• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221721
+
-

کشف شواهد دوره‌های تاریخی در گذر «کمر زرین» اصفهان

سرپرست هیأت کاوش در گذر «کمر زرین» اصفهان گفت: این گذر در قلب بافت تاریخی شهر اصفهان قرار دارد و شواهد مهمی از زیست دوره‌های تاریخی مختلف در آن کشف شده است.علی شجاعی اصفهانی به ایرنا گفت: یافته‌های باستان‌شناسی در گذر کمر زرین از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است.
گذر کمر زرین در یکی از کهن‌ترین مناطق شهر اصفهان و در نزدیکی مسجد جامع عتیق قرار دارد و عملیات گودبرداری با لودر برای ساخت گذر در این منطقه به تخریب لایه‌های باستانی و بیرون آمدن شواهدی از ۲سازه معماری منجر شد.
شجاعی با اشاره به باز شدن 5 ترانشه در عملیات باستان‌شناسی گذر کمر زرین اظهار داشت: زیر رسوبات ترانشه اول، شواهدی از یک‌سری تنبوشه‌های منقوش به‌دست آمده که برای پیش‌بینی قدمت آن‌ به بررسی‌های بیشتر نیاز است، اما احتمال می‌دهیم این آثار مربوط به دوران قبل از حمله مغول به اصفهان باشد. وی افزود: این تنبوشه‌ها در خارج از ترانشه در هر ۲سمت ادامه دارند و این پرسش مطرح است که اگر قرار بوده این سازه‌های آبی از زیرزمین عبور داده شوند، چرا تزیینات داشته‌اند که دلیل آن نیاز به بررسی‌ بیشتر دارد. این باستان‌شناس ادامه داد: با توجه به تزییناتی که این تنبوشه‌ها دارند احتمالا این سازه‌های آبی عیان و قابل رویت بوده و از نظر زیبایی بصری هم قابل توجه بوده‌اند. سرپرست هیأت کاوش در گذرکمر زرین گفت: در یکی از ترانشه‌ها کوره‌ای به‌دست آمد که از نظر مطالعات تاریخی بسیار مهم است. وی افزود: به‌نظر می‌رسد این کوره مخصوص پخت نوع خاصی از سفال بوده باشد اما در این رابطه هنوز تردید داریم. شجاعی ادامه داد: قدمت این کوره را شاید بتوان مربوط به قرن هفتم دانست که نشان می‌دهد با یک محوطه صنعتی در بخشی از این گذر مواجه هستیم.
این عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان گفت: در یکی دیگر از ترانشه‌ها در گذر کمر زرین با یک سازه معماری مواجه هستیم که به‌نظر می‌رسد قدمت آن مربوط به دوران متاخر اسلامی باشد.
وی افزود: با توجه به کاروانسرای پهلوی در مجاورت این محوطه می‌توان گفت که این سازه کشف شده، قاجاری است. همچنین سالخوردگان محلی این منطقه سقاخانه‌ای را در ذهن دارند که ما به‌دنبال یک‌سری مستندات مکتوب در رابطه با آن هستیم تا به نتایج بهتری برسیم.
به‌گفته این باستان‌شناس در مسیر کاوش، دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش به‌دست آمده است که تاریخ‌گذاری آنها به بررسی و پژوهش‌های بیشتر نیاز دارد.
وی افزود: یکی از شاهدهای موجود این است که ابعاد یکی از کف فرش‌های به‌دست آمده در این گذر با ابعاد آجرهایی که در گنبدخانه مسجد جامع اصفهان وجود دارد، یکسان است و این را به ذهن متبادر می‌سازد که سازه‌های یادشده مربوط به دوران سلجوقی باشد اما این موضوع به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید