نخستین پمپ بنزین تهران کجا بود؟
موضوع: چگونگی تأمین سوخت اتومبیلهای شهر
ویژگی: تبدیل مخازن بنزین به پمپ بنزین مدرن
حد فاصل سالهای 1300 تا 1310 خبرهای مختلفی درباره ساخت مخازن بنزین تهران در معدود روزنامههای آن دوره منتشر میشد و این مطالب را دو شرکت نفتی «شرکت سهامی پرس آذ نفت» و «شرکت نفت انگلیس و ایران» تهیه میکردند. علیرضا زمانی، تهرانپژوه، میگوید: « شرکت پرس آذ نفت در دیماه1308 طی اعلامیهای که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید خبر داد که در نزدیکی دروازه قزوین، میدان شاهپور (میدان وحدت اسلامی فعلی)، میدان سپه (میدان امام خمینی(ره) فعلی) و میدان شاه (میدان قیام فعلی) 4مخزن برای فروش بنزین به صاحبان اتومبیل ساخته شده است.» عمر مخازن بنزین به یک دهه رسیده بود که پمپبنزینها در تهران قد علم کردند. زمانی در اینباره میگوید: «نخستین پمپبنزین با شکل و شمایلی امروزی سال1319 و در ابتدای خیابان سعدی شمالی ساخته شد که این روزها به موزه تبدیل شده است.» بهگفته زمانی پمپبنزین دروازه دولت در دوران ملیشدن صنعت نفت شاهد اتفاقات تاریخی بود. سال1330 عدهای از حامیان مصدق برای حمایت از قانون ملی شدن صنعت نفت به همین پمپبنزین رفتند و با حذف نام شرکت نفت انگلیس، پرچم ایران را در این مکان بالا بردند.
نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامهنگار معروف؟
موضوع: سوانح رانندگی
ویژگی: نخستین تصادف
گزارشهای ضدونقیضی درباره نخستین سانحه رانندگی تهران منتشر شده که مربوط به دو دوره تاریخی است. علیرضا زمانی، تهرانپژوه، میگوید: «برخی منابع تاریخی مکتوب از غلامحسین درویش، معروف به درویشخان، موسیقیدان سرشناس دوره قاجار، بهعنوان نخستین قربانی سانحه رانندگی در دارالخلافه نام میبرند.همچنین جریدهای که اسفندماه1306 گزارشی درباره نخستین تصادف تهران منتشر کرده و مدعی شده نخستین تصادف در 12آبان1303 و آخرین ماههای حکومت قاجار در تهران رخداده و به درگذشت فردی بهنام عباسقلیخان باقرزاده که از روزنامهنگارهای معروف آن دوره بوده منجر شده است.»