• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218914
+
-

ماجرای واژگونی قطار مترو چه بود؟

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

صبح دیروز بود که خبر واژگونی یک رام قطار متروی تهران به شکل گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد و در رأس اخبار مهم و پربازدید کشور قرار گرفت. شکل و نحوه پوشش این حادثه در برخی ‌رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های ملقب به آن‌سوی آب، ناقص و پرابهام بود؛ به‌صورتی که در خبر منتشر‌شده به‌نظر می‌رسید که این حادثه در یکی از خطوط هفت‌گانه پایتخت و ‌هنگام جابه‌جایی مسافران اتفاق افتاده است!
این موضوع باعث شد تا سخنگوی شهرداری تهران و همچنین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و حومه، اطلاعات مربوط به این حادثه را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.  طبق توضیحات عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، اصل ماجرا از این قرار است که قطار حادثه‌دیده از نوع قطارهای قدیمی یعنی مدل DC است که نیاز به بازسازی و اورهال داشت. این قطار با هدف شناسایی مشکلات و نواقص احتمالی، در پایانه صادقیه که یکی از مراکز اصلی اورهال متروی تهران است، درحال پشت سر گذاشتن تست‌های مورد نیاز بود. بدیهی است که این قطار درحال تست تنها با یک راهبر و خالی از مسافر و خارج از خطوط اصلی مترو در حال حرکت بود که به دلایلی که هنوز مشخص نشده، دچار حادثه شده و واژگون می‌شود. خوشبختانه آسیب‌دیدگی راهور یعنی تنها فرد حاضر در قطار نیز جزئی گزارش شده است. درهمین رابطه مسعود درستی نیز با تأکید بر این موضوع که قطار حادثه‌دیده خارج از مدار سرویس‌دهی و کاملا خالی از مسافر بوده است، درمورد چگونگی وقوع این حادثه و علت بروز آن می‌گوید: «ساعت 9صبح در انتهای پایانه صادقیه قطاری که بدون مسافر در حال انجام تست و آزمون‌های حرکتی بود، دچار حادثه شد.» درستی گفت: «علت وقوع حادثه توسط کمیسیون سوانح شرکت بهره‌برداری مترو بررسی و اعلام خواهد شد.»‌ گفتنی است، هنگام تحویل شرکت بهره‌برداری مترو از مدیریت قبلی به دوره جدید، به‌دلیل کمبود قطعات مورد نیاز در انبارهای مترو، بازسازی و اورهال قطار‌های قدیمی نیز به کندی پیش رفته بود تا طبق برآورد‌های صورت‌گرفته، امروز متروی تهران برای سرویس‌دهی مطلوب با کمبود حدود 140رام قطار روبه‌رو باشد. شبکه بزرگ متروی تهران نزدیک به ۳۰۰کیلومتر طول و ۱۵۶‌ایستگاه دارد که حدود ۱۷۱رام قطار روزانه ۲.۵میلیون سفر را پوشش می‌دهند. همچنین با وجود توسعه ایستگاه‌ها، تأخیر ۷ساله در نهایی‌کردن قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن مترو باعث عقب‌ماندگی شدید در ناوگان متروی تهران شده است که با پیگیری‌های مستمر مدیریت فعلی شهرداری تهران به ثمر رسید که با الحاقات آن در متمم قرارداد، میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱ دستگاه رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید