• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223264
+
-

توریست به خانه‌ات برگرد

شهرهای مختلف اروپایی از ازدحام توریست‌ها خسته و برای کاهش گردشگران دست به‌کار شده‌اند

توریست به خانه‌ات برگرد

اصل و اساس صنعت گردشگری در سراسر دنیا افزایش تعداد گردشگران است؛ هرچه مسافر بیشتر، پول هم بیشتر. اما این فرمول همه‌جا هوادار ندارد و حالا در اروپا، برخی شهرها به فکر کاهش تعداد گردشگران افتاده‌اند.
دلیل آن کاملا ساده است؛ ازدحام بیش از حد گردشگران زندگی عادی و نرمال در این شهرها را مختل و مردم شهرها را عاصی کرده است. اروپایی‌ها هم قید پول بیشتر را زده‌ و دست به‌کار شده‌اند؛ از نصب پلاکاردهایی علیه گردشگران توسط مردم عادی گرفته تا وضع مالیات بر گردشگری و اخیرا تصمیم برای کاهش هتل‌ها.
مسئله ازدحام گردشگران طبیعتا در مقاصد مشهور گردشگری بیشتر است؛ یکی از آنها ونیز ایتالیاست که شهرتی جهانی دارد. این شهر مدت‌هاست عرصه را بر گردشگران تنگ و سختگیری را بر آنها بیشتر کرده است؛ از وضع مالیات گرفته تا قوانینی مثل ممنوعیت حمل چمدان روی سنگفرش‌ها. اخیرا هم که قانون مالیات 5یورویی برای ورود به شهر وضع شده است، اما شهروندان با این قانون مخالفند و می‌گویند باید نگاه مسئولان عوض شود و در چشم‌انداز جدید، گردشگری اولویت اصلی نباشد.
در ساحل دل سول در مالاگا هم که یکی از مقاصد گردشگری مهم اروپاست، اخیرا صدای مردم محلی از ازدحام گردشگران درآمده است. به‌تازگی در مرکز شهر، برچسب ها و پلاکاردهای زیادی نصب شده که موضوعات مختلفی روی آنها نوشته شده است؛ از «اینجا زمانی خانه من بود (و شما آن را نابود کردید)» گرفته تا «توریست گورت را گم کن!». مشکل آنها بیشتر با عشایر دیجیتال است که دورکاری می‌کنند و این شهر ساحلی زیبا و ارزان را برای زندگی برمی‌گزینند. همین ازدحام توریست‌ها باعث شده که مردم محلی علیه آنها موضع بگیرند. به مردم این شهر باید آمستردامی‌ها را هم اضافه کرد که از مشکل مشابهی رنج می‌برند. این شهر یکی از مقاصدی است که هر توریستی فکر می‌کند دست‌کم باید یک‌بار آن را ببیند و همین کافی است که زندگی آرام در شهر، در هیاهوی صدای گردشگران از سراسر دنیا گم شود. مقامات این شهر کاملا در مورد کاهش توریست جدی هستند و حالا قانون سختگیرانه‌ای وضع کرده‌اند که براساس آن، هیچ هتل جدید و اضافه‌ای در شهر ساخته نمی‌شود. این قانون می‌گوید تنها زمانی هتل جدید ساخته خواهد شد که یکی از هتل‌های قدیمی برچیده شود. این تصمیم‌ها بعد از آن گرفته می‌شود که در سال2021 میلادی، بیش از 30هزار شهروند خواستار برخورد جدی با مسئله ازدحام توریست‌ها شدند.
ازدحام توریست‌ها در بارسلونا هم دردسرساز شده و مقامات محلی دست به‌کار عجیبی زده‌اند. آنها اطلاعات یک خط اتوبوس بسیار پرتردد را از اینترنت پاک کرده‎اند تا توریست‌ها آن را گم کنند و به مقاصد سرشناس گردشگری در مسیر آن نروند. تعداد توریست‌ها آنقدر در این خط اتوبوس زیاد بوده که مردم محلی را کلافه کرده و همین باعث شده تا اطلاعات آن از نقشه‌ها پاک شود. این تصمیم شورای شهر با استقبال بارسلونایی‌ها مواجه شده و آنها حالا به فکر مهار بیشتر گردشگرها هستند.
این اقدامات طبیعتا هزینه‌های مالی زیادی برای شهرهای اروپایی دارد و چه بسا در آینده، این شهرها را دوباره به فکر جذب گردشگر بیشتر بیندازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید