• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220873
+
-

برنامه‌ای مفید و آموزنده براساس نیازهای روز نسل جوان

30فراز جزء‌محور طرح ملی مسطورا

30فراز جزء‌محور طرح ملی مسطورا

مهم‌ترین هدف از اجرای طرح مسطورا ایجاد حرکت اسلامی، ترویج و انس و الفت بیشتر با قرآن، این کتاب ارزشمند آسمانی به کمک هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و حکومتی است. در واقع این حرکت با بهره‌گیری از رسانه‌ها در ابعاد و سطوح گوناگون با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضائات ‌ماه مبارک و نیاز روز به‌ویژه نسل جوان تولید می‌شود. به همین بهانه یکی از برنامه‌های مفید و آموزنده این مجموعه عظیم فرهنگی ضبط و آماده ارائه شده که براساس سخنرانی‌های حجت‌الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم در مورد 30فراز جزءمحور طرح ملی مسطورا با موضوعات امید و ایمان، توحید و جهت حرکت، نبوت و قیام، ولایت و هم‌جبهگی، معاد و مقصد و... است. محمد حاج ابوالقاسم متولد سال‌1354 در مشهد است که از سال‌1361 فعالیت حرفه‌ای‌اش را در حوزه قرآنی شروع کرده است. ایشان از سال‌1368 به‌صورت حرفه‌ای حفظ قرآن را شروع کرده و در سال‌1372 حافظ کل قرآن شده است. این استاد درس خارج حوزه و داور بین‌المللی مسابقات قرآنی عضو مجلس خبرگان و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت نیز است.‌ ماه رمضان امسال که با ایام تعطیلات نوروز و فراغت بیشتر تقارن پیدا کرده، فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش در آیات قرآنی است.


روزنامه دیواری
سطرسطر زندگی با آیه‌ها، عنوان روزنامه‌‌‌دیواری‌هایی است که در طرح ملی قرآنی مسطورا برای ترویج گفتمان زندگی با آیه‌های نورانی قرآن طراحی شده است. در بخشی از 30روزنامه‌دیواری که برای این هدف طراحی شده است، 6فراز از آیات قرآن کریم که هر کدام محتوایی متفاوت ازجمله توحید، قصه‌های قرآنی، معاد، نبوت، ایمان به خداوند و... دارند، مخاطبان را با این آیات و ترجمه‌های آن آشنا می‌کند. در بخش دیگری از روزنامه‌دیواری نکاتی کاربردی در زندگی روزمره با الهام از آیات قرآن کریم را می‌‌خوانیم. از جمله اینکه ایمان بدون عمل تا چه اندازه بی‌معناست؛ مثل کسی که به ورزش‌کردن علاقه دارد اما دشواری‌ ورزش‌کردن را به جان نمی‌خرد ‌یا آن کسی که آرزو دارد کتابخوان باشد اما وقتی برای آن نمی‌گذارد. خاطرات شهدای دفاع‌مقدس نیز بخش دیگری از روزنامه دیواری سطرسطر زندگی با آیه‌ها‌ست. در این بخش خاطره‌هایی کوتاه اما پندآموز از شهدای جنگ تحمیلی، از شهید مهدی باکری تا شهید محمد ابراهیم همت و دیگر شهدای سرافراز دفاع‌مقدس نقل شده است. این روزنامه‌دیواری با نکاتی کاربردی درباره حفظ بهتر آیه‌های کتاب خدا تکمیل می‌شود. در این بخش که در هر شماره از روزنامه‌دیواری به چند نکته کاربردی اشاره کرده است، مخاطبان با فوت و فن حفظ قرآن کریم آشنا می‌شوند؛ ازجمله قسمت‌بندی آیات طولانی، یادگیری شکل صحیح تلاوت آیات پیش از اقدام به حفظ آنها، روش‌های تسلط به جزئیات هر آیه، توجه ویژه به معانی آیه‌ها و...


پویانمایی آیات و قصص قرآنی
توجه به تربیت دینی در میان کودکان اهمیت بسزایی در شکل‌گیری شخصیت آنها در بزرگسالی دارد؛ چرا‌که ذهن کودکان لوح‌پاک و دست‌نخورده‌ای است که هر طرحی در آن بکشی خیلی زود در ضمیر ناخودآگاه کودکان حک می‌شود. شکل‌دهی شخصیت و اخلاقیات کودکان با ارزش‌ها و مفاهیم اعتقادات دینی به آنها کمک می‌کند تا با محیط اجتماعی خود سازگار و از ارتباطات مثبت در جامعه بهره‌مند شوند. این فرایند نقش اساسی در آماده‌سازی کودکان برای زندگی دارد و آنها را برای مواجهه با چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌های زندگی آماده می‌کند. در این مسیر، تعیین اهداف تربیتی، آموزش اصول دینی، تربیت اخلاقی و رفتار صحیح، تربیت قلبی و روحانی‌ و تقویت اعتماد‌به‌نفس و احترام به دیگران از مراحل اساسی در تربیت دینی کودکان محسوب می‌شوند. این مراحل به‌منظور تقویت هماهنگی کودکان با اصول و معانی دینی و اخلاقی در زندگی روزمره‌شان پیگیری می‌شوند. اما این آموزش‌ها برای کودکان باید با چه زبانی باشد که قابل درک و فهم و همذات‌پنداری هم باشد؟ قصه‌ها و داستان‌ها یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار آموزشی و تربیتی برای رفع نیازهای روحی و روانی کودکان بوده است که با وجود گذر زمان قصه و قصه‌گویی همچنان می‌تواند فرزندان‌مان را در همه جوانب زندگی راهنمایی کند و با گسترش ذهن و تخیل آنان، تجربه‌های بسیاری را برایشان فراهم آورد. آموزش مفاهیم دینی نیز مانند هر علم دیگری نیاز به شناسایی و به‌کارگیری اصول و روش‌های صحیح، کارآمد و مؤثر دارد. پویانمایی قصه‌ها و داستان‌های قرآنی با زبان کودکانه یکی از تولیدات قابل استفاده و کاربردی تربیت کودکان از منظر آیات و روایات قرآنی است. در این انیمیشن‌ها آیاتی از سباء، بقره، آل‌عمران، نساء، انعام، اعراف، توبه، حجرات، ابراهیم، اسراء، طه، حج، عنکبوت، شورا، حشر و زلزال انتخاب شده که در آن با زبان روان و ساده و کودکانه، نکات مهم ارزنده آموزشی همسو با طرح ملی مسطورا روایت شده است.


پوسترهای مفهومی
یکی از ابزارهای مهم و اثرگذار تبلیغات دینی، پوسترهایی با مضامین دینی و قرآنی هستند؛ پوسترهایی که با فکر و ایده هنرمندان برای بسیاری از هیئت‌ها و مراسم عزاداری، حتی مجالس شادی و عید، طراحی می‌شود. استفاده از ظرفیت‌های هنری به‌ویژه در فضاسازی و تصاویر گرافیکی برای ارائه پیام مورد نظر به مخاطب و همذات‌پنداری او با تصویری که می‌بیند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا‌که مخاطب در همان نگاه و چند ثانیه اول باید به‌خوبی با تصویر یا اثر خلق‌شده ارتباط بگیرد و داشتن تسلط بر مبانی سواد بصری و علم گرافیک برای خلق یک تصویر اثر‌گذار و انتقال مفاهیم مثبت و مؤثر قرآنی در پوسترهای مفهومی بسیار حساس و اثرگذار است. یکی از برنامه‌های جالب و اثر‌گذار طرح ملی مسطورا طراحی بیش از 30پوستر مفهومی برگرفته از آیات قرآنی است؛ پوسترهایی که در آن مخاطب می‌تواند زوایای جدیدی را از دین و مفهوم آیه‌های زندگی‌ساز قرآن ‌تماشا کند. همه پوسترها به دقت و با وسواس ویژه‌ای متناسب با هر آیه قرآنی طراحی شده ‌تا کودک، نوجوان و بزرگسال با تماشای آن، انس، الفت و ارتباط بیشتری با قرآن، این کتاب انسان‌ساز برقرار کند.

تبلیغات شهری از منظر قرآنی
ما در طول روز با انواع پیام‌های تبلیغاتی فراوانی روبه‌رو می‌شویم که بعضی از آنها تأثیرات زودگذر یا پایداری بر رفتار و دیدگاه‌های ما دارند. تبلیغات، ابزار رایجی برای انتقال افکار و ایده‌ها و متقاعدکردن ذهن مخاطب در پاسخ به خواسته فرد مبلغ است. این ماجرا در حوزه فرهنگی نیاز به دقت و توجه ظریف‌تری دارد. مکاتب فکری، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از گذشته تا امروز سعی کردند با کمک همین ابزار تبلیغاتی به هر روش و شیوه‌ای که اثر‌گذار باشد، پیام مورد نظر خود را به مخاطب انتقال دهند. یکی از فعالیت‌های درخور توجه طرح قرآنی مسطورا، اجرای تبلیغات محیطی و نصب بنر آیات مهم قرآنی با معنای فارسی روی پل‌ها، عرشه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی است. اما این آیه‌های حتی کوتاه و تلگرامی چه تأثیری می‌تواند بر روح و روان افراد بگذارد؟ برای بسیاری از ما پیش آمده آنقدر درگیر روزمرگی‌ها و عجله در زندگی می‌شویم که یاد خدا و نقش او در گره‌گشایی زندگی را فراموش می‌کنیم. اما همین که پشت چراغ قرمز یا در مسیر همین بدو بدو کردن‌های هر روز چشم‌مان به آیه‌ای از قرآن می‌افتد که به صبر، فرو‌بردن خشم و بسیاری از این موارد کمک بزرگی می‌کند، حتی شده برای چند لحظه به کاری که انجام می‌دهیم فکر کنیم، این همه عجله، دویدن و اضطراب و نگرانی برای چیست. در واقع مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح فراهم‌کردن فرصتی هر چند کوتاه برای تحقیق و پژوهش‌های فرهنگی از منظر قرآنی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید