• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223876
+
-

باغ‌راهی جدید به‌زودی در جنوب تهران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران: بخش بزرگی از پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهراس شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد

گزارش
باغ‌راهی جدید به‌زودی در جنوب تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

توزیع عادلانه امکانات شهری در مناطق، رویکرد مدیریت شهری در دوره ششم است. در راستای تحقق همین سیاست شهرداری تهران، تکمیل ابرپروژه‌های رهاشده و نیمه‌تمام و عملیاتی‌کردن پروژه‌های بزرگ را در دستور کار قرار داده است؛ ابرپروژه‌هایی که بهره‌برداری از آنها سبب بهبود کیفیت زندگی شهروندان در مناطق به‌ویژه بخش‌های جنوبی تهران می‌شود. نمونه بارز این پروژه‌ها، باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در مناطق 17و18 است که تکمیل آن بخشی از کمبود سرانه‌های فضای سبز، تفریحی و... را جبران خواهد کرد.  این پروژه توسط سازمان نوسازی شهر تهران در حال پیگیری است که مدتی پیش احمد وحیدی، وزیر کشور و علیرضا فخاری، استاندار تهران بازدیدی از آن داشتند و به‌دلیل اهمیتی که در پیوستگی شهری دارد، بر اتمام هرچه سریع‌تر آن تأکید کردند. سیدمهدی هدایت، مدیرعامل نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری آخرین وضعیت پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) را تشریح کرد و گفت که پیمانکاران در حال کار هستند و پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و بخش اعظمی از آن شهریور امسال بهره‌برداری می‌شود.



آزادسازی عرصه فوقانی راه‌آهن تهران - تبریز
از سال 1323ساخت راه‌آهن تهران - تبریز آغاز شده و در گذر زمان و با توسعه شهرنشینی، محله‌ها در کنار این خط راه‌آهن شکل گرفته‌اند. طی 3دهه به‌دلیل مهاجرت‌های شهری و روستایی، شهروندان در محله‌هایی چون بلور‌سازی‌ که کنار ریل راه‌آهن قرار داشت، ساکن شدند و با همجواری با این خط به‌دلیل تردد غول‌های آهنی (قطارها) کیفیت زندگی کاهش یافت.
همین امر سبب شد تا گزینه انتقال خط راه‌آهن تهران- تبریز به زیر زمین مطرح و پیگیری شود. این کار (انتقال ریل راه‌آهن به زیر زمین) در فاصله زمانی سال‌های 1386تا 1392صورت گرفت و پس از انتقال ریل راه‌آهن به زیر زمین، اراضی فوقانی که در محدوده مناطق 17و 18بودند، آزاد‌سازی‌ شدند.

بروز تهدید در فضای 10کیلومتری
خط راه‌آهن تهران- تبریز (محدوده مناطق 17و 18) پس از اینکه زیرزمینی شد، فضایی به طول حدود 10کیلومتر (3کیلومتر در منطقه 17و 7کیلومتر در منطقه 18) در سطح فوقانی آزاد شد که می‌توان به‌عنوان یک فرصت از این فضا استفاده بهینه کرد، اما بلاتکلیف ماند.
در نهایت این فضا از یک‌سو به کلونی آسیب‌های اجتماعی تبدیل شد و از سوی دیگر نبود امکانات و خدمات شهری در این فضای گسترده باعث تولید گردوخاک غلیظ، به‌ویژه در هنگام وزش باد، می‌شد که همه این موارد نارضایتی شهروندان را در پی داشت؛ ازاین‌رو پای مدیریت شهری به موضوع بازآفرینی فضای فوقانی ریل راه‌آهن تهران- تبریز باز شد.
قبل از هر اقدامی نیاز به تفاهم شهرداری با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود؛ چرا‌که اراضی فوقانی متعلق به شرکت راه‌آهن است که با پیگیری‌ها از سوی مدیریت شهری این مهم محقق و تفاهمات انجام شد و فضا در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت.


مشارکت 5شرکت مشاور
پروژه احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) بر این ایده استوار بود که با ایجاد یک فضای شهری عظیم به وسعت حدود 50هکتار و ایجاد خدمات موردنیاز محله‌های عمدتاً فرسوده و کم‌برخوردار جنوب تهران، توزیع عادلانه در حوزه امور شهری صورت گیرد.
بارگذاری این عرصه(50هکتاری) براساس مصوبه کمیسیون ماده۵ انجام شده و به این ترتیب در این محور فضای سبز، معابر و دسترسی‌ها و فضاهای جمعی ویژه تعاملات اجتماعی و ابنیه‌ای چون رستوران، موزه، کتابخانه و... ایجاد می‌شود.
همچنین نقطه عطف این پروژه، پل طراحی‌شده روی بزرگراه آیت‌الله سعیدی است که از پل طبیعت الگوبرداری شده و با ترکیبی از سازه فلزی و بتنی به طول تقریبی 500متر برای ایجاد یکپارچگی پروژه و دستیابی به مسیر پیوسته پیاده و دوچرخه احداث می‌شود. به‌طور کلی اکنون این پروژه با همکاری 5شرکت مشاور و 13پیمانکار در حال اجراست.

محور گردشگری جنوب تهران
هدف از احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) کاهش شکاف اجتماعی و افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته پروژه در مراحل پایانی قرار دارد.
درواقع این پروژه یک محور گردشگری در مناطق 17و 18است که در ادامه به رودخانه کن متصل می‌شود و برای تکمیل آن اعتبار ۲۰هزار میلیارد ریالی پیش‌بینی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید