• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220571
+
-

شادی دشمن؛ تلخ‌کامی مردم

پرهیز از اختلاف و فراهم‌کردن موجبات شادی دشمن، از توصیه‌های علی‌الدوام رهبر معظم انقلاب بوده است

گزارش
شادی دشمن؛ تلخ‌کامی مردم

گروه تحقیق و پژوهش

رهبر حکیم انقلاب در دیدار پنجشنبه هفته گذشته با اعضای مجلس خبرگان رهبری در پایان آخرین اجلاسیه دوره پنجم این مجلس با اشاره به برخی تحولاتی که باعث تلخ شدن کام مردم و کشور پس از انتخابات می‌شود، تصریح کردند: «آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیزها از بین می برد. باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد.» این تحذیرها، مصادیقی در گذشته نیز دارد که به اختصار به برخی آنها اشاره می‌شود.



هشدار درباره رویکردهای تخریبی

عباس سلیمی‌نمین، کارشناس مسائل سیاسی

رهبرمعظم انقلاب طی روزهای اخیر در جریان دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری توصیه‌ای راهبردی خطاب به منتخبان ملت در انتخابات 11اسفندماه داشتند و تأکید کردند که آنان از سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند خودداری کنند، چراکه زمینه‌ساز تلخ‌شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواهد شد. تأکید ایشان بر جلوگیری منتخبان ملت از ایجاد دعوا، ستیزه و همچنین شکل‌گیری جبهه‌بندی‌های مختلف، نشان‌دهنده وظیفه سنگینی است که نمایندگان مردم در مجلس دوازدهم برعهده دارند و باید با حساسیت ویژه‌ای تحقق آن را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. با وجود این اما، شاهدیم برخی با موضع‌گیری‌های احساسی و به‌دور از درایت سیاسی، بعضا فضای سیاسی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند؛ رویکردی که متأسفانه در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیز شاهد آن بودیم. در کوران این رقابت‌ها برخی کاندیداها با اظهارات تخریب‌گرانه، تلاش کردند فضای سیاسی - انتخاباتی کشور را تحت‌تأثیر قرار دهند. اگرچه در آن مقطع برخی تلاش کردند این موضوع را با گزاره «رقابت» توجیه کنند، اما اکنون شاهد ادامه چنین راهبردهای مذمومی ازسوی برخی چهره‌ها هستیم؛ روندی که ادامه آن، با اعتراض سایر نمایندگان مردم در مجلس و همچنین کلیت نظام مواجه خواهد شد. نکته اینجاست که رویکرد واکنشی در برابر این نوع ادبیات سیاسی، که براساس تخریب بنا شده، طبیعی است و درصورت ادامه چنین روش‌های مذمومی حتی باید در انتظار فزونی گرفتن واکنش‌های منفی به چنین رویه‌ای بود. اینکه شیوه‌های تخریبی به مجلس آینده بکشد و شاهد رویکردهای تخریب‌گرانه ازسوی برخی باشیم، قطعا واکنش‌های منفی بسیاری به‌دنبال خواهد داشت، چراکه نباید اجازه داد خانه ملت به عرصه‌ای برای یک‌سری تندروی‌ها و موضع‌گیری‌های به‌دور از منطق باشد. مجلس، محلی برای ارائه دیدگاه‌ها و نظرات مختلف است و تخریب و برخی رویکردهای ناشایست، کارکردهای قوه مقننه را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

خطری در کمین مجلس دوازدهم

ناصر ایمانی، فعال سیاسی

تأکید اخیر رهبرمعظم‌انقلاب مبنی بر اینکه منتخبان ملت نباید شیرینی انتخابات 11اسفندماه را به کام مردم تلخ کنند، حاوی نکات راهبردی قابل‌توجهی است که نخستین ثمره آن، می‌تواند ارتقای کارآمدی مجلس دوازدهم باشد. به‌طورمعمول در جریان رقابت‌های انتخاباتی، کاندیداهای مختلف از جریان‌های گوناگون تلاش می‌کنند با اتخاذ مواضع آوانگارد، توجه افکار عمومی را به‌خود جلب کنند. در این میان برخی با چاشنی اتهام‌زنی و سیاه‌نمایی رویکردهای خود را به پیش می‌برند و سعی در جلب آرای جامعه دارند. با وجود این اما، همواره «رویه» و البته «منطق» این بوده پس‌از پایان رقابت‌های انتخاباتی، منتخبان از جایگاه یک «نماینده مردم» به موضع‌گیری می‌پردازند. متأسفانه با پایان رقابت‌های انتخاباتی، بعضا شاهد بودیم برخی افراد که مواضع آنها بیشتر در نفی دیگران است تا اثبات خود، همچنان به اتخاذ مواضع رادیکال خود، آن‌ هم با چاشنی اتهام‌زنی و سیاه‌نمایی ادامه می‌دهند؛ گویا انتخابات هنوز برگزار نشده‌است. معتقدم مهم‌ترین آسیب چنین رویکردی، ایجاد تصویر ابهام‌آمیزی است که ممکن است از هم‌اکنون نسبت به مجلس دوازدهم در ذهن افکارعمومی ایجاد شود. باید درنظر داشت که غالبا قضاوت مردم درباره مجلس برمبنای بررسی مواضع و رویکردهای همه نمایندگان نیست و موضع‌گیری‌های خاص یک عده معدود هم می‌تواند به‌عنوان نظر قاطبه نمایندگان مورد ارزیابی قرار گیرد. ازسوی دیگر باید دقت کرد که موضع‌گیری‌های یک عده می‌تواند کارآمدی مجلس آینده را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. نباید اجازه داد برخی رویکردها که مبتنی بر اتهام‌زنی و سیاه‌نمایی است، در تصمیم‌سازی‌های مجلس سایه اندازد. معتقدم به‌دلیل وجود چنین رویکردهایی هم بود که رهبرمعظم‌انقلاب در سخنان اخیر خود نسبت به «تلخ کردن کام مردم» هشدار دادند؛ تذکری که پیش از این کمتر سابقه داشته‌ و شاید برای نخستین‌بار است که ایشان بلافاصله پس‌از برگزاری انتخابات، چنین هشداری به منتخبان می‌دهند.


الزامات مجلس دوازدهم برای رسیدگی به مسائل اساسی

ابوالفضل جوکار، نماینده مجلس یازدهم و منتخب دوازدهم

تذکر اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم‌ایجاد دعواهای سیاسی خطاب به منتخبین مردم در مجلس دوازدهم بوده است. ایشان همچنین اشاره‌ای به برخی جریانات داشتند که متأسفانه در دوران تبلیغات انتخابات نیز برخی تخریب‌گری‌ها شکل گرفته بود که اتفاق نامبارکی بود. اما اگر قرار باشد این جنجال‌ها به صحن مجلس دوازدهم نیز راه پیدا کند قطعا این مجلس غیراز حاشیه دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت. در حقیقت نمایندگان مردم باید منافع شخصی را کنار بگذارند و فقط منفعت مردم برایشان حائز اهمیت باشد. چرا که وظیفه اصلی یک نماینده نیز همین است. پس اینکه منتخبین مردم در مجلس دوازدهم از الان به فکر کرسی ریاست و یا سایر کرسی‌ها باشند، مجلسی را تشکیل می‌دهند که در آن حل موضوعات کشور اهمیتی ندارد و هرکس به فکر منفعت خود است. بنابراین طبق فرموده‌های رهبری باید به جای پرداختن به حواشی و اختلافات، به حل مسائل و مشکلات مردم پرداخته شود. رهبر معظم انقلاب در این‌باره هشدار، توصیه و رهنمود مهمی عنوان کردند، چرا که قطعا وجود اختلاف میان نمایندگان مردم در مجلس غیراز شاد کردن دشمنان و به نتیجه رساندن نقشه‌های شوم آنان، چیز دیگری به همراه نخواهد داشت. به بیان دیگر، اولویت نمایندگان باید ایجاد و نگهداری انسجامی خوب برای پاسخگویی به مطالبات مردم باشد و با در پیش گرفتن ادامه نقشه راه مجلس یازدهم، مجلسی خوب و قوی برای کشور فراهم کنند.

درس عبرت از اختلافات گذشته

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه

 اختلاف نظرهایی که پیش‌تر و در زمان انتخابات میان جریان‌های سیاسی وجود داشت، پس از انجام انتخابات بروز و ظهور بیشتری پیدا کرد. این اختلافات بیشتر درباره ریاست بعدی مجلس و شیوه اداره آن میان جریانات شکل گرفت. از سوی دیگر وجود اختلاف نظر در مجلس و خروج از یکدستی اتفاق خوبی است اما اگر این اختلافات برای به قدرت رسیدن و در مسیر منافع شخصی باشد، قطعا منافع مردم در آن جایی نخواهد داشت. بنابراین مقام معظم رهبری برای جلوگیری از شکل‌گیری چنین اتفاقاتی در مجلس دوازدهم هشدارهای مهمی را گوشزد کردند تا هم شیرینی انتخابات در کام مردم تلخ نشود و هم مجلس از ماموریت اصلی خود که خدمت‌رسانی به مردم و حل مشکلات آنان است، جا نماند. از سویی قطعا مدیریت بر چنین مجلسی نیز کار دشواری خواهد بود چرا که هریک از جریانات به‌دنبال منفعت خویش است. بنابراین مجلسی کارآمد خواهد بود که در آن افراد و جریانات برای حل مسائل مردم از خودگذشتگی نشان بدهند و بهترین تعامل را با یکدیگر داشته باشند. با این حساب، رهبر معظم انقلاب مانند همیشه، تذکری مهم و بجا را به نمایندگان مجلس دوازدهم گوشزد کردند. اما این جنجال‌های انتخاباتی تنها محدود به این دوره نمی‌شود بلکه پیش‌تر نیز در برخی از انتخابات‌ها اختلاف‌نظرها به فضای بعد انتخابات انتقال پیدا کرد و موجب بروز برخی مشکلات شد. برای نمونه در نخستین دوره از شورای شهر تهران اختلاف‌ها و جنجال‌های بعد انتخابات به حدی رسید که درنهایت این شورا تعطیل شد، چراکه به جای خدمت‌رسانی به مردم تبدیل به مشکلی بزرگ برای مردم شهر تهران شده بود. مجالس سوم و ششم شورای اسلامی نیز دچار برخی اختلافات شد که انرژی مجلس را به جای حل مشکلات و موضوعات مردم به سمت اختلافات داخلی سوق داد. بنابراین باید از این مجالس عبرت گرفت و به سوی انسجام، وحدت و هم‌افزایی گام برداشت تا مجلس به سمت کارآمدی بیشتر قدم بردارد.


نقشه راه مجلس آینده
اسماعیل کوثری، منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم

سخنان اخیر رهبر معظم ‌انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری دربردارنده نکات راهبردی زیادی است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. دراین میان اما، معتقدم تذکر دلسوزانه و البته راهبردی ایشان مبنی بر اینکه منتخبان مردم دقت کنند شیرینی انتخابات را در گام مردم تلخ نکنند، باید به‌صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد تا بتوان مجلس آینده را از آسیب‌ها و خطراتی که در کمین است، مصون نگه داشت. درواقع معتقدم محوری‌ترین پیام سخنان رهبرمعظم‌انقلاب به ما، به‌عنوان منتخبان ملت، این است که نباید اجازه دهیم برخی حاشیه‌ها بر کارکردهای اصلی مجلس تأثیر منفی برجا بگذارد و سبب غفلت از ضرورت‌ها شود. براین اساس منتخبان مردم بیش‌از هر چیز، باید به فکر سیاستگذاری مطلوب و ریل‌گذاری مناسب برای رقم زدن چشم‌اندازی امیدوارکننده برای کشور باشند تا اینکه بخواهند دیگران را نفی کنند یا فقط عیب‌ها و ایرادهای یکدیگر را مطرح کنند. با توجه به توصیه‌های رهبر معظم ‌انقلاب، باید بر اتخاذ رویکردهای همگرایانه متمرکز شویم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب در قوه مقننه، به درستی حلال مشکلات مبتلابه جامعه باشیم و طرح‌ها و لوایحی را در دستورکار قرار دهیم که بتواند باری از دوش مردم بردارد. تحقق چنین راهبردی، مستلزم این است که با وجود تفاوت‌ در دیدگاه‌ها و سلایق، در کنار یکدیگر بنشینیم و برای گره‌گشایی از مشکلات موجود، ریل‌گذاری مناسبی داشته باشیم. نکته اینجاست که «توصیه» و درواقع «هشدار» دلسوزانه مطرح شده از سوی رهبر معظم‌ انقلاب باید مبنای عمل منتخبان ملت قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید