنیده و در مصرفشان صرفه‌جویی می‌کنند و چه کسانی که رعایت نمی‌کنند از قطعی برق در اوج گرما کلافه هستند. خانواده‌هایی که نوزاد دارند و مغازه‌دارانی که کالاهای یخچالی دارند بیشترین پیام‌ها را به کانال و روزنامه همشهری قم ارسال می‌کنند. انگار این هشدار مسئولان شرکت توزیع برق که «اگر در مصرف برق صرفه‌جویی نشود تابستانی گرم همراه با خاموشی در راه است» به واقعیت رسیده است. 

پیش از ورود به بحران کمبود برق، استاندار قم در ابلاغیه‌ای به همه اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد از یکم تیر تا 31 مرداد برای روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 13:30 و روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 12:30 ساعت کاری اداره‌ها به جز بانک‌ها، دستگاه‌های امدادی و خدماتی تغییر کند. با این وجود تابستان از راه رسید و از همان روزهای اول بارها و بارها شهروندان از قطعی ناگهانی برق خبر دادند. قطعی‌هایی که در برخی موارد طولانی‌مدت بوده و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است. 

مدیران شرکت توزیع برق بارها از طریق رسانه‌ها نسبت به صرفه‌جویی در مصرف برق در ساعت‌های پیک مصرف تاکید دارند. خط قرمز استان قم در مصرف برق ۷۳۰ مگاوات است و اگر مصرف مشترکان از این مقدار عبور کند برق آن‌ها به صورت لحظه‌ای از سوی مرکز کنترل شبکه ملی قطع خواهد شد. مسأله این است که بنا به گفته مدیران امور برق استان میزان تولید نامی برق نیروگاه سیکل ترکیبی قم ۷۱۴ مگاوات است در حالی که از ابتدای تابستان پیک بار مصرفی از 725 مگاوات هم عبور کرده است. حالا در موضوع قطعی‌های برق 3 موضوع جای سوال و ابهام برای شهروندان شده است؛ نخست تغییر ساعت کاری نهادها به بهانه کاهش مصرف، دوم قطعی‌های ناگهانی و نوسان‌های برق که سبب نارضایتی مردمی می‌شود و سوم قطعی و نوسان‌های ناگهانی برق در شهرک‌های صنعتی است که سال گذشته نیز خسارت زیادی را متوجه صنعتگران کرده بود. 


قطعی برق در شهرک‌های صنعتی بدون اطلاع قبلی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اعلام نارضایتی واحدهای تولیدی از قطعی مکرر و بدون اطلاع برق در شهرک‌ها گفت: در روزهای گذشته بارها در شهرک‌های صنعتی با خاموشی برق مواجه بودیم که هیچ زمان‌بندی و اطلاعی داده نشده بود. نوسان و قطعی ناگهانی برق در واحدهای صنعتی خسارت زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. 
 «امیر طیبی‌نژاد» افزود: عبور از مرز مشخص برق تولیدی منجر به خاموشی می‌شود اما خاموشی‌ها در شهرک‌های صنعتی به دلیل کسری برق با اطلاع قبلی خواهد بود تا مشکلی متوجه واحدهای تولیدی نشود. 
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تاکید کرد: تلاش ما این است که در استان قطعی برق نداشته باشیم. این موضوع با همراهی شهروندان و صرفه‌جویی در مصرف برق محقق خواهد شد، در غیر این صورت با افزایش مصرف در برخی مناطق برق مشترکان قطع می‌شود. 


10 درصد صرفه‌جویی شود، خاموشی نخواهیم داشت

درباره قطعی‌های مکرر برق شهری نیز مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان بیان کرد: از آن جا که پیک مصرف برق استان 730 مگاوات است در صورت عبور از این میزان خاموشی در شهر ایجاد می‌شود. با توجه به افزایش گرما و حساسیت تاسیسات شرکت برق سطح آستانه تحمل آن آسیب‌پذیرتر می‌شود. 
 «سهیل کیانی‌پور» میزان برق مصرفی در استان را در روزهای ابتدایی تابستان نگران‌کننده ارزیابی کرد و گفت: با افزایش دما میزان مصرف برق در شهر افزایش می‌یابد که در نتیجه به هم خوردن توازن تولید و مصرف برق قطعی مقطعی برق در شهر ایجاد 
می‌شود. مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان با عذرخواهی از شهروندان به دلیل قطعی برق بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق تاکید کرد و ادامه داد: در صورتی شهروندان 10 درصد میزان برق مصرفی را کاهش دهند در تابستان خاموشی نخواهیم 
داشت. وی با اشاره به هشدارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان صنعت برق کشور و رسانه‌ها مبنی بر کاهش بارش‌های برف و باران و کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی اظهار کرد: در صورت رعایت نکردن مدیریت مصرف، تابستانی سخت به همراه خاموشی خواهیم 
داشت. 

کیانی‌پور اضافه کرد: این هشدارها از سوی برخی مشترکان جدی گرفته نمی‌شود، این در حالی است که با مدیریت و کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق به ویژه در ساعت‌های اوج بار (۱۲ تا ۱۶ و ۱۹ تا ۲۳) می‌توانیم تابستانی بدون خاموشی سپری
کنیم. وی با بیان این که اعمال خاموشی‌ها فقط در استان قم نیست و به صورت کشوری و خارج از اراده شرکت توزیع برق اعمال می‌شود، اضافه کرد: مشکل از تولید است و نه از توزیع؛ با این رویه مصرف اگر خاموشی اعمال نشود و مصرف بیش از تولید باشد، ممکن است منجر به از دست دادن کل برق کشور شویم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید