عکس شمیرانیها با راننده و اتوبوس در باغ فردوس
موضوع: گسترش حمل و نقل در شمیران
ویژگی: نخستین اتوبوسی که وارد شمال تهران شد
خیابانهای پرشیب و سربالاییهای نفسگیر و از همه مهمتر مسافت طولانی شمیران تا تهران، از مشکلات تردد ساکنان این منطقه سردسیر به مرکز شهر بود. شمیرانیهایی که قصد زیارت درشهرری را داشتند یا کاسبانی که میخواستند اجناس مورد نیاز مغازههای خود را از تهران تهیه کنند، باید قبل از روشن شدن هوا با گاری و درشکه به تهران میرفتند تا بتوانند همان روز و قبل از تاریکی هوا به شمیران برگردند. وقتی اتوبوس و تاکسی به خیابانهای تهران آمد، شمیرانیها از این وسیله حملونقل عمومی بینصیب نماندند. سال1324 شرکت خصوصی «عدل» متعلق به حاج عباس دواچی با 6 اتوبوس تاسیس شد و یک اتوبوس برای جابهجایی مسافران بین تهران و شمیران، اختصاص داده شد. این وسیله نقلیه زیرنظر «اتوعدل» کار میکرد و اتوبوسی بود که میتوانست مسیر پرشیب تهران به سمت شمیران را بالابرود.
سال1325 با واگذاری شرکت اتوعدل به فرجالله عباسپور، صادق اسکوی و محمود تابنده، دایره کار حملونقل اتوبوسرانی در شمیران گستردهتر شد و یک اتوبوس نیز از سرپل تجریش (خیابان گوگل) به روستای اوین و درکه برای تردد مسافران اختصاص یافت. سید مهدی اعرابی، پژوهشگر شمیران، میگوید: «اتوبوسهایی که با نام عدل از تجریش به سمت محله اوین حرکت میکردند، پس از رسیدن به میدان قهوهخانه پایین، از خیابانهایی که امروزه شهید اعرابی و شهید احمدپور نام دارند، به سمت درکه میرفتند. محل استقرار این اتوبوسها در میدان سرپل تجریش بود و از ساعت 6صبح تا 6بعدازظهر، هر یک ساعت به طرف اوین حرکت میکردند. اوایل این اتوبوسها دارای شماره نبودند و روی شیشه آنها تابلویی با نام اوین نصب شده بود.» اتوبوسهای اتوعدل 15صندلی چوبی و فقط یک در برای سوار و پیاده شدن مسافران داشتند. در عکس به یادگار مانده از آن دوران اتوبوس عدل که در محدوده باغ فردوس ثبت شده، راننده و چند نفر دیگر دیده میشوند. نفر وسط نشسته مرحوم هوشنگ عباسپور است که یکی از نخستین رانندگان اتوبوس شهری تهران و شمیران محسوب میشود.