• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222378
+
-

نیاز معلولان به پردیس‌های توانمند‌سازی‌ در تهران

رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن علنی شورای شهر از نیازهای معلولان و عملکرد شهرداری تهران، گزارشی ارائه داد

شورا
نیاز معلولان به پردیس‌های توانمند‌سازی‌ در تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

دویست‌وبیست‌وهفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران درحالی برگزار شد که رئیس سازمان بهزیستی کشور به‌منظور ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقداماتی که با اهداف مدیریت شهری همپوشانی دارد، در آن حاضر شد. مناسب‌سازی بوستان‌ها و معابر و ساماندهی کودکان کار و معتادان متجاهر، 2محور اصلی صحبت‌های علی‌محمد قادری بود؛ 2موضوعی که جزو وظایف و مسئولیت‌های مدیریت شهری و سازمان بهزیستی محسوب می‌شود و نیاز است برای اجرای هرچه بهتر این اقدامات هم‌افزایی و هماهنگی لازم صورت گیرد.

نگاه ویژه مدیریت ششم شهر به مناسب‌سازی
رئیس سازمان بهزیستی کشور ابتدا با اشاره به اینکه درخواست ما از شورای شهر و مدیریت شهری برای هم‌افزایی بیشتر برای عملیاتی کردن برنامه‌ها و اهداف سازمان بهزیستی است، گفت: خدمات به معلولان و دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی‌ برای این قشر از جامعه باید خیلی جدی دنبال شود. قادری در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مناسب‌سازی با حضور نماینده شهردار تهران، گفت: هر ۴۵روز یک‌بار جلسات ستاد مناسب‌سازی تشکیل می‌شود و این جلسات در سطح ملی است و موضوعاتی مطرح و مشخص می‌شود که چه میزان از مصوبات اجرایی شده است. اما حالا از مدیریت شهری پایتخت این پرسش را داریم که چند درصد از بودجه شهرداری را برای زیرساخت‌های مناسب‌سازی اختصاص می‌دهند؟

ایجاد پردیس تفریحی برای معلولان
قادری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پردیس توانمندسازی اشاره کرد و گفت: پردیس توانمندسازی به این منظور است که پارک یا محلی ایجاد شود که علاوه بر اینکه شهروندان عادی امکان استفاده از آن را دارند، خانواده‌های دارای فرزندان معلول در آن از بازی‌های مهارتی بهره بگیرند و ما این تقاضا را از مدیریت شهری برای راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای داریم. رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه تشریح جزئیات مجموعه پردیس توانمندسازی به مناسب‌سازی بوستان‌ها هم اشاره کرد و افزود: مناسب‌سازی خود بوستان‌ها در این دوره مدیریت شهری بیشتر دنبال شده، اما دستگاه مکانیزه مناسب‌سازی‌‌شده‌ای در پارک‌ها وجود ندارد؛ بنابراین 3هکتار تا ۳۰هکتار از زمین‌های بوستان‌ها را می‌توان برای پردیس توانمندسازی درنظر گرفت تا شهروندان و خانواده‌های دارای افراد معلول از آن استفاده کنند و در این صورت، نگاه ترحمی به این قشر نیز وجود نخواهد داشت.

ساماندهی کودکان کار پیچیده است
قادری در ادامه به موضوعات دیگری همچون ساماندهی کودکان کار اشاره‌کرد و گفت: در جمع‌آوری کودکان‌کار، شهرداری اقدامات خود را آغاز کرده، اما بیش از ۲۰دستگاه باید در این زمینه همکاری کنند. لازم به ذکر است که شهردار تهران تعدادی از نهادها را گردهم آورده است تا در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی، اقدامات مؤثری انجام شود که یک حرکت روبه جلو است. ما نیز امیدواریم که اتفاقات خوبی برای کودکان کار و خیابان رقم بخورد. او با بیان اینکه باید این موضوع را نیز درنظر گرفت که بخش قابل‌توجهی از کودکان کار اتباع هستند، افزود: وضعیت ورود این افراد به مرز را باید بررسی کرد که آیا باید از مرز رد شوند یا خیر؛ هرچند که برخی از کودکان کار بعضا خانواده دارند. برهمین اساس می‌توان گفت ساماندهی کودکان کار و خیابان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

لزوم تعیین‌تکلیف تاکسی‌های اینترنتی برای افراد دارای معلولیت
قادری به سامانه 123سازمان بهزیستی جهت اعلام خشونت خانگی اشاره کرد و به فعالیت بیش از 400هزار مددکار در اورژانس اجتماعی پرداخت. همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اعلام موارد خودکشی در سامانه سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: موارد خودکشی‌ای را که شهروندان گزارش می‌دهند، سازمان بهزیستی، مدیریت میدانی می‌کند. رئیس سازمان بهزیستی کشور از مدیریت شهری پایتخت درخواست داشت تا جلساتی با حضور نمایندگان شهرداری تهران تشکیل شود تا درباره تاکسی‌های اینترنتی برای افراد و خانواده‌های دارای افراد دچار معلولیت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا در سال‌جاری نتایج مثبتی را برای این قشر شاهد باشیم.

اختصاص25خودروی شهرداری برای ساماندهی کودکان کار
پس از توضیحات رئیس سازمان بهزیستی کشور پیرامون ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص کودکان کار و خیابان، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری آنچه مدیریت شهری در این حوزه در طول این مدت انجام داده است را تشریح کرد. احمد احمدی‌صدر با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی نیز در کنار شهرداری در ساماندهی کودکان‌کار وارد شده است، گفت: این موضوع مطرح شد که جمع‌آوری این کودکان وظیفه پلیس است و پلیس گفت خودرو ندارد و شهرداری خودرو در اختیار قرار دهد؛ برهمین اساس ما ۲۵دستگاه خودرو برای همین منظور درنظر گرفتیم. او به اختصاص یک ساختمان 3طبقه برای غربالگری کودکان کار اشاره کرد و افزود: ما ظرفیتی ایجاد کردیم که خانواده‌های اتباع در آن فضا بخوابند و رد مرز شوند. حتی اتوبوس نیز برای انتقال این افراد اختصاص دادیم. ما خودرو، امکانات، تجهیزات، پول و... را در این زمینه پای کار آوردیم.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید