• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 4 اسفند 1402
کد مطلب : 219192
+
-

باغ‌راه حضرت فاطمه س مقصد آینده گردشگران

باغ‌راه حضرت فاطمه س با تبدیل یکی از فضاهای بی دفاع شهری به پروژه گردشگری، خرداد 1403 به بهره‌برداری می‌رسد

باغ‌راه حضرت فاطمه س مقصد آینده گردشگران

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

معماری، همواره یکی از ارکان هویت ایرانی بوده و با ورود اسلام به ایران، تلفیق معماری اسلامی با هنر ایرانی، آن را به سرحد زیبایی رساند و شاهکارهای بی‌بدیلی را خلق کرد که آوازه جهانی یافته‌اند. این شیوه از معماری، در عین زیبایی و سازگاری با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور، همخوانی زیادی نیز با سبک زندگی مردم و ویژگی‌های هنر و فرهنگ ایران‌زمین داشت. افزایش گرایش به معماری غربی در دهه‌های گذشته، معماری ایرانی- اسلامی را با بی‌مهری مواجه کرد، اما در سال‌های اخیر مدیریت شهری تلاش‌های زیادی را برای احیای این شیوه معماری در فضاهای شهری پایتخت داشته که باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) و طرح محله الگو ازجمله این تلاش‌هاست.


تامین ایمنی و آرامش ساکنان
پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س)، از بزرگ‌ترین طرح‌های بازآفرینی شهری پایتخت محسوب می‌شود که اجرای آن قریب به 19سال پیش با هدف تامین ایمنی و آرامش ساکنان محدوده راه‌آهن تهران- تبریز بر بام تونل این قطار آغاز شد. باغ‌راه فاطمه زهرا(س) که این روزها به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود در کنار کاربری‌های گوناگون فرهنگی، تفریحی، اقتصادی، ورزشی و درمانی که برای آن پیش‌بینی شده، با هویت اصیل برگرفته از معماری ایرانی- اسلامی می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران نیز باشد و زیبایی و غنای این سبک معماری را به رخ بازدید‌کنندگان بکشد.
اجرای پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه(س) سال 1383در راستای شعار «تهران شهری برای همه» با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی، افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق 17و 18، رونق گردشگری شهری و افزایش تأثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار شهر آغاز شد.


بازآفرینی محور شهری
بیش از یک‌دهه پیش شرکت راه‌آهن خطوط ریلی، حدفاصل میدان سوزن‌بانی(شهدای مدافع حرم) و محله امامزاده حسن تا پیش از رودخانه کن را به زیرزمین منتقل کرد، اما فضای باقیمانده که بعد از برداشت ریل‌ها ایجاد شده بود به شکل فضای بی‌دفاع شهری درآمد و در برخی از نقاط با انباشت نخاله‌های ساختمانی تبدیل به محل تجمع بزهکاران و معتادان شد. مدیریت شهری با برگزاری مسابقه بین‌المللی «بازآفرینی محور شهری؛ طراحی فضای بالایی تونل راه‌آهن تهران- تبریز» در سال98 و عقد قرارداد با برنده این مسابقه، بازآفرینی این محور در ابعاد مختلف را همان سال آغاز کرد. عملیات احداث این باغ‌راه به‌صورت رسمی از زمستان سال99آغاز شد و در نیمه نخست مردادماه سال1400فاز نخست پروژه افتتاح شد. این باغ‌راه همچنین دارای تعدادی جایگاه پد هلی‌کوپتر برای فرود و پرواز هلی‌کوپترها در مواقع بحران است. مدیریت شهری ششم زمانی‌که این پروژه را تحویل گرفت تنها فاز یک آن به اتمام رسیده بود؛ درحالی‌که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید فاز یک این پروژه پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید