• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 3 اسفند 1402
کد مطلب : 219163
+
-

سیاره مخفی شده در منظومه شمسی کجاست؟

مطالعه‌ای که اخیرا ارائه شده است، به سیاره نهم منظومه شمسی که ایکس نامیده می‌شود، می‌پردازد. این سیاره فرضی به‌‎طور بالقوه باید جایی در محدوده بیرونی منظومه شمسی و بسیار دورتر از مدار پلوتون باشد. به گزارش سایت ساینس الرت، هدف از این مطالعه، محدود کردن مکان‌های احتمالی سیاره نهم و کمک به درک بهتر ساختار منظومه شمسی و فرایندهای تکاملی آن است. مایک براون، استاد نجوم و باربارا روزنبرگ، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گویند: «ما درتلاشیم تا به شکلی سیستماتیک و با استفاده از داده‌های تلسکوپ «پن استارز» که یک تلسکوپ زمینی بررسی پانورامیک واکنش سریع است، تمام مناطق آسمان را که پیش‌بینی می‌کنیم محل سیاره نهم باشد، پوشش دهیم.»
این تیم با حذف تقریبا ۷۸درصد مکان‌های احتمالی که در مطالعات قبلی محاسبه شده بود، مکان‌های احتمالی سیاره نهم را محدودتر کرده است، اما مهم‌ترین نتایج این مطالعه چیست؟ او می‌گوید: «مهم‌ترین نتیجه باید یافتن سیاره نهم باشد، اما این اتفاق نیفتاده است. در عوض به‌ طور قابل‌توجهی منطقه جست‌وجو را محدود کردیم. من فکر می‌کنم که تلسکوپ بزرگ سینوپتیک (LSST) می‌تواند به یافتن سیاره نهم کمک کند. درصورتی که ظرف یک تا دو سال آینده آنلاین شود، به سرعت می‌تواند بخش زیادی از فضای جست‌وجو را پوشش دهد و اگر سیاره نهم وجود داشته باشد، می‌توان آن را پیدا کرد.» اهداف LSST شامل مطالعه شناسایی سیارک‌های نزدیک به زمین (NEA) و اجرام کوچک سیاره‌ای در منظومه شمسی است، اما شامل مطالعات ژرف کیهانی نیز می‌شود. اینها شامل بررسی خواص ماده تاریک، انرژی تاریک و تکامل کهکشان راه شیری است. براون می گوید: «این سیاره، پنجمین سیاره بزرگ منظومه شمسی و تنها سیاره‌ دارای جرم بین زمین و اورانوس خواهد بود. چنین سیاره‌هایی در اطراف ستارگان دیگر رایج هستند و ما به‌طور ناگهانی فرصتی برای مطالعه یکی از آنها خواهیم داشت؛ درست در منظومه شمسی خودمان.»
او ادامه داد: «سیاره نهم چیزهای زیادی را در مورد مدار اجرام در منظومه شمسی بیرونی توضیح می‌دهد که درصورت عدم‌کشف، همچنان غیرقابل توضیح خواهند ماند و هر کدام به نوعی توضیح جداگانه نیاز دارند.»
آیا سیاره نهم وجود دارد و در سال‌ها و دهه‌های آینده آن را خواهیم یافت؟ فقط زمان، چنین چیزی را معلوم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید