• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 9 اسفند 1402
کد مطلب : 219530
+
-

اردیبهشت 1403، پایان فاز اول پایانه شرق

یک فوریت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای انجام معاملات مربوط به تکمیل پایانه جدید شرق» توسط نمایندگان پارلمان شهری تصویب شد

شورا
اردیبهشت 1403، پایان فاز اول پایانه شرق

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تصمیم‌گیری درخصوص یک فوریت لایحه درخصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل پروژه احداث پایانه جدید شرق» دستور جلسه دیروز (8اسفند) شورای شهر تهران بود که در نهایت توسط نمایندگان پارلمان شهری تصویب شد. شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهر تهران در تشریح بیشتر این لایحه گفت: «پایانه شرق ازجمله پروژه‌هایی است که برای تکمیل آن نیازمند مبلغی هستیم (800میلیارد تومان) تا قرارداد جدید منعقد شود. در این پایانه سعی شده به‌روزترین امکانات ایجاد شود؛ از این‌رو نیازمند منابع هستیم و تلاش می‌کنیم از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین شود، اما هنوز سرمایه‌گذاران به این موضوع ورود نکرده‌اند.» در ادامه محمود یوسفی، مجری ترمینال شرق هم فرایند عملیات تکمیل را تشریح و عنوان کرد: «این پروژه 60درصد پیشرفت داشت و 40درصد عملیات مربوط به ابنیه و نصب تجهیزات، باقی‌مانده است. تکمیل پروژه از شهریور‌ماه با جدیت آغاز شده و بهره‌برداری از آن در 2فاز انجام می‌شود. فاز اول آن تا پایان اردیبهشت و فاز دوم هم پایان شهریور سال آینده بهره‌برداری می‌شود.»

بهای پایه طرح ترافیک ۷۵هزار تومان
بررسی نامه‌های فرماندار تهران درخصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳ دستور جلسه مهم شورای شهر تهران بود.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیح این نامه گفت: «فرمانداری با رقم ۱۰۰هزار تومان مبلغ پایه طرح ترافیک مخالفت کرده و این در حالی است که ما از جهت بازدارندگی، این عدد را درنظر گرفتیم که برای تأمین نظر فرمانداری به ۷۵ هزار تومان می‌رسد و 20درصد هم تخفیف سالانه پیش‌بینی می‌شود.» در ادامه هم اعتراض فرمانداری به افزایش 40درصدی عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسیسات شهری آنتن‌ها و دکل‌ها برای سال ۱۴۰۳ بررسی شد و در نهایت مهدی بابایی، عضو کمیته ایمنی شورا افزایش 35درصدی را پیشنهاد داد که مصوب شد.

افزایش بهای خدمات با معیارهای وزارت ورزش
در جریان دویست‌و‌هجدهمین جلسه شورای شهر تهران اصلاحیه مصوبه‌های تعیین بهای خدمات استفاده از مراکز ورزشی شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بررسی شد. نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در توضیح این اصلاحیه گفت: «شهرداری پیشنهاد افزایش 45درصدی داده بود که در نهایت مقرر شد به‌طور میانگین 20درصد افزایش داشته باشیم و در محلات کم‌برخوردار این عدد کمتر و در محلات برخوردار این عدد بیشتر است؛ البته برای گروه‌ها و اقشار خاص مانند جانبازان تخفیف 25درصدی پیش‌بینی شده است.»
حسین اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران هم در جریان بررسی این اصلاحیه تأکید کرد که تعرفه‌های مجموعه‌های دولتی یک عقب‌ماندگی دارد و حدود ۴۰درصد تعرفه ما پایین‌تر از دولت است و به‌نظر می‌رسد ۴۵درصد پیشنهاد شهرداری تهران بر این اساس بود که تعرفه‌های سال آینده ما منطبق با تعرفه‌های ۱۴۰۲ دولت خواهد بود که در نهایت مهدی چمران، رئیس شورا پیشنهاد داد: «بهای خدمات مجموعه‌های ورزشی تحت نظر شهرداری تهران بر مبنای نرخ سال1402 اماکن ورزشی متعلق به دولت محاسبه می‌شود.» اعضای شورا با این پیشنهاد موافقت کردند و براین اساس بهای خدمات مراکز ورزشی شهرداری تهران برای سال آینده (1403) طبق معیارها و ملاک عمل وزارت ورزش افزایش می‌یابد.

تصویب یک فوریت 2لایحه شهرداری
دیروز (8اسفند) نمایندگان پارلمان شهری فوریت 2لایحه شهرداری تهران را هم بررسی و تصویب کردند. لایحه‌ «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه‌های حمل‌ونقل و خدمات شهری شهر تهران» و لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای مولدسازی ملک موسوم به پروژه مهتاب» در صحن شورا ارائه شد.
لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهردار تهران در دفاع از یک فوریت لایحه مربوط به پذیرش سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل گفت: «اگر این لایحه به سال آینده موکول شود با مشکل مواجه خواهیم شد. الان ثبت سفارش در شهر دوبی انجام شده و در بانک مرکزی جلسه است و گمرک همراهی می‌کند.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به این لایحه گفت: «پیشنهاد می‌شود موارد تفکیک شود؛ یعنی در مورد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو باید موافقت کرد تا زمان رعایت شود، اما در مورد زباله‌سوز یا مابقی موارد که باید اسناد و مطالعات بیاورند آن را جدا کنیم تا شورا موارد را بررسی کند.»

مکث
از ایمن‌سازی‌ بازار تا تخفیف 9درصدی عوارض
پرسش خبرنگاران و پاسخ رئیس شورا

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران دیروز (8 اسفند) در حاشیه دویست و هجدهمین جلسه پارلمان شهری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش اصحاب رسانه پاسخ داد.
  ترافیک تهران به ‌دلیل نمایشگاه‌های عیدانه: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها ترافیک را چند برابر می‌کند و بارها در شورا تذکر دادیم و خواهش و تمنا کردیم، اما خواهش و تمنا فایده نداشته و باز هم در آستانه سال جدید نمایشگاه‌های پرمخاطب برگزار می‌کنند و موجب ناراحتی و عصبانیت مردم می‌شوند و ما اعتراضات را شفاهی و کتبی اعلام کردیم.
  ایمن‌سازی‌ مغازه‌های بازار: شهردار منطقه۱۲ درخواست بودجه‌ برای ایمن‌سازی‌ بازار داشت که تا حدودی محقق شد، اما ایمن‌سازی‌ مغازه‌های بازار بر عهده مالکان است و شهرداری هم به آنها کمک می‌کند که در هماهنگی با میراث فرهنگی، نوسازی و بازسازی را انجام دهند.
  طرح جامع برای بازار تهران: وقتی وارد بازار می‌شوید، می‌بینید که بسیاری از کوچه‌ها و راسته‌ها سقف‌های موقت دارند که نشان می‌دهد کسبه، آمادگی همکاری برای ایمن‌سازی‌ دارند، اما بازار باید طرح جامع جداگانه داشته باشد که در گذشته این طرح تدوین شد و حتی می‌خواستند زیرگذرهایی را بسازند که عملیاتی نشد.
  ساماندهی معتادان متجاهر: شهرداری تهران کارهای خوبی در این زمینه داشته و مکان‌هایی برای نگهداری معتادان متجاهر ایجاد کردند، اما هنوز به‌طور کامل انجام نشده و باید استمرار داشته باشد. می‌دانید که تهران، بزرگ است و باید یک برنامه‌ای باشد تا هماهنگی بین همه دستگاه‌ها ایجاد شود و بتوان در این موضوع موفق عمل کرد.
  توزیع قبوض عوارض سالانه: امیدوار بودیم که قبوض عوارض زودتر از اسفندماه و حتی در تابستان به‌ دست شهروندان برسد و بر همین اساس اصرار خواهیم کرد که سال آینده این قبوض زودتر منتشر شود. تأکید داشتیم توزیع قبوض به ‌صورت کاغذی نباشد، اما مسئولان شهرداری اعلام کردند که همه شهروندان دسترسی به زیرساخت‌های مجازی ندارند. شهروندان اگر تا آخر سال نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند مشمول تخفیف ۹درصدی خواهند بود و اگر به سال آینده موکول کنند مشمول جریمه خواهند شد.
  درآمدهای عوارض نوسازی: درآمدهای عوارض نوسازی درآمد مستقیم و بودجه شهرداری تهران است و صرف امورات شهر تهران می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این، رقم زیادی نیست و حتی در سال‌های قبل درآمدهای این عوارض، هزینه چاپ کاغذ را هم پوشش نمی‌داد، اما از سال۸۲ ارقام در مجلس اضافه شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید