• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 27 بهمن 1402
کد مطلب : 218501
+
-

تهران در خط مقدم مقابله با آسیب‌های اجتماعی

اعضای شورای شهر از رویکرد شهرداری پایتخت در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌گویند

تهران در خط مقدم مقابله با آسیب‌های اجتماعی

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

سیاست و برنامه شهرداری تهران برای ورود به حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی که با حمایت و همکاری رئیس دولت سیزدهم همراه است، مورد تأیید شورای اسلامی شهر تهران یا همان پارلمان شهری نیز هست و اعضای آن متفق‌القول بر لزوم درپیش گرفتن چنین رویکردی از سوی مدیریت شهری درخصوص معتادان متجاهر، متکدیان، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، کارتن‌خواب‌ها و... تأکید دارند.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی در تهران خلاصه نشود
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران

همه آسیب‌های اجتماعی مهم هستند و هر کدام به نوعی تأثیرات نامطلوبی روی زندگی مردم دارند. مهم‌ترین آسیب اجتماعی فعلی پیش روی مردم پایتخت، معضل اعتیاد است که در حال حاضر همه دستگاه‌های اجرایی ازجمله شهرداری، استانداری، فرمانداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و... به نوبه‌خود گرفتار و دچار آن هستند.
تلاش دشمن در ازدیاد آسیب‌های اجتماعی و گسترش اعتیاد است. شایسته است که بیشتر تلاش و از کسانی که در این مسیر همکاری می‌کنند، تشکر کنیم و باید بعد از آموزش و تربیت، کاریابی برای آنها صورت پذیرد؛ چون در غیراین‌صورت به حالت اول خود بازمی‌گردند. معضلات اجتماعی چیزی نیست که به تنهایی و با فعالیت یک دستگاه مرتفع شوند. قرارگاهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شد تا معتادان متجاهررا که از مشکلات شهر بودند و برای نسل‌های جوان ما بدآموزی داشتند،جمع‌آوری کنند؛ بخشی از این مسئله بر‌عهده شهرداری گذاشته شد. آسیب‌های اجتماعی و امور مرتبط با کاهش آن را نباید فقط در تهران خلاصه کنیم؛ زیرا ساماندهی و رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی پایتخت و ارائه شغل به آنها موجب می‌شود تا عده‌ای دیگر از سایر شهرها به پایتخت بیایند.

چشم‌انداز روشن تهران در کاهش آسیب‌های اجتماعی
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران

با انتخاب شهردار تهران به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی، عملاً ظرفیت هیأت دولت به‌صورت روان در اختیار مدیریت شهری و کشور گذاشته شده است؛ چراکه رئیس‌جمهوری در تلاش است ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تهران را در کشور مدل‌سازی کند.
انتخاب شهردار به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اتفاقی است که کمتر در مدیریت شهری شاهد آن بوده‌ایم. کمتر این اتفاق افتاده که شهردار ظرفیت دولت را برای انجام مأموریت‌های شهری در استخدام بگیرد و این نگاه جامع رئیس‌جمهوری به آسیب‌های اجتماعی و اهتمام جدی برای هم‌افزایی ملی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. ظرفیت بزرگ دولت برای رفع این آسیب‌ها به‌کار گرفته شده و از سویی دیگر دست شهردار برای تصمیم‌گیری در این حوزه نسبت به گذشته بازتر شده است.
با توجه به تجربه شهرداری تهران در بحث آسیب‌های اجتماعی و اقدامات مؤثر مدیریت شهری در این زمینه، اقدام مشترک بین شهرداری و دولت و ظرفیت بزرگی که تهران امروز به آن مزین شده نوید و چشم‌انداز خوبی را نشان می‌دهد و امیدواریم شهردار تهران حداکثر استفاده را از این نمایندگی داشته باشد.

شهرداری تهران محور مقابله با آسیب‌های اجتماعی
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از موضوعات مهم موردنظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است. سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همواره در این زمینه بسیار فعال عمل کرده و حتی اقدامات این سازمان در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی قابلیت الگوسازی در سراسر کشور را دارد.
 اتخاذ رویکرد قرارگاهی شهرداری در حوزه اجتماعی قابل قدردانی و تشکر است و همین عملکرد خوب سبب شد تا شهردار تهران نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در حوزه آسیب‌های اجتماعی شود که این موضوع برای هم‌افزایی همه دستگاه‌های مرتبط و مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی فرصت مغتنمی است.

تلاش ستودنی شهرداری در کنترل آسیب‌های اجتماعی
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران

نباید به موضوع آسیب‌های اجتماعی سیاسی نگاه کرد؛ یعنی در مسائلی که فنی به‌حساب می‌آید باید کار کارشناسی به شکل تخصصی انجام شود. اتفاقا اگر موضوعی مربوط به زیست انسانی باشد، حتما باید نگاه‌های مربوط به آن فنی و تخصصی باشد. ما با نگاه سویه‌دار دچار قضاوت‌های نادرست خواهیم شد.  وقتی ما می‌گوییم نباید به موضوع آسیب‌های اجتماعی نگاه سیاسی داشت، همه ما براساس تکلیف‌مان حتما نگاه و فهم سیاسی هم در تصمیم‌گیری‌ها و حرکاتمان داریم. رهبر انقلاب هم روی این موضوع تأکید دارند. با نگاه دقیق‌تری که نتیجه بازدید‌های میدانی از نقاط مختلف است، به این نتیجه رسیده‌ام که در بحث آسیب‌های اجتماعی با مشکلی چندبعدی مواجه هستیم. برای برطرف کردن ریشه‌ای این مشکل که هر لحظه در حال بازتولید خودش است، نیاز به همکاری و تعامل همه دستگاه‌های مسئول است. باید با هموار کردن قانون و حمایت درست از کسانی که در خط مقدم این مسائل در حال کوشش‌ هستند، سعی در التیام زخم‌ها و دردهای قدیمی تهران داشت. در بازدیدی که از گرم‌خانه بانوان در میدان شوش داشتم، سختی‌ها و تلاش‌هایی که برای بهبود وضعیت زنان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر در این منطقه انجام می‌شود، ستودنی است.

توجه مدیریت شهری به توانمندسازی زنان سرپرست خانواده
زهرا شمس‌احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

کمک به توانمندسازی اقشار مختلف به‌ویژه زنان سرپرست خانواده، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما در کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های موجود در شهرداری تهران و در هماهنگی با سایر دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی استفاده بهینه داشته باشیم. توانمندسازی پایدار مهم‌ترین مسئله‌ در حوزه زنان سرپرست خانواده است. ما به‌دنبال به‌کارگیری این جمعیت در مشاغل خدماتی و واسطه‌ای نیستیم و انتظارمان این است که زنان سرپرست خانوار به لحاظ شغلی توانمند شوند و به سطحی از حرفه‌آموزی شغلی و بازاریابی برسند که بتوانند شغل مناسب با بازار مطلوب داشته باشند.

آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های شورای شهر و شهرداری تهران
سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران

اعضای دوره قبل  شورا به ما توصیه کردند که وارد حوزه آسیب‌های اجتماعی نشویم؛ چراکه جزو مسئولیت‌های شهرداری نیست، اما مدیریت فعلی شهر به‌دلیل آنکه در این حوزه احساس وظیفه و مسئولیت می‌کرد، وارد عمل شد. در این دوره مدیریت شهری وقتی با مردم صحبت می‌کنیم شاهد هستیم که احساس می‌کنند بعد از یک دوره افول در شهرداری، دوره جدیدی شروع شده است و این نشان می‌دهد شهرداری ظرفیت بسیار عظیمی در کار و فعالیت‌ها دارد. این دوره در شهرداری تهران افراد دغدغه‌مندی در این پست و مسئولیت‌ها قرار گرفتند و اکنون نیز نتایج خوبی حاصل شده است و امیدواریم روزی برسد که هیچ معتاد متجاهری در شهر تهران وجود نداشته باشد و همگی درمان شده باشند. حکمی که رئیس‌جمهوری به شهردار تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی داد نشان می‌دهد که این توان در بدنه مدیریت شهری مشاهده شده و مسئولیت سنگینی است که امیدواریم شهرداری تهران از این مسئولیت سربلند بیرون آید.

شرط موفقیت شهرداری در کاهش آسیب‌های اجتماعی
ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران

در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسائل متعددی در سطح شهر دیده می‌شود و باید ساماندهی بخش‌های مختلف را به‌صورت یکپارچه ببینیم. قرار بر این بود که شهردار، دستگاه‌های همکار و مسئول را برای ساماندهی آسیب‌ها گردهم بیاورد و تکالیف هریک را مشخص کند تا راهکارهای هریک از بخش‌ها مشخص شود. باید آسیب‌های اجتماعی را به‌عنوان یک بسته مستقل مورد بررسی قرار داد. لازم است تا هریک از این بخش‌ها ریشه‌یابی شوند و برای رفع و ساماندهی آنها برنامه‌ریزی صورت بگیرد. شرط موفقیت شهرداری تهران در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی این است که در کنار واگذاری مسئولیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی، بودجه، اعتبارات و اختیارات لازم نیز به شهرداری تهران داده شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید