• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 22010
+
-

علاوه بر هشدار نفتی رئیس‌جمهور، وزیر کشور هم اخطارهایی به اروپا داد

اخطار سه‌گانه به غرب

همزمان با هشدار نفتی روحانی در سوئیس، وزیر کشور به اروپا اخطار داد اگر ایران مرزها را کنترل نکند بیش از ۵۰۰۰ تن ماده مخدر به سمت غرب حرکت می‌کند |2

دیپلماسی
اخطار سه‌گانه به غرب

هشدار نفتی رئیس‌جمهور از قلب اروپا به آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش و اخطار عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از دل پایتخت ایران به اروپایی‌ها درباره ترانزیت مواد‌مخدر و پناهجویان، 3سناریوی جدید ایران برای مقابله با تهدیدات اقتصادی علیه کشورمان است.

حسن روحانی که به سوئیس رفته است در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس گفته: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چراکه این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.» این تهدید روحانی در رسانه‌های مختلف تفسیر به بستن تنگه هرمز و برنامه‌های ایران در این تنگه استراتژیک دنیا شد. تهدیداتی که در سال90 هم از سوی ایران مطرح شده بود، اما اخطارهای عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر دست کمی از هشدارهای روحانی نداشت. رحمانی فضلی در این همایش گفته است: «به‌عنوان یک هشدار می‌گویم اگر جمهوری اسلامی به‌عنوان کشوری معتقد به آموزه‌های دینی با این مسائل برخورد نمی‌کرد و وزیر کشور ۲۴ ساعت چشمانش را روی هم می‌گذاشت بیش از ۵۰۰۰ تن ماده مخدر از مرزهای ایران به سمت غرب حرکت می‌کرد.»

به‌گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، وزیر کشور گفته است: «به‌عنوان وزیر کشور و مسئول امنیت داخلی می‌گویم اگر ۲۴ساعت چشمانم را روی هم بگذارم بیش از یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی به اروپا می‌روند ولی ما از نظر دینی و انسانی این کار را نمی‌کنیم و به قوانین و صلح بین‌الملل پایبندیم ولی باید پرسید چرا دیگران به این قوانین پایبند نیستند؟» شاید همزمانی این دو اخطار در وهله اول تصادفی به‌نظر برسد اما آنجا که رحمانی فضلی از برجام سخن به میان آورد و گفت که «مگر آنها به‌عنوان صلح جهانی با ایران متعهد نشدند و برجام را امضا نکردند؟ مگر جشن نگرفتند و مگر این تفاهمنامه را به شورای امنیت نبردند و هزاران مصاحبه انجام ندادند؟ چطور هم‌اکنون با بی‌عهدی و پشت کردن به قوانین بین‌المللی از آن خارج شده‌اند؟» نشان می‌داد که سخنانش را خطاب به اروپایی‌ها هدفمند چیده است. ضمن آنکه او هم مثل حسن روحانی که در سوئیس از شفافیت مالی ایرانی‌ها و مقابله با تأمین مالی تروریسم سخن گفته بود، از مبارزه ایران با پولشویی حرف زد و گفت: «مگر اروپائیان معتقد نیستند باید با پولشویی در قاچاق کالا و مبارزه با تروریسم مبارزه کرد؟

بنابراین باید از آنها پرسید چند شبکه پولشویی شناسایی شده‌اند؟» موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) این روزها در داخل کشور به یک مناقشه تبدیل شده است. مجلس 3لایحه در این‌باره تصویب کرده و تصویب لایحه چهارم و آخر دولت برای پیوستن نهایی به این کنوانسیون را منوط به همکاری اروپا در برجام و ادامه حیات توافق هسته‌ای کرده است. روحانی هم در سوئیس به این بحث شفافیت مالی اشاره کرده و با اشاره به این ادعای آمریکا که ایران درآمدهایش را صرف کمک به تروریست‌ها می‌کند، خاطرنشان کرد: ما شفافیت را ادامه می‌دهیم؛ مردم ایران بهترین ناظر هستند.در روزهای اخیر بانک مرکزی فهرست همه حدود 13میلیارد دلاری را که برای واردات به واردکنندگان تخصیص داده شده است، منتشر کرده و جزئیات بودجه سال 97کشور نیز به‌رغم اینکه کار آسانی نبوده، روی فضای مجازی منتشر شده است. حساب و کتاب درآمدهای ایران هم که مشخص است، بنابر این دیگر این ادعاها موضوعیت ندارد. روحانی در نشست تجار و فعالان اقتصادی سوئیس که همتای سوئیسی‌اش هم در آن حضور داشت، گفت: به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران خواهان روابطی عادلانه، قانونی، صلح‌آمیز و با ثبات با جهان است و در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد.

آلن برسه، رئیس کنفدراسیون سوئیس نیز در این نشست برگزاری این اجلاس را نشان‌دهنده پیوند عمیق فعالان اقتصادی دو کشور توصیف کرد و گفت: سوئیس به همکاری و تعامل با ایران ادامه داده و ادامه خواهد داد.

رئیس کنفدراسیون سوئیس با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام نقشه راه روابط دو کشور تصویب شد و در ضمن برگزاری جلسات مشورتی منظم، چارچوب حقوقی با ثباتی برای توسعه روابط میان دو کشور تدوین شد، افزود: سوئیس برجام را پیروزی بزرگ دیپلماسی دانسته و می‌داند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به اجرای مفاد آن ادامه دهند.

در سفر حسن روحانی به سوئیس و پس از مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، 2بیانیه همکاری علمی و بیانیه همکاری بهداشتی و یک موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای به امضای نمایندگان دو کشور رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید