• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223459
+
-

تولد «بلدیه طهران» تا روز تهران

بازدید اهالی رسانه از 3پروژه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در منطقه 12

تولد «بلدیه طهران» تا روز تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

مطالبات شهروندان تهرانی از مدیریت شهری صرفا در خرید اتوبوس و واگن مترو، یا بزرگراه‌سازی‌ و ایجاد دسترسی‌های جدید خلاصه نمی‌شود. ایجاد مراکز تفریحی، فرهنگی و ورزشی ازجمله موضوعاتی است که پایتخت‌نشینان از مدیران شهر خود انتظار دارند تا به آن اهتمام بورزند. درواقع توجه به افزایش سرانه‌های فرهنگی شهر، یکی از موضوعات مبتلابه تهران است که در دوره مدیریت ششم شهر با جدیت دنبال می‌شود.
درگوشه گوشه شهر پروژه‌هایی با چنین اهدافی در حال فعالیت بوده که با نگاهی به قلب تاریخی تهران و منطقه‌12 پایتخت متوجه این مهم می‌شوید. از ضلع شمالی میدان امام خمینی(ره) گرفته تا سبزه میدان و کوچه پس کوچه‌های امامزاده یحیی؛پروژه‌هایی که اکنون توسط شهرداری درحال اجراست و توسط اصحاب رسانه هم بازدید شده است.
اهالی رسانه از ساختمان بلدیه، مجموعه چند منظوره فرهنگی و ورزشی امامزاده یحیی و میدانگاه سبزه میدان دیدن کردند و جزئیات این پروژه‌ها، میزان پیشرفت فیزیکی و زمان دقیق بهره‌برداری هر یک از آنها تشریح شد.



مکث
احیای ساختمان قدیمی شهرداری تا شهریورماه

حق‌لطفی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران:
سازمان عمرانی مناطق به‌عنوان بازوی اجرایی پروژه‌های شهرداری تهران برای عملیاتی کردن پروژه‌هایی که رویکرد ابنیه دارد، فعالیت می‌کند. درحال حاضر، تکمیل ساختمان بلدیه، پردیس شماره ۱ و ۴، ساختمان شهرداری منطقه ۶، ایجاد سازمان میادین و میوه و تره‌بار، ایجاد یاورشهرها، احداث پارکینگ‌های طبقاتی و … توسط سازمان عمرانی مناطق دنبال می‌شود. ساختمان بلدیه که توسط سازمان عمرانی مناطق درحال بازآفرینی است، بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۵ ساخته شده، نقش بلدیه و البته فراتر از شهرداری را داشت. بعد از آن در سال 48تخریب شد و تا سال‌ها نقش پارکینگ اتوبوس‌ها را ایفا می‌کرد. از سال ۹۶ اجرای بازآفرینی این پروژه شروع شد و درحال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ قبل از روز تهران یعنی تا شهریور‌ماه این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. ساختمان بلدیه یک مجموعه با نمای قدیمی و با طراحی به روز بوده و به‌عنوان مجموعه فرهنگی فعالیت خواهد کرد که جزو پروژه‌های شاخص شهرداری است. درباره عدم‌ایجاد پارکینگ برای این ساختمان باید گفت که مبنای ما در طرح‌های درون بافت تاریخی و قدیمی اتکا به حمل‌ونقل عمومی است. یک آسیب جدی در طرح‌های توسعه‌شهری داریم و نباید اتومبیل، مبنای طرح‌های توسعه شهری ما باشد. در طرح جامع در محدوده تاریخی تهران غلبه شبکه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد. این ساختمان در تراز منفی2 به مترو دسترسی خواهد داشت. بنابراین بازسازی این ساختمان با پارکینگ صفر و براساس طرح‌های بالادست انجام خواهد شد. بخشی از این ساختمان برای استقرار روابط‌عمومی شهرداری پیش‌بینی شده است و بهره‌برداری از سایر بخش‌های فرهنگی آن با مجموعه روابط‌عمومی شهرداری خواهد بود. برای ساختمان بلدیه رقم ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده تا این پروژه تکمیل شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید