• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223214
+
-

تعریف ۱۶ ابرپروژه در پایتخت

یادداشت
تعریف ۱۶ ابرپروژه در پایتخت

نوید خاصه‌باف؛ مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این دوره مدیریت شهری در حوزه سرمایه‌گذاری رخ داده، مسئله تغییر رویکرد است. متأسفانه در یک دوره نگاه متفاوتی به سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری می‌شد و این مسئله سبب شد که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها به سمت دعاوی حقوقی پیش برود، اما این تغییر رویکرد مدیریت فعلی سبب شد که نه‌تنها بخش زیادی از دعاوی قضایی حل و فصل شود بلکه سرمایه‌گذاران را مجاب کردیم که نسبت به سرمایه‌گذاری در شهرداری تهران اقدام کنند. به این ترتیب در سال۱۴۰۲ بودجه محقق شده سازمان ۱۲۶درصد بود. بیش از 3هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بودجه محقق سازمان در سال‌جاری بوده است.
طی سال‌های قبل، بسیاری از طرح‌های مشارکتی که متأسفانه در گیرودار کارهای اداری قفل شده و نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده بود، حل و فصل شد، به‌گونه‌ای که ۱۵پروژه‌ای که متوقف شده بود و به مشکلات حقوقی برخورده بود با همراهی و همدلی تعیین‌ تکلیف شد. نگرش برد - برد در موضوع مشارکت‌ها را پیگیری می‌کنیم. ما سرمایه‌گذار را پیمانکار نمی‌بینیم بلکه معتقدیم سرمایه‌گذار، شریک ما در اجرای پروژه است و با همین تغییر رویکرد در همین مدت توانستیم سرمایه‌گذاری جدید را شروع کنیم و ۱۶ ابرپروژه در شهر تهران تعریف شده که ارزش آن ۱۰۲ هزار میلیارد تومان است. در مناطق نیز ریزپروژه‌هایی تعریف شده است.
از سویی اطلس جامع سرمایه‌گذاری شهر تهران در حال تدوین است. بدین‌منظور در راستای تحقق شعار سال یک کارگروه تشکیل شده که با محور سازمان سرمایه‌گذاری در همه اداره‌ها مختلف این مهم پیگیری می‌شود. درنظر داریم در هر منطقه یک پروژه مسکونی با مشارکت مردم ایجاد کنیم و هر شهروندی متناسب با استطاعت مالی خود از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری خریداری کند.
با تکیه بر چنین نگاهی، در هر منطقه یک پروژه معرفی می‌شود که شهروندان می‌توانند برای ثبت‌نام به یک سامانه بروند و یا به اداره کل برنامه‌ریزی شهرداری تهران مراجعه کنند. این طرح از سوی معاونت مالی پیشنهاد شده است و درنظر داریم در هر منطقه یک پروژه را عمدتا با کاربری مسکونی شناسایی و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری این کار را دنبال کنیم. همچنین راه‌اندازی داشبورد مدیریتی سرمایه‌گذاری شهرداری تهران، یکی از مهم‌ترین اقدامات این دوره مدیریت شهری است. ذیل این داشبورد سند جامع سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات و بلاتکلیفی پروژه‌های جاری، تشکیل هیات اندیشه‌ورز، تشکیل کمیته حقوقی و قراردادی، تهیه پیش‌نویس لایحه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، آماده‌سازی اطلس سرمایه‌گذاری و فرصت‌های شهر تهران انجام‌شده است. اولویت مدیریت شهری، رفع نیازهای شهر است. البته ممکن است سرمایه‌گذاران ایده‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران داشته باشند که سعی می‌کنیم با برگزاری جلسات مختلف پروژه را به‌گونه‌ای تدوین کنیم. مثلا درخصوص اجرای تم‌پارک، مکاتبات متعددی را با سازمان‌های مرتبط ازجمله منابع طبیعی داشته‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. البته در حال رایزنی با سرمایه‌گذار هستیم تا طرح خود را تعدیل کند. شهردار نیز به وزیر کشاورزی نامه زده است تا در جلسه‌ای راه‌های احداث این تم‌پارک بدون آسیب رساندن و تصرف فضا، اجرایی شود. طرح سرمایه‌گذار وسیع است و قابلیت اجرا به آنگونه که سرمایه‌گذار مدنظرش است را ندارد. همچنین باید مطالعات ترافیکی و غیره این طرح نیز انجام شود. در مجموع باید در مورد اجرای این پروژه بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. فراخوان ساخت هتل کوهستان منطقه۲ نیز به‌زودی اعلام می‌شود و سرمایه‌گذار خارجی نیز برای ساخت هتل برج میلاد اعلام آمادگی کرده است. اتمام پروژه دیدار نیز در دستور کار است. طرح ما این است که بدون تعرض به فضای سبز، هتل بسازیم. روز گذشته نیز با این شرکت که تجربه خوبی در سراسر کشور دارد، جلسه برگزار کردیم و قرار شد که مطالعات خود را در این خصوص انجام دهد. بعد از اینکه طرح کامل شد موضوع را به منابع طبیعی ارجاع می‌دهیم و بعد از آن سبک این هتل‌ها وارد تشریفات قانونی می‌شود. اما دقت داشته باشید مهم‌ترین آورده ساخت این هتل‌ها، فضای سبز خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید