• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223266
+
-

نخ دادن ممنوع!

نخ دادن ممنوع!

فاطمه عباسی

مصرف سیگار که شایـد به چـشم یک تفریح به آن نگاه شود، این روزها یکی از معضلات انسان‌ها روی این کره خاکی است که سالانه بسیاری را به کام مرگ می‌کشد. آنقدر هم از عوارض دخانیات گفته‌ و شنیده‌ایم که گاهی از تکرارش خسته می‌شویم؛ اما همچنان مرور خبرها و آمارهای رسمی، همه را شوکه می‌کند: سالانه 65میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود که با احتساب سیگاری و قلیانی بودن 14درصد جمعیت، می‌توان گفت 11میلیون و 760هزار نفری که اهل دخانیات هستند، به‌طور متوسط روزانه 15نخ سیگار دود می‌کنند و به هوا می‌فرستند. آمار دردناک‌تر این است که 3.4درصد نوجوانان ما مصرف‌کننده سیگار و 5.7درصد آنها مصرف‌کننده قلیان هستند و سن شروع استعمال دخانیات هم به 13سال رسیده است.
این در حالی است که برخی قوانین موجود برای کاهش مصرف سیگار-  مثل ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18سال- از سوی برخی نهادهای مسئول، خیلی جدی گرفته نمی‌شود. نمونه‌اش قانونی است که به تازگی رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات درباره آن صحبت کرده و گفته که فروش سیگار به‌صورت نخی یک اقدام غیرقانونی است و متخلفان باید به مراجع قضایی معرفی شوند.
این مسئول معتقد است که اگر سیگار به‌صورت نخی فروخته نشود، مصرف‌کنندگان مجبورند برای یک پاکت سیگار، قیمت بیشتری پرداخت کنند و کم کم وقتی جیب‌شان خالی شد احتمال دارد که به فکر ترک کردن سیگار بیفتند. ضمن اینکه جوانان و نوجوانانی که جایی برای پنهان کردن بسته سیگار ندارند و اگر سیگار را بسته‌ای بخرند احتمال اینکه پدر یا مادر خیلی راحت این بسته را در کیفشان پیدا کنند وجود دارد. اگر خرید نخی سیگار هم ممنوع شود، این احتمال وجود دارد که کلا از خرید محصولات دخانی منصرف شوند.
با همه اینها کافی است دوری در شهر بزنید و از چند دکه سیگار فروشی تقاضای چند نخ سیگار کنید تا ببینید که این قانون هنوز به درستی اجرایی نشده و همچنان آدم‌ها در هر سن و سالی می‌توانند به راحتی و با کمترین هزینه سیگار را نخی بخرند و فروشندگان هم ابایی از فروش این محصولات ندارند.

15نخ متوسط روزانه مصرف سیگاری ها در کشور

65میلیارد سالانه  این تعداد نخ سیگار در کشور  دود می‌شود


 

این خبر را به اشتراک بگذارید