• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222379
+
-

نرخ عوارض پسماند 1403 چقدر شد؟

در دویست‌وبیست‌وهفتمین صحن علنی شورای شهر تهران، لوایح سه‌گانه «اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند (عادی)»، «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران» و «بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی و عمرانی در سال1403» مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت و در این خصوص پیشنهادهايي نیز مطرح شد.
  مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این لوایح با بیان اینکه شهرداری تهران عدد ۴۵درصد را برای پسماند عادی پیشنهاد داده بود که پس از بررسی‌ها به ۳۹درصد رسید گفت: این عدد کمتر از رقم پیشنهادی شهرداری تهران است، از این‌رو ما هم طی بررسی‌ها عدد 39درصد را تأیید کردیم. او درخصوص پیشنهاد ارائه شده در حوزه پسماند ساختمانی و عمرانی گفت: این پیشنهاد بر پایه ۴۵درصد مطرح و نیز در کمیسیون بررسی شد که این رقم می‌تواند افزایشی منطقی باشد اما اجماع اعضای کمیسیون بر این عوارض نیز درنهایت به عدد ۳۹درصد رسید.
  حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نرخ تورم ۳۸درصد اعلام شده است، خاطرنشان کرد: ماده64 قانون امور مالیاتی اذعان دارد که افزایش نرخ‌ها نباید بیشتر از میزان تورم اعلامی از سوی دولت باشد، ضمن اینکه اخیرا شکایاتی مبنی بر این موارد در دیوان عدالت اداری مطرح شده و مورد پذیرش قرار گرفته است، از این‌رو با توجه به این موضوع، افزایش ۷۰درصدی نرخ بهای جمع‌آوری پسماند پزشکی خارج از قانون امور مالیاتی محسوب شده و قطعا مورد موافقت قرار نخواهد گرفت.
  سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز با تأکید بر اینکه نرخ حداکثر بهای خدمات را ۳۵درصد یا کمتر به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی اعمال کردیم، یادآور شد: استدلال ما این بود که فشار بر زندگی مردم افزایش پیدا نکند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد این ارقام مطرح شده که نزدیک 40درصد و در مواردی 70درصد بیان شده می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد. او افزود: به اندازه کافی شاهد افزایش نرخ تورم هستیم و شهرداری از بخش‌های مختلف به اندازه کافی درآمد دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم میزان افزایش به کمتر از ۳۵درصد برسد. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه با بیان اینکه برای بیمارستان‌هایی که ظرفیت انتقال پسماند بیمارستانی ندارند، شهرداری خودروهای ویژه را اختصاص می‌دهد، گفت: ما می‌توانیم افزایش ۳۸درصدی را متناسب با افزایش نرخ تورم قرار دهیم اما برای پسماند بیمارستانی که پسماند خاص است، باید بیمارستان‌ها قرارداد خاصی ببندند.
براساس پیشنهاد چمران و حداکثر آراي موافق اعضای شورا، اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و اخذ خدمات مدیریت پسماند (عادی) بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی در سال۱۴۰۳ براساس نرخ تورم به میزان ۳۸درصد افزایش تصویب شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید