• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224132
+
-

هامون 50درصدآبگیری شد

مجید جباری- روزنامه‌نگار

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام آبگیری 50درصدی تالاب بین‌المللی هامون در سیستان و بلوچستان، موضوع انحراف آب از حوضه آبخیز هیرمند در افغانستان به سمت گودزره را که پیش‌تر درگزارشی از همشهری منتشر شده بود، تأیید کرد.
علی سلاجقه با اشاره به آزادسازی بخشی از حقابه رودخانه مرزی هیرمند از سوی افغانستان گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیأت حاکمه این کشور درباره حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰میلیون مترمکعب رهاسازی آب انجام شده است. از طرفی بارش‌های مناسب و سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا تالاب هامون شرایط بهتری پیدا کند و مرطوب‌سازی‌ دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم برای ما است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به انحراف آب سیلاب از حوضه آبریز هیرمند از سوی افغانستان به سمت گودزره گفت: با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیرهایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امیدواریم انحراف گودزره را باتوافق هیأت حاکمه افعانستان مسدود کنیم؛ چرا که با این کار وضعیت تالاب‌ها بهتر خواهد شد.هفته گذشته مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درگفت‌وگو با همشهری انحراف آب بالادست حوضه آبریز هیرمند در افغانستان را تأیید کرده و گفته بود: متأسفانه با وجود بارش‌های خوبی که در حوضه هیرمند و کل کشور افغانستان اتفاق افتاده است و رودخانه‌های ورودی تالاب هامون، وضعیت مناسب و سیلابی دارند، اما دستکاری‌هایی که در بالادست اتفاق افتاده و انحراف آبی که به وسیله بندهای انحرافی ایجاد شده، باعث شده است که آب از مسیر طبیعی خود منحرف شده و مسیر طبیعی را طی نکند.در گفت‌وگوی همشهری با آرزو اشرفی‌زاده آمده بود:« مسیر طبیعی آب در این حوضه آبریز به این صورت است که آب باید از رودخانه هیرمند وارد ایران شده و تالاب هامون را سیراب کند. در ادامه از طریق رودخانه شیرین به افغانستان برگردد و وارد گودزره شود. اما متأسفانه دستکاری در مسیر طبیعی و ‌تامین نشدن حقابه پایین‌دست، این مسیرطبیعی را منحرف کرده است.»به‌گفته مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، این اقدام افغانستان از نظر حقوق عرف بین‌الملل محکوم است و اعتراض خود را در این زمینه اعلام کرده‌ایم. ضمن اینکه پیگیری‌هایی هم از طریق مراجع ذی‌ربط (وزارت امور خارجه) در حال انجام است که اکوسیستم‌ها به‌صورت یکپارچه و طبیعی آبگیری شوند.گودزره درواقع یک شوره‌زار است و از نظر اکولوژیکی هیچ ارزشی ندارد. این پهنه آبی به‌دلیل واقع شدن در انتهای حوضه آبریز، ارزش اکولوژیکی ندارد و معیشت مردم منطقه هم هیچ‌وقت وابسته به آن نبوده است. درمقابل، اما تالاب بین‌المللی هامون به‌عنوان ذخیره زیست کره که در کنوانسیون رامسر ثبت شده ، ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارد و به لحاظ عرفی و قوانین بین‌الملل، انحراف مسیر طبیعی هیرمند محکوم است.

شاهنامه فردوسی به موزه نسخ خطی ارمنستان رسید
نمایشگاه آثار سوروگیان، نقاش ایرانی- ارمنی با موضوع شاهنامه، در موزه نسخ خطی ارمنستان برپا می‌شود.
مدیر ایرانی- ارمنی این موزه، فعالیت‌های زیادی برای معرفی 2کشور ایران و ارمنستان انجام می‌دهد؛ ازجمله برگزاری چندین نمایشگاه و تبادل اطلاعات برای خوانش و مرمت نسخ خطی. یکی از این برنامه‌ها بزرگداشت نقاشی ایرانی- ارمنی بود. پیش از این هم بارها نمایشگاه‌هایی برپا کرده بود که هرکدام با استقبال خوبی مواجه شده بودند .«ایوت تجریان» مدیر بخش موزه ماتناداران به مهر گفت: این نمایشگاه با هدف یادبود این هنرمند ایرانی-ارمنی برپا شده است. پیش از این آمانوئل سوروگیان نوه آنتوان و فرزند آندره، که اکنون ۹۴ساله و ساکن آلمان است، مجموعه بزرگی از آثار پدر و عکس‌های پدربزرگش (آنتوان عکاس مشهور دوره ناصرالدین شاه) را اهدا کرده بود.او با بیان اینکه این نمایشگاه به‌مدت ۶‌ماه در موزه ماتناداران برپا خواهد بود، گفت: ما در این موزه و موزه اچمیادزین آثاری از سوروگیان داریم که به نمایش می‌گذاریم. در مجموع حدود ۳۰اثر به نمایش گذاشته می‌شود که وی از داستان‌های شاهنامه کشیده است. آثاری که از آندره سوروگیان در موزه ماتناداران نگهداری می‌شود با آثار موجود در موزه کلیسای اچمیادزین تفاوت دارد. آثار آنجا از اسطوره‌های تاریخی ارمنی است، ولی آثار موزه ما بیشتر از خیام و باباطاهر و شاهنامه فردوسی است.
تجریان که موضوع پایانه‌نامه‌اش «زندگی و آثار آنتوان سوروگیان، عکاس ایرانی» بوده است گفت: این موزه به انستیتوی نسخه‌شناسی و موزه نسخه‌های دستخطی معروف است و کسی به عکس‌های آرشیوی آن توجه نکرده بود، درحالی‌که نگاتیوهای شیشه‌ای و عکس‌های زیادی از نسل اول عکاسان ارمنی درباره ایران داریم. من 3 سال روی آن کار کردم و نتیجه آن برگزاری چند همایش و نمایشگاه شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :