• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 22039
+
-

تصمیم برای نوسازی فرسوده‌ها

جلسه مشترک نهادهای متولی بافت فرسوده در شهرداری تهران برگزار شد

شهر
تصمیم برای نوسازی فرسوده‌ها

پیگیری مسائل مربوط به بافت‌های فرسوده سرعت گرفته است و این امید را به‌وجود آورده که نوسازی خانه‌های لرزان و ناپایدار شهرها نیز سرعت بیشتری پیدا کند. در همین رابطه دیروز نشست هم‌اندیشی احیای بافت‌های فرسوده با حضور میهمانانی ازجمله اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری در احیای بافت فرسوده، سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران، محمدحسین مقیمی استاندار تهران، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و نیز معاونان شهردار تهران به میزبانی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و با حضور رئیس و اعضای شورا برگزار شد.

شهردار تهران در این جلسه با تأکید بر اینکه نباید در نوسازی بافت فرسوده معطل ایجاد طرح‌هایی شویم که ممکن است تدوین آن به طول بینجامد، گفت: «امروز محلات فرسوده و بافت‌های ناکارآمد نیاز به بازسازی و بازآفرینی دارد و شهرداری هم‌زمانی که اقدامات خود را انجام می‌دهد، به‌دنبال تکمیل طرح‌ها نیز هست.» اینطور که سیدمحمدعلی افشانی عنوان کرد امروز شهرداری تهران هر زمینی را که بتواند در بافت فرسوده شناسایی کند به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهد و در مقابل، در محصولات این شرکت‌ها شریک می‌شود. او افزود: «با این اقدام هم به توانمندسازی شرکت‌هایی که قدرت مالی کمی دارند کمک می‌شود و هم این شرکت‌ها شغل و اقتصاد را به بافت فرسوده برده و موجب افزایش ارزش افزوده در این بافت می‌شوند.» افشانی تأکید کرد: «خوب است همزمان با شهرداری که تلاش دارد تا خدمات عمومی را در این بافت افزایش و گسترش دهد، دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز یک واحد اداری خود را در این بافت مستقر کنند.»

در بافت‌فرسوده سختگیری لازم نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه براساس مشاهدات در بافت فرسوده می‌توان گفت که آنطور که باید در باز‌آفرینی بافت‌های فرسوده موفق عمل نکردیم، گفت: «کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران موضوع بافت فرسوده و بازآفرینی آن‌را به‌عنوان اولویت اول خود درنظر گرفته و مباحثش را در برنامه‌ریزی‌ها ازجمله تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران دنبال می‌کند.» محسن هاشمی در ادامه با انتقاد از عدم‌اجرای سیاست‌های لازم برای جذب سرمایه‌های کلان در بافت فرسوده اظهار داشت: «امروز عنوان می‌شود که از طرح تعویض خانه به خانه نوسازی بافت فرسوده که می‌بایست در قالب آن 30هزار واحد مسکونی تأمین می‌شد، تنها 4هزار و 500 واحد ایجاد شده که باید دلایل و مشکلات عدم‌تحقق این سیاست مورد بررسی قرار گیرد. در این بین، یکی از دلایل عدم‌تحقق جذب سرمایه‌ها به‌خاطر تأیید ساخت تراکم بسیار زیاد از مسئولان در شمال تهران است؛ درحالی‌که در بافت فرسوده با سختگیری بسیار، حاضر به هیچ‌گونه تشویق برای نوسازی نیستند.»

بانک‌ها وام نمی‌دهند

دیگر سخنران هم‌اندیشی احیای بافت فرسوده رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شهر تهران بود. محمد سالاری گفت: «مهم‌ترین مشکل در نوسازی بافت فرسوده در شرایط کنونی عدم‌مشارکت بانک‌هاست. این مشکل تا جایی پیش رفت که در روزهایی وزارت راه و شهرسازی هیچ آماری از وام‌ها که البته در تشویق برای احیا بسیار مؤثر هستند، نداشت. در حالی این مشکل وجود دارد که شهرداری در قالب بسته تشویقی خود حاضر به عدم‌دریافت عوارض مازاد تراکم در احیای بافت فرسوده شد و امروز پس از چندین سال همچنان این موضوع را ادامه می‌دهد. ضمن اینکه بسته تشویقی نما در حد 20میلیون تومان نیز برای این موضوع تعریف شد.» سالاری دلیل برگزاری این نشست را رسیدن به گفتمان واحد در بین مسئولان تصمیم‌ساز در حوزه بافت فرسوده دانست.

محمد‌حسین مقیمی، استاندار تهران نیز با اشاره به تجربه مشهد، بندرعباس و زاهدان در نوسازی بافت فرسوده گفت: «اولین مسئله در بازآفرینی اعتقاد اجتماعی‌بودن کار است و سپس باید به سمت توانمندسازی پیش برویم. عامل مهم دیگر تحرک اقتصادی محله است یعنی اگر طرح اقتصادی را با خود به محله نیاوریم، موفق نخواهیم بود؛ از این رو حتما باید طرحی را اجرا کرد که باعث ایجاد ارزش افزوده برای جذب سرمایه‌گذاران شود.»

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور هم در نشست هم‌اندیشی احیای بافت فرسوده، درباره 3موضوع بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی صحبت کرد و گفت که باید در برنامه‌ریزی برای بافت فرسوده به آنها پرداخته شود. او همچنین بر دستاوردهای خوب در نوسازی بافت فرسوده در حالت تدریجی اشاره و بر حفظ آن تأکید کرد.

به گزارش همشهری، در این نشست دیگر حاضران هم نظرات خود را بیان کردند که به‌طور خلاصه در  زیر می‌خوانید.

حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران: موضوع اعطای تسهیلات در تهران مطلقا تأثیر نداشته است چراکه بوروکراسی پرداخت وام آنقدر طولانی و فاسد می‌شود که استفاده‌کنندگان قید وام را می‌زنند. سیاست‌های تشویقی اعطای تراکم اضافی و تأمین پارکینگ توسط شهرداری تأثیر‌گذار است.

 پیروز حناچی، معاون شهرسازی شهردار تهران: در نوسازی بافت فرسوده حلقه مفقوده این است که می‌خواهیم نوسازی را از طریق بساز و بفروش‌ها انجام دهیم درحالی‌که نوسازی باید از طریق شرکت‌های توسعه‌گر انجام گیرد.

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران: براساس برآوردها در نیمه دوم سال‌جاری با رکود تورمی روبه‌رو خواهیم شد که در نتیجه سوق دادن نقدینگی مردم از بانک‌ها به سمت بازار سکه و ارز است. در چنین شرایطی احیای بافت فرسوده از دو جهت می‌تواند به کمک دولت بیاید به‌نحوی که هم زمینه رونق در کسب و کار را ایجاد کند و هم زمینه امنیت در شهر را بالا ببرد.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران: وقتی اعلام می‌شود سرمایه اجتماعی 3درصد است، دلیلش این است که هر چه درخصوص بافت فرسوده گفته‌ایم، درست درنیامده است و با این شرایط نباید انتظار باور‌پذیری توسط مردم را داشته باشیم.

سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران: باید مشخص شود که در نوسازی بافت فرسوده باید از بانک‌های داخلی استفاده شود و یا می‌توان از بانک‌های خارجی نیز استفاده کرد. همچنین باید مشخص شود که آیا باید نقش تصدی‌گر را داشته باشیم و یا نقش پشتیبان را برای این موضوع داشته باشیم. امروز شهر تهران در خوشبینانه‌ترین حالت نیاز به 100هتل دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی در بافت فرسوده آن را ایجاد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید