• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 7 آذر 1401
کد مطلب : 178376
+
-

سراهای محله، محل توانمند‌سازی بانوان

در کلانشهر تهران، توانمند‌‌سازی بانوان سرپرست خانوار از سرا‌‌های محله سامان پیدا می‌کند و از این راه اجرا می‌شود. اختصاص فضای کسب‌وکار و فروش محصولات تولید شده در همین مجموعه‌ها انجام می‌شود و تقاضای بانوان ساکن محله‌ها نیز از این مسیر به ستاد شهرداری تهران منتقل می‌شود.
به گزارش همشهری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 9که برنامه‌های گسترده‌ای در این زمینه دارد، می‌گوید: «کارآفرینان و زنان سرپرست خانوار می‌توانند با مراجعه به سرای محله‌ای که در آن ساکن هستند، برای فعالیت در زمینه فروش صنایع‌دستی، مواد غذایی و حتی آموزش هنر‌ها و مهارت‌ها؛ تقاضای خود را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.»
مجید محمد سمنانی می‌افزاید: «در شهرداری منطقه نیز تقاضا‌های مردمی را به سرای محله‌ها ارجاع می‌دهیم تا از این مسیر اجرا شود. علاوه بر آن 2 اداره آسیب‌های اجتماعی و حوزه بانوان شهرداری نیز این هدف را دنبال می‌کنند.» او می‌گوید: «در عرضه محصولات غذایی باید به یک نکته مهم توجه کرد و آن حفظ اصول بهداشتی است.»
بنابه اعلام شهرداری منطقه 9 کارآفرینان محلی، هنرمندان، فعالان مشاغل خانگی و صاحبان کسب‌وکار خرد، می‌توانند از فضایی که شهرداری منطقه۹ در سرای محلات در اختیارشان قرار می‌دهد برای تولید و عرضه محصولاتشان استفاده کنند. سرای محلات دکتر هوشیار، استاد معین، دستغیب، شمشیری، سرآسیاب مهرآباد و امامزاده عبدالله بستر لازم جهت رشد، توسعه و حمایت از کارآفرینان را فراهم کرده‌اند.
سیدمحمدرحیم مرتضوی، شهردار منطقه۹ در این‌باره می‌گوید: «توانمندسازی و حمایت از کارآفرینان در غرب پایتخت با تأکید بر منویات مقام معظم رهبری در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین، حمایت از افراد آسیب‌دیده‌، بهبودیافته و مستعدکار و زنان سرپرست خانواده بیش از پیش حائز اهمیت است.از تابستان امسال، هر هفته دوشنبه‌ها؛ بوستان المهدی در منطقه 9میزبان عرضه صنایع‌دستی، گل‌آرایی و سفالگری است که به‌دست بانوان و خانواده‌ها ساخته شده است.

بانک اطلاعاتی
در همین ارتباط شهردار منطقه ۱۹ نیز از به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی ۴۰۰ بانوی سرپرست خانواده و بدسرپرست در سامانه بانوان سرپرست خانوار در دیگر محدوده جنوبی تهران با هدف شناسایی و رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها خبر داد. تورج فرهادی در این‌باره گفت: در بازدید‌ها مشکلات و نیازمندی‌های این اقشار اعم از اشتغال، مشکلات معیشتی و هزینه‌های تحصیلی و درمانی و فرزندانشان مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورت دارا بودن شاخصه‌های لازم و ثبت اطلاعات در سامانه زنان سرپرست خانوار، این افراد شامل استفاده از ظرفیت‌های موجود و زیرساخت‌های مربوط به توانمندسازی زنان و جلب حمایت خیرین قرار می‌گیرند.
فرهادی با اشاره به اینکه در ۷ ماه نخست سال خدمات مختلف حمایتی به بانوان سرپرست خانوار ارائه شده است افزود: توزیع بیش از ۶۰۰ سبد کالا، معرفی به مراکز کوثر و روزبازارها برای اشتغال‌زایی، توزیع لوازم التحریر و ملزومات تحصیلی، برپایی بازارچه‌های فصلی و... از این خدمات هستند.

شناسایی چهره‌های شاخص
شهردار منطقه 13تهران از شناسایی دختران و بانوان شاخص در زمینه‌های مختلف علمی، هنری، ادبی، فرهنگی، ورزشی، مذهبی، اجتماعی و... توسط اداره بانوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی خبر داد. محمدهادی علی‌احمدی گفت: «توانمند‌سازی‌ بانوان و ارتقای عزت نفس آنان دارای اهمیت است و برگزاری دوره‌های مهارت‌‌افزایی و موفقیت دراین زمینه ضروری است. پس از شناسایی دختران و بانوان نخبه و تشکیل بانک اطلاعاتی، کارگروه‌های مختلف تخصصی بانوان در زمینه‌های تسهیل‌گری، کارآفرینی، اجتماعی و هنری فعالیت می‌کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید