• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222132
+
-

10میلیون ایرانی پای کار قرآن

7نکته مهم درباره مشارکت بیش از 10میلیون نفر که در پویش زندگی با آیه‌ها مشارکت کردند

گزارش
10میلیون ایرانی پای کار قرآن

علی ترابی- روزنامه‌نگار

پویش زندگی با آیه‌ها که از ابتدای ماه مبارک رمضان در سراسر کشور اجرا شد با مشارکت چشمگیر بیش‌از  10میلیون نفری به‌کار خود پایان داد. این مشارکت مستقیم از سوی مردم در این طرح قرآنی خود گواه بزرگی بود از دین‌داری مردم ایران. در این گزارش به مرور نکات مهمی که در این مشارکت وجود دارد، پرداخته‌ایم.

جلوه  دینداری مردم
جریانی ضد‌مردمی سعی دارد جامعه ایران را ضد‌دین و در مواردی دین‌ستیز جلوه دهد. این جریان در این راه از تکنیک بزرگ‌نمایی استفاده می‌کند. به این طریق که کوچک‌ترین موارد در شبکه‌های اجتماعی را ضریب داده، آن‌را برای مخاطب بزرگ می‌کند. در مقابل اما حضور بالای 10میلیون نفر از مردم در پویشی با محوریت قرآن،  نمونه بزرگی از باطل‌بودن این جریان رسانه‌ای است.

10میلیونی که نماینده چندده‌میلیون نفر دیگرند
در فضای برنامه‌سازی‌ تلویزیونی و پویش‌هایی که در آنها شکل می‌گیرد، همواره این گزاره مطرح است که شمار شرکت‌کنندگان نماینده‌ای از جامعه درگیر چندبرابری آن است؛ چراکه مخاطبان یک برنامه اولا همه دسترسی به ابزار شرکت در یک پویش را ندارند یا اینکه به‌رغم همراهی کامل با خروجی‌های رسانه‌ای پویش، به هر دلیلی ارسال پیامک یا انتشار فرسته و پست در شبکه‌های اجتماعی را انجام نمی‌دهند. به تعبیری باید گفت انتشار آمار بالای 10میلیون نفر شرکت‌کننده در پویش به‌معنای دربرگیری بالای بیست وچندمیلیون نفر در این طرح است. چه‌بسا افرادی که در تابلوهای شهری یا تبلیغات تلویزیونی با آیات انتخاب‌شده در این طرح همراهی کرده‌اند ولی در هیچ آماری حضور ندارند.

 مردم؛ چشم‌انتظار کار باکیفیت فرهنگی
در ذیل پویش زندگی با آیه‌ها برنامه‌های مختلفی مثل «محفل» در ماه رمضانی که سپری شد بسیار مورد توجه قرار گرفتند؛ این در حالی بود که پیش از آن برنامه‌ها و پویش‌های متعدد در فضای قرآنی کشور کم نبوده‌اند. این نشان می‌دهد که مردم در اقصی‌نقاط ایران اگر کار فرهنگی باکیفیتی ببینند با آن همراه می‌شوند. آمار حضور 10میلیونی در پویش زندگی با آیه‌ها گواه این است که اگر مسئولان از کارهایی که صرفا برای پرکردن گزارش به مسئولان بالادستی تهیه می‌شوند دست بردارند و با اولویت قراردادن مخاطب‌شناسی به‌طور واقعی کار کنند، مردم هم با آنها همراهی خوبی خواهند داشت و از کار آنان استقبال خواهند کرد.

کار برای قرآن؛ دغدغه رهبری
خطبه‌های نماز عید فطر و بیانات دیدار رهبر معظم انقلاب با هزاران نفر از دانشجویان، در ابراز خرسندی نسبت به قوت‌گرفتن روح کارهای قرآنی در کشور گزاره مهم و جالب توجهی بود؛ چراکه سال‌های سال دغدغه معظم له پرداختن به قرآن و امور قرآنی در سطوح مختلف بوده است. این که بعد از چندین سال ایشان از فعالیت قرآنی ابراز رضایت و خرسندی داشتند، بدون شک مدال افتخاری برای برگزار‌کنندگان برنامه‌هایی مثل پویش زندگی با آیه‌ها و برنامه محفل بوده است.

دقت در تخصیص بودجه فرهنگی
دستگاه‌های فرهنگی بسیاری در جمهوری اسلامی فعال هستند، چه نهادها و سازمان‌هایی که کاملا دولتی هستند و چه گروه‌هایی که با استمداد از بودجه‌های عمومی و با دغدغه و کمک‌های مالی مردمی به فعالیت می‌پردازند. البته که هرکدام هم به اندازه‌ای اثرگذاری دارند و کسی نمی‌تواند از اساس اثرگذاری آنها را نبیند. اما چه خوب است حالا که اتفاقاتی مثل مشارکت بالا در «زندگی با آیه‌ها» به چشم آمده، دستگاه‌های مختلف یک بار دیگر در این روزهای ابتدایی سال جدید، در امر مخاطب‌شناسی بازنگری کنند. ضمن آنکه دیگر دستگاه‌هایی که شاید پول‌های هنگفت در اختیار دارند و گاهی در قامت حامی مالی و اسپانسر در امور و برنامه‌های فرهنگی شرکت می‌کنند هم خوب است زاویه نگاه خود را به فعالیت‌های قرآنی و مذهبی تغییر دهند و در اولویت سرمایه‌گذاری قرار دهند تا در کنار سود مالی در عرصه پیشرفت معنوی جامعه هم موثر باشند.

آب سردی بر پیکره ضدانقلاب
جریاناتی که بیشتر از آنکه ضدانقلاب باشند ضدمردمی و ضد‌ایران هستند، بارها تلاش کرده‌اند جامعه ایران را دین‌گریز و حتی دین‌ستیز جلوه دهند؛ گزاره‌هایی حداقلی از جامعه را بیرون کشیده در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست کنند و با پروپاگاندا تلاش کنند تصویر ایران را در دوری از دین ترسیم کنند. اما مشارکت گسترده در پویش زندگی با آیه‌ها یا حضور پرشور در مراسم محفل قرآنی امام‌حسنی‌ها خط بطلانی بر این تلاش و تفکر است. در وهله بعدی توجه به این ماجرا نیز لازم است که گفته شود  بسیاری از حاضران در پویش زندگی با آیه‌ها و محفل استادیوم آزادی اتفاقا نسل جوان و نوجوانی بودند که ضدانقلاب تلاش دارد آنها را به‌عنوانی نسلی متفاوت با قبل در مقوله توجه به دین و دینداری معرفی کند.

تازه اول راهیم
ماه مبارک رمضانی که با نوروز 1403مقارن شده بود هم تمام شد، با جلوه‌های جذابی از دین‌داری مردم. از «عیددیدنی»‌هایی که پس از افطار برگزار می‌شد تا حضور بالای 10میلیونی مردم در مشهد مقدس. روز طبیعتی که همزمان بود با سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام و مردم مراعات ایام عزا و روزه‌داری را داشتند و پس از افطار به طبیعت‌گردی پرداختند، تا همین جلوه‌های قرآنی که البته مورد رضایت رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت. فروردین 1403پیش از هر زمانی حال‌وهوایی معنوی داشت، البته نه آنقدر گل‌درشت که چیزی را در چشم مردم کند. دین‌داری مردم در نخستین ماه بهار مثل نسیم بهاری دلنشین و گوارا بود. اما باید دقت کرد که این جلوه از جامعه دین‌دار ایرانی نقطه پایان نیست، بلکه درست مثل بهار باید سرآغاز فعالیت‌های بیشتر باشد. اگرچه آمار همراهی بیش از 10میلیون نفر در پویش زندگی با آیه‌ها بسیار جذاب و خوشحال‌کننده است، از حالا باید برنامه‌ریزی برای افزایش این آمار صورت گیرد. به امید آنکه روزی تمام مردم ایران و در نگاه کلان‌تر سراسر مسلمانان جهان در پویش‌های قرآنی اینچنینی حاضر شده، عطر قرآن را در زندگی خود جاری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید