• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224106
+
-

هزاران یورو به نفع مردم

اتوبوس برقی چینی به نرخ امروز حدود 4میلیارد و 700میلیون تومان ارزان‌تر از از نمونه‌های داخلی است

اصل ماجرا
هزاران یورو به نفع مردم

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

گویا هجمه‌ها به شهرداری تهران بابت قراردادهای چین تمامی ندارد. پس از اینکه شهردار تهران در واکنش به اسناد منتشر شده در سایت خبری فارسی‌زبان، در پارلمان شهری و مقابل دوربین پخش زنده شورا ایستاد و شفاف‌سازی‌ کرد و بند‌ به بند اسناد را توضیح داد، حالا منتقدان روی قیمت اتوبوس‌ها تمرکز کرده‌اند.
گرانی اتوبوس‌های چینی به پیکان نوک‌تیزی تبدیل شده که منتقدان و مافیا آن را به‌سوی مدیریت شهری نشانه رفته‌اند. گویا آنان حرف‌های شهردار تهران را که به‌صراحت گفت: «چرا ناراحتید که قرار است ما ماشین با کیفیت و ارزان در اختیار مردم قرار دهیم؟» را نشنیده‌اند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که پس از خبر سراسری از شبکه خبر روی آنتن رفت، حاضر شد و سندی را نشان داد دال بر اینکه اتوبوس برقی تولید شرکت ایران خودرو دیزل با احتساب عوارض قانونی 8.7میلیارد تومان معادل 327هزار یورو می‌شود، درحالی‌که قرارداد منعقد‌شده شامل تامین ناوگان و قطعات 220هزار یورو است و با احتساب هزینه‌های ورود به شهر مبلغ به 245هزار یورو می‌رسد. همین اختلاف اعداد نشان می‌دهد که اصل ماجرا، تفاوت دارد با آنچه این روزها روی خروجی برخی از رسانه‌ها می‌رود. چرا که با یک حساب سرانگشتی و جمع و تفریق ساده هم مشخص می‌شود، قرارداد شهرداری با شرکت‌های چینی، هزاران یورو به نفع شهر است. البته که مافیا، ماجرا را به‌گونه‌ای بیان می‌کنند تا نشان دهند شهرداری تهران برنامه‌ای برای حمایت از تولیدات داخلی ندارد و بی‌توجه به ظرفیت شرکت‌های خودروساز داخلی، دست به‌سوی شرکت‌های چینی دراز کرده است.‌

اتوبوس برقی داخلی : 15میلیارد تومان
برخی ادعا می‌کنند اتوبوس‌های برقی داخلی ارزان‌تر از اتوبوس‌های برقی خارجی هستند و مبلغ آن را 12میلیارد تومان بیان می‌کنند، درحالی‌که این موضوع واقعیت ندارد و براساس برآوردها قیمت یک دستگاه اتوبوس برقی شرکت‌های داخلی 15میلیارد تومان اعلام شده است، چرا که باتوجه به نرخ یورو در ارز مبادله‌ای، این روزها که حدود 45هزار تومان است، معادل ارزی قیمت 12میلیارد تومان ادعایی اتوبوس برقی مونتاژ داخلی با تخفیف حدود 266هزار یورو می‌شود. اما منتقدان معادل ارزی اتوبوس برقی داخلی را 181هزار یورو اعلام می‌کنند. برای مشخص شدن اصل ماجرا اعداد مندرج در قراردادی که در وزارت کشور به امضا رسیده را مرور می‌کنیم. در این سند مبلغ قرارداد هر دستگاه اتوبوس برقی داخلی 323هزار یورو درج شده است، در شرایطی که قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی ساخت چین 220هزار یورو است. این اعداد نشان می‌دهد که اتوبوس‌های برقی 103هزار یورو ارزان‌تر است.

تفاوت 5میلیاردی اتوبوس داخلی و چینی
اتوبوس برقی چینی جدا از دیگر فاکتورها ازجمله کیفیت، خدمات پس‌ازفروش و سرعت تحویل، به نرخ امروز حدود 4میلیارد و 700میلیون تومان ارزان‌تر است. اینکه شهردار تهران اعلام کرده اتوبوس‌های چینی ارزان‌تر از نمونه‌های داخلی است، حرف امروز نیست. زاکانی در اول اسفند سال گذشته هم عنوان کرده بود که تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی، حدود 5میلیارد تومان در هر اتوبوس است و دراین رابطه گفته بود: «اتوبوس‌های چینی به‌مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.»

تشویش اذهان عمومی
گره‌زدن امور شهر به مسائل سیاسی نتیجه‌ای جز صدمه‌زدن به شهر و شهروندان ندارد، چراکه در این میان برخی به‌دنبال سودجویی و منفعت‌طلبی خود هستند و واردات خودروی ارزان‌قیمت و با کیفیت‌تر چینی منافع‌شان را به خطر انداخته و تلاش می‌کنند با تشویش اذهان عمومی جو را به سمتی سوق دهند که گویا در قرارداد با شرکت‌های چینی کلاه گشادی سر شهرداری رفته و این اتوبوس‌های برقی، بی‌کیفیت و گران‌تر از خودروهای داخلی است.
درحالی‌که شهردار تهران بارها عنوان کرده است: «اولویت ما حمایت از تولیدات داخلی است و استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی در دستور کار قرار دارد. اما با توجه به قیمت و زمان تحویل خودروهای داخلی و مشکلاتی که در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران وجود دارد، شهرداری نمی‌تواند دست روی دست بگذارد تا خودروهای داخلی وارد شهر شوند. بنابراین در کنار تولیدات داخلی حتما تامین ناوگان با کیفیت و ارزان‌قیمت از شرکت‌های خارجی و معتبر مانند چین را پیگیری می‌کند.»
بنابراین صحبت‌های اخیر شهردار تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، یک پیام اصلی داشت و آن هم این بود که با وجود تلاش همه منتقدان و سیاسی‌کاری‌ها، قراردادهای چین منحل نمی‌شود و مدیریت شهری با جدیت تامین ناوگان باکیفیت برای شهر تهران را پیگیری می‌کند. احمد وحیدی، وزیر کشور هم در حاشیه جلسه هیأت دولت این موضوع را تأیید و اقدام شهرداری تهران در قراردادهای چین را خوب ارزیابی کرد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید