• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22480
+
-

کوچک شدن روزانه جنگل‌ها

حسین نصرتی| رشت - خبرنگار: 

وقتی پای صحبت سالخوردگان می‌نشینیم، متوجه می‌شویم اکثر نقاط شهری که اکنون محل تردد انواع خودروها و محل زندگی شهروندان است، در روزگاری نه چندان دور پوشیده از انواع درختان و گیاهان بوده است. در هر نقطه‌ای برکه‌ای وجود داشته و نهری جاری بوده است. بنا به گفته آنان کافی است به 50 سال قبل برگردیم، آنوقت خواهیم فهمید گیلان سبز چه معنایی دارد. خواهیم فهمید که جنگل‌های گیلان چه عظمت و شکوهی داشته‌اند. با افزایش روزبه‌روز جمعیت و توسعه شهر‌ها درختان و سایر گونه‌های نباتی جای خود را به ساخت و سازها داده‌اند و به نابودی رفته‌اند.

شاید برای خیلی از شهروندانی که همه روزه در خیابان‌ها و به ویژه جاده‌های بین شهری استان سفر می‌کنند، این امر غیر قابل باور باشد که جای ساخت و سازها جنگل‌ها و دشت‌های سبز وجود داشته است که اکنون نشانی از آنها نیست. این یک واقعیت است که هرچه بر گستره شهرها افزوده شود، از مساحت جنگل‌ها کاسته خواهد شد. بررسی‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ میلادی هر ثانیه منطقه‌ای جنگلی به وسعت تقریبا یک زمین فوتبال در جهان از بین رفته است. نتایج این تحقیقات همچنین نشان داده است در مدت یک سال منطقه‌ای جنگلی به وسعت کل ایتالیا، از بین رفته است.

میزان زیاد قطع درختان که بیشتر به صورت غیرقانونی انجام می‌شود، تهدید بزرگی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش گونه‌‌های جانوری به حساب می‌آید. میزان از بین رفتن جنگل‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی 4/94 میلیون هکتار بوده  است. از سال ۲۰۰۳ تخریب جهانی پوشش درختی  دو برابر شده و از سال ۲۰۰۸ نیز جنگل‌زدایی در جنگل‌های استوایی حیاتی دو برابر شده است. همچنین تخریب جنگل‌ها در کلمبیا افزایش یافته است.

در جمهوری کنگو نیز مناطق جنگلی با تخریب گسترده روبه‌رو بوده است. هر چند در اندونزی در سال ۲۰۱۷ جنگل‌زدایی به دلیل اقدامات دولتی و کاهش موارد آتش‌سوزی جنگلی کاهش ۶۰ درصدی داشته است. از بین رفتن جنگل‌ها عامل کمک‌کننده اصلی در انتشار گاز کربن است. همچنین جنگل‌زدایی زیستگاه جانوران را تخریب می‌کند و دلیل کلیدی کاهش جمعیت حیات وحش در مدت ۴۰ سال اخیر بوده است.
بیش از یک چهارم از پوشش درختی برزیل در سال ۲۰۱۷ به دلیل آتش‌سوزی‌های عمدی از بین رفته است. گرمای جهانی دمای هوا را گرم‌تر و جنگل‌ها را در برابر آتش‌سوزی‌ با عامل انسانی و طبیعی آسیب‌پذیرتر کرده است. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد کلمبیا بزرگ‌ترین کانون تنوع زیستی را در دنیا دارد، اما این درحالی است که میزان تخریب پوشش درختی آن در سال ۲۰۱۷ افزایش ۴۶ درصدی داشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید