مقابله با دلالی گوشت توسط بازار ترهبار
مهدی بختیاریزاده: رانت چند شرکت بستهبندی، گوشت تنظیم بازار را از سفره مردم دور کرد
مهدی اسماعیلپور| روزنامهنگار
در روزهایی که گروه معدودی بهدنبال ماهی گرفتن از آب گلآلود بودند و با سوءاستفاده از شرایط تحریم و جنگ سوداگرانه کالاهای اساسی را چند برابر قیمت واقعی و با کیفیتی نازل به خورد ملت میدادند تا با دستدرازی به جیب و سفره مردم کیسههای گشادی را که دوخته بودند پر کنند بخشهایی مانند سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران پای کار آمدند و با حذف واسطهها و دلالهای دندانتیزکرده مایحتاج عمومی مردم از قبیل گوشت و مرغ را با همان نرخ دولتی به دست مصرفکنندگان واقعی رساندند.
اعتماد و حضور گسترده مردم در میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران نیز خود بزرگترین گواه این ادعاست. در چنین شرایطی مسعود رسولی، دبیر انجمن تولید و بستهبندی گوشت ادعاهایی درباره تخلف میادین ترهبار در توزیع گوشتهای تنظیم بازاری مطرح کرده است که پیگیری آن نشان میدهد نهتنها موارد مطرحشده واقعیت ندارد، بلکه با پی بردن به اصل ماجرا خودتان میتوانید پیدا کنید پرتقالفروش را. البته سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در واکنش به اظهارات کذب دبیر آن انجمن جوابیهای منتشر کرده است.
تخلف در بخش بستهبندی گوشت
ظاهرا فعالیتهای مراکزی چون سازمان میادین میوه و ترهبار در توزیع کالاهای اساسی که دست واسطهها را از سفره مردم کوتاه میکند، منافع عدهای را به خطر انداخته و بهدنبال تخریب آن هستند تا از این نمد کلاهی برای خودشان بدوزند. از آنجا که فرصتطلبها و سوداگران را اگر از در برانید، از پنجره وارد میشوند، در مورد گوشت به قیمت دولتی هم شاهد سودجویی و تخلف و سوءاستفاده برخی از شرکتهایی بودهایم که مرحله قبل از توزیع، یعنی بستهبندی گوشتها را برعهده داشتند. به گفته مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران، رانت چند شرکت بستهبندی گوشت و زیادهخواهی برخی از دستاندرکاران این حوزه باعث شد تا نهتنها گوشت تنظیم بازار وارداتی از سفرههای شهروندان رخت بربندد، بلکه ارز دولتی تخصیصیافته برای این بخش سر از جای دیگری درآورد.
راسته و ران غیب میشد
این تمام ماجرا نیست؛ مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران میگوید: «اواخر سال۱۴۰۳ وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت برای توزیع گوشت تنظیم بازار انحصاری برای چند شرکت ایجاد کند. بر همین اساس تمام گوشت وارداتی به چند شرکت برای بستهبندی فرستاده شد تا بعد از این کار به دست مردم برسد. بعد از این کار نکته مهم این بود که آنچه از نوع گوشت روی بستهبندیها نوشته میشد با آنچه داخل این بستهها قرار داشت زمین تا آسمان فرق میکرد. به عبارتی، اگر راسته یا ران گوساله و گوسفندی تنظیم بازاری میخواستید، با ذرهبین هم بهدنبال آنها میگشتید، در بستهبندیای که شهروندان خریداری میکردند وجود نداشت.» این مسئله باعث شد که نهتنها شهروندان از کیفیت این محصولات شکایت کنند و بستههای خریداریشده را پس بیاورند، بلکه تصاویر و کلیپهایی نیز از این گوشتهای بیکیفیت در فضای مجازی از سوی شهروندان منتشر شود.
واردات گوشت وارداتی و رانتخواران
بختیاریزاده درباره تداوم این شرایط در مورد دیگر مدلهای گوشتهای تنظیم بازاری هشدار میدهد: «گوشت تنظیم بازار که توسط همان چند شرکت بستهبندی توزیع میشد، نهتنها نیاز مردم را نتوانست برآورده کند، بلکه تنها باعث شد این فرایند به یک رانت برای عدهای خاص تبدیل شود. به عبارتی، افرادی که خود در این فرایند ذینفع بازار بودند تبدیل به ناظر بازار شدند و مدیریت توزیع را برعهده داشتند. این رانت مسیر عرضه گوشت تنظیم بازار را به سمتی کشاند که ارز دولتی به جای اینکه سر سفره مردم بیاید، جای دیگری میرفت. البته این رانت و سوءاستفاده همچنان ادامه دارد و همین دخالتها و رانتها در مسیر واردات گوشت وارداتی، اعم از کنیایی، نیز به وجود آمده است و تا زمانی که سفره مردم عرصه تاخت و تاز رانتخواران و زیادهطلبان باشد گوشت قرمز از سبد تغذیه مردم حذف خواهد شد.»
اجاره غرفهها طبق مصوبه شورا و با نظارت دادگستری
پس از توضیحات مفصل درباره تخلف برخی از شرکتهای بستهبندی گوشت که اتفاقا مسعود رسولی، دبیرانجمن آنهاست، نوبت به بررسی دیگر ادعای مطرحشده، یعنی اجاره ماهانه 3میلیارد تومانی غرفههای توزیع گوشت در میادین میوه و ترهبار میرسد. در همین زمینه محمدرضا پاداش، مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران اینطور توضیح میدهد: «تمام غرفههای سازمان میادین براساس نظریه کارشناس رسمی دادگستری واجد صلاحیت و فرایند تعریفشده و نیز مصوبات شورای اسلامی شهرتهران واگذار میشود و غرفهای با مشخصاتی که دبیر انجمن تولید و بستهبندی گوشت مطرح میکند وجود خارجی ندارد. شبکه نظارتی و توزیع کالای اساسی در سازمان میادین جزو امنترین شبکهها و مورد اعتماد دستگاههای متولی تنظیم بازار است که همواره از سوی دستگاههای متولی مورد تشویق و تکریم قرار گرفته است. در 2سال توزیع گوشت تنظیم بازار یعنی تا تاریخ 30/09/1403هیچ مغایرتی از سوی دستگاههای نظارتی گزارش نشده است. تخریب چهره سازمان میادین در این برهه که عرضه گوشت منجمد توسط میادین میوه و ترهبار باعث کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار شده، این سؤال را مطرح میکند که منافع چه شخص یا اشخاص یا مجموعههایی به خطر افتاده است.»
