• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 19 اسفند 1402
کد مطلب : 220400
+
-

یک فاصله بزرگ بین کودکان و مواد شوینده

یادداشت
یک فاصله بزرگ بین کودکان و مواد شوینده

دکتر هادی جعفری‌تبار- فوق تخصص  گوارش کودکان

در آستانه نوروز و آغاز خانه‌تکانی‌ها استفاده از مواد شوینده اسیدی و بازی در خانه‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ محلول‌ها و مواد سوزاننده‌ای که به‌صورت ناآگاهانه و به‌دلیل بی‌احتیاطی والدین توسط برخی کودکان خورده می‌شود و آسیب جدی برای آنها دارد.

مواد سوزاننده در واقع به دو صورت اسیدی و بازی هستند و اما به‌طور کلی بازها خطرناک‌تر از اسیدها عنوان می‌شوند، چون اسید بسیار تند و بدبوست و کودک مقدار کمتری از آن را می‌خورد اما درباره بازها میزان مصرف بیشتر است. برای آشنایی بیشترخوب است بدانید که در محلول‌های لوله‌بازکن، جرم‌گیر، جوهر نمک و... وجود دارد . دلیل دیگر آسیب بیشتر بازها هم ایجاد نکروز میعانی و نفوذ تا عمق بیشتر در بافت است، در حالی که اسید، نکروز انعقادی ایجاد و کمتر در بافت نفوذ می‌کند.
با توجه به اینکه کودکان زیر 5سال هم به‌شدت نسبت به محیط اطراف خود کنجکاو هستند، سعی می‌کنند با اجسام پیرامون خود بازی کنند یا آن را در دهان خود بگذارند، به همین دلیل احتمال خوردن این مواد درصورت  دردسترس بودنشان از سوی کودکان وجود دارد که منجر به بروز مسائلی از قبیل سوختگی از طریق مصرف مواد قلیایی و اسیدی می‌شود. در این‌باره ضرورت دارد که خانواده‌های دارای فرزند کوچک مواد شوینده را در کابینت‌های طبقه بالا که دست کودک به آن نمی‌رسد قرار دهند. همچنین حین کار کودک را با این ترکیبات تنها نگذارند.
با خوردن این مواد ممکن است دهان کودکان آسیب کمی دیده باشد ولی مری، معده یا دستگاه گوارش با آسیب جدی مواجه ‌شود. به همین دلیل والدین باید زمانی که متوجه مصرف مواد قلیایی و اسیدی از سوی کودکان شدند، آنها را سریعا به مراکز درمانی برسانند. در این‌باره اهمیت دارد که از اقدامات خودسرانه پرهیز شود زیرا هرگونه اقدام اضافی می‌تواند آسیب بیشتری را بر جای بگذارد. هرگز کودک را وادار به استفراغ نکنید، آب یا شیر به او نخورانید و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید