• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219953
+
-

غذاهای مناسب سحری

غذاهای مناسب سحری

برخی از مردم بر این باورند که با خوردن غذای کافی در وعده افطار می‌توانند سحری را حذف کنند اما کارشناسان تغذیه معتقدند این کار غلط بوده و باعث می‌شود تا عملکرد بدن در طول روز کاهش یابد و قند خون فرد روزه‌دار هم پایین بیاید. بنابراین کل غذاهای مصرفی در وعده سحری باید ویژگی‌های مشابهی با وعده ناهار داشته باشد تا مانع از گرسنگی فرد در طول روز شود. به‌گفته کارشناسان تغذیه مواد غذایی مناسب سحری شامل 5دسته اصلی می‌شود.

مرغ و ماهی
ماهی از غذاهای سرشار از منیزیم و پروتئین است که مصرف آن در وعده سحر بسیار تأکید شده به شرطی که سرخ نشود. گوشت مرغ هم به‌عنوان غذای بسیار مقوی برای وعده سحری باعث تأمین انرژی در طول روز می‌شود.
تخم‌مرغ
تخم مرغ غذایی برای سحری ساده است که به‌دلیل پروتئین بالا باعث سیری بیشتر در طول روز می‌شود. شما می‌توانید به شکل‌های مختلفی این ماده غذایی را تهیه و در وعده سحر مصرف کنید.
میوه و سبزی‌ها
مصرف میوه و سبزی‌ها در وعده سحری نه‌تنها باعث تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن می‌شود، بلکه حفظ انرژی فرد روزه‌دار را در طول روز به همراه دارد. این میان استفاده از میوه‌های آبدار مانند هندوانه و پرتقال برای تأمین آب بدن و کاهش تشنگی در زمان روزه‌داری تأکید می‌شود. همچنین مصرف موز به‌دلیل پتاسیم و نشاسته مقاوم مهم است.
انواع برنج
علاوه بر انتخاب غذاهای سحری با نان، برنج یکی از رایج‌ترین غذای مصرفی ما ایرانیان در وعده سحری است. در مصرف این ماده غذایی باید نکاتی را درنظر گرفت، مثلا اینکه غذاهای برنجی را با گروه کربوهیدرات مصرف نکنید. همچنین برای افزایش ویتامین غذای برنجی خود، مقداری سبوس به برنج در حال پخت اضافه کنید. غذاهای مناسب می‌تواند استانبولی، عدس پلو، لوبیا پلو، ته‌چین مرغ، خورش قیمه، خورش قورمه سبزی، شوید پلو با مرغ و باقالی‌پلو با مرغ باشد.
انواع آجیل و میوه‌های خشک
آجیل منبعی از امگا 3و امگا 6است و باعث سیری طولانی مدت می‌شود. مصرف آجیل و مغزها به همراه شیر گرم یکی از بهترین غذاهاست. از طرفی مغزها و آجیل را می‌توان با ماست و نان هم مصرف کرد. همچنین میوه‌های خشک سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان بوده و مواد مغذی را در حجم کوچکی از خود نگهداری می‌کنند که برای معده خالی مناسب هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید