• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220047
+
-

چنارستانی به نام تهران

چنارستانی به نام تهران

  نام: ‌درخت چنار
  محدوده فراوانی: شمیران، خیابان ولیعصرعج، امامزاده یحیی، هفت‌چنار، پاچنار، بریانک
  ویژگی‌گونه: ریشه‌های عمیق برای جذب آب‌های زیرزمینی

تهران، این کهنه پایتخت پرماجرا و مشهور ایرانی زمانی به چنارستان معروف بود.  اینکه چطور تهران به چنارستان معروف شد و نخستین نفر چه‌کسی بود که به این شهر لقب چنارستان را داد و از آنها یاد کرد، روایت‌های جالبی دارد. بسیاری نماد زندگی در تهران را به درخت چنار 900ساله امامزاده یحیی نسبت می‌دهند.
اما چرا برای تهران کاشت درخت چنار انتخاب شد و چطور با آب‌وهوای تهران از گذشته تا امروز سازگاری دارد؟ به‌گفته اسماعیل کهرم، فعال محیط‌زیست، ریشه‌های چنار مقداری از آب را به برگ و شاخه خود منتقل می‌کند و مابقی را در فرایند تعریق و تعرق، به‌صورت بخار به محیط‌زیست برمی‌گرداند و زمینه‌ساز لطافت فضا می‌شود.
در واقع همین قابلیت و توانمندی ریشه‌های این درخت از ویژگی‌های خاص درخت چنار محسوب می‌شود. ریشه‌های چنار در خاک نفوذ می‌کند و با جذب آب‌های زیرزمینی که ما به آن دسترسی نداریم زمینه‌ساز لطافت هوا می‌شود. درخت چنار، گره‌خورده با هویت شهر تهران، دارای اهمیت و ارزش فراوان است. برای مثال، چنار معروف امامزاده صالح با وجود اینکه سال‌های زیادی از جان‌دادنش می‌گذرد، هنوز بخشی از تنه‌اش روبه‌روی بقعه امامزاده صالح به یادگار مانده است.
13چنار محله اوین، چنارهای معروف جماران، چنار کهن اوین که زمان رضاشاه سرش به باد رفت و چنار هفت‌شاخه از چنارهای پرماجرای شمال تهران با کلی قصه و ماجرا بودند.
درخت چنار معروف امامزاده یحیی، چنار هفت شاخه محله هفت‌چنار که این روزها فقط دو شاخه از آن باقی مانده، چنار عباسعلی در ارگ سلطنتی، چنارهای گود زنبورک‌خانه، چنارهای باغ فردوس و... از دیگر چنارهای معروف شهر تهران محسوب می‌شدند که داستان‌ها و تاریخ و هویتی شنیدنی دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید